گروه موسیقی هنرآنلاین: آیین رونمایی آلبوم «هَزاران» با حضور  محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی، علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی، حمید صدری دبیر جشنواره نواحی و مشاور معاون هنری وزیر ارشاد، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، پوریا اخواس، حسین‌علی‌شاپور(خوانندگان)، هادی منتظری(نوازنده)، محمد اثنی‌عشری، امیرعباس ستایشگر و تعدادی دیگر از هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد. 

حمایت از انتشار آلبوم‌های موسیقی ادامه پیدا می‌کند

علی نیکنام (مدیرعامل انجمن موسیقی) در ابتدای این نشست گفت: افتخار این را داریم که امروز آلبوم هزاران را با شما حاضران ‌رونمایی کنیم. سال گذشته موضوع تولید این آلبوم در هیات مدیره انجمن موسیقی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت پس از مورد تایید گرفتن این طرح، جناب حسین علیشاپور مسولیت فنی آن را به عهده گرفت و کار آغاز شد.این پروژه یکی از پروژه‌های مهم انجمن موسیقی است که به طور حتم در آینده ادامه پیدا می‌کند. چرا که در این چارچوب کارهایی برنامه‌ریزی شده و به زودی درباره آنها اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در ادامه فعالیت‌های انجمن پیرامون برگزاری کنسرت‌های آنلاین، ما در مرداد و شهریور امسال نیز کارهایی را انجام می‌دهیم که بر مبنای آن جزییات اجرای ۱۲ گروه موسیقی اعلام می‌شود. علاوه بر این، برای برگزاری جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز اقداماتی انجام شده که امیدوارم بتواند گام موثری در اهداف و فعالیت‌های ما باشد. به این ترتیب تاکنون فراخوان جشنواره موسیقی جوان منتشر شده و از امروز سامانه آماده پذیرش آثار شرکت‌کنندگان است. فراخوان جشنواره نواحی نیز به زودی اعلام می‌شود.

امیدوارم هنرمندان موسیقی هیچگاه صحنه را خالی نکنند

مظفر شفیعی خواننده موسیقی ایرانی نیز در ادامه این مراسم گفت: در این یک سال اخیر خیلی اوضاع بد بوده و شاهد اتفاقی در حوزه موسیقی نبودیم. امیدواریم این موضوع روی افکار موسیقیدان‌ها و کارهایی که قرار است انجام دهند تاثیر نگذارد. خیلی خوشحالم که در چنین شرایطی دوستانی هستند که کارهایی به این صورت را انجام دهند. از انجمن موسیقی و خوانندگان عزیز این آلبوم نیز تشکر می‌کنم. چراکه در این وانفسا کار بسیار پسندیده‌ای انجام دادند و امیدوارم هیچگاه صحنه را خالی نکنند.

وی افزود: متاسفانه در این یکسال استاد عزیزمان را از دست دادیم و بسیاری فکر کردند که موسیقی پایگاه خود را از دست می‌دهد اما با وجود این جوان‌ها موسیقی همچنان ادامه پیدا می‌کند. در این مدت عزیزانی همچون جناب آقای شجریان، شهیدی و مدیری همچون مراد خانی را از دست دادیم که جایگزین ندارند. اما جوان‌ها نیز باید کار خود را ادامه دهند و بدون نگاه مادی آواز را پیش ببرند. از انجمن موسیقی ایران تشکر می‌کنم که با حمایت از چنین کارهایی زمینه‌ای برای فعالیت موثرتر هنرمندان موسیقی فراهم می‌کنند. 

شفیعی ادامه داد: در پایان بگویم بهانه کرونا سبب نشود تا ما از برگزاری بزرگداشت بزرگان حوزه موسیقی باز بمانیم. از همه حاضران در این مراسم و همچنین  دفتر موسیقی که چنین زمینه‌ای را فراهم کردند، تشکر می‌کنم.

تبلور موسیقی سنتی ایران، ساز و آواز است

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز در ادامه این مراسم گفت: به طور کل جلساتی این چنین را با اشتیاق می‌آیم، چون خودم از این طایفه‌ام و دغدغه آنها را دارم. اینگونه آثار را باید حمایت کرد. از انجمن موسیقی و آقای نیکنام تشکر می‌کنم. از نظرم یکی از کارهای اصلی انجمن موسیقی همین باید باشد. اصولا انجمن‌ها برای حمایت هستند. بنابراین این اقدام بسیار جای سپاسگزاری دارد و امیدوارم ادامه‌دار باشد.

وی افزود: بدون اینکه بخواهیم با نگاه تنگ‌نظرانه و متعصبانه ببینیم، باید بگویم برخی گونه‌های موسیقی نیاز به حمایت ندارد. این موضوع در تمام جهان هم هست و نمی‌توان جامعه را مجبور به شنیدن یک گونه کرد و گفت این سبک جدی‌تر است. اما این نباید به این قیمت تمام شود که ما بخش هویتی خود را فراموش کنیم. اکنون با این مسئله مواجه هستیم و زنگ خطر به صدا درآمده است.

نوربخش در ادامه بیان کرد:اگر هرکسی در جامعه وظیفه خود را درست انجام دهد، طبیعتا هرکس در جای خود است. اما متاسفانه چنین اتفاقی را شاهد نیستیم. اگر رسانه رسمی ما که صداوسیما است وظیفه خود را انجام می‌داد و اگر بخش‌های دیگر حاکمیت کار خود را انجام می‌دادند، هیچ اعتراضی هم نبود. وقتی این موضوع فراموش می‌شود، یک بخش مهم هویتی و تاریخی ما به سمت نابودی می‌رود و گوش جامعه ما از این سبک موسیقی فاصله می‌گیرد. مانند یک غذایی که چون آن را نخورده‌ایم و از آن سابقه‌ای در ذهن نداریم، وقتی اسمش را می‌آورند، نسبت به آن واکنشی نداریم. چطور در گذشته جوانان ما از آواز لذت می‌بردند و آن زمزمه می‌کردند. چون شنیده بودند و از این طریق با شعر و ادبیات کهن ارتباط داشتند. 

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: امروز وقتی راجع به آیین‌ها حرف می‌زنیم، نمی‌توان فلسفه آنها را نادیده گرفت. ایران ریشه و جان ماست ولی این ایران فقط جغرافیا نیست، یک میراث بوده که شامل شخصیت‌ها و آیین‌های مختلف است. در گذشته آیین‌ها بهانه‌ای بود برای موارد دیگری ولی اکنون مسئله در حال به فراموشی سپرده شدن است.تبلور موسیقی سنتی ایران، ساز و آواز است که یک فرد با طی کردن مراحلی به مرتبه بداهه نوازی در آواز می‌رسد که می‌تواند در لحظه بهترین آثار را خلق کند. 

وی در پایان بیان کرد: خوانندگی در موسیقی سنتی کار مهم و ارزشمندی است و کار هرکسی نیست.ذهن برای رسیدن به آن باید پالایش شود و سال‌های سال زمان می‌برد. خوانندگی موسیقی ایران به این صورت نیست که قطعه‌ای را به شما بدهند و بگویند برو تمرین کن و بعد تشویقت کنند. خوانندگان این آلبوم مسیر را طی کرده و از همه مهمتر در این عرصه باقی ماندند که خیلی ارزشمند است. چون اکنون همه دنبال قطعه‌ای هستند که بگیرد و بدبختانه جامعه هم در اکثر موارد از قطعاتی به این شکل که محتوایی ندارد استقبال می‌کنند. بنابراین تبریک می‌گویم و از این دوستان برای هنرنمایی‌شان در این آلبوم تشکر می‌کنم. در پایان امیدوارم اینگونه آثار افزون یابد.

طرح حمایت از تولیدکنندگان آلبوم و نوازندگان موسیقی جدی است

محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز در ادامه این نشست گفت: در برنامه‌ای که برای موسیقی است، بیشتر باید موسیقی بشنویم و از این جهت معذرت می‌خواهم که چند کلامی صحبت می‌کنم. این سوال که چرا در مناظرات ریاست جمهوری درباره فرهنگ صحبت نشد موضوعی است که بیشتر به دلیل کمبود زمان بوده است. در حقیقت اگر زمان بیشتری در اختیار افراد قرار می‌گرفت، قطعا صحبت‌هایی صورت می‌گرفت. مطمئن هستم که تیم مدیریتی فرهنگی در دولت آینده برای حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌های خوبی خواهد داشت و گام‌های خوبی در عرصه رونق اقتصادی در کسب و کارهای فرهنگی برداشته خواهد شد.

وی افزود: طی یک سال و نیم گذشته، متناسب با ایام کرونا تلاش‌هایی انجام شد و کارهایی صورت گرفت که یکی از آنها، حمایت از اجراهای آنلاین بود. ما تلاش کردیم به مرور با افزایش کیفیت ضبط و تولید برنامه‌ها فضایی را برای مخاطبان فراهم کنیم که مخاطبان بیشتری شاهد اجراها باشند. برای این کارها اهدافی داشتیم. در درجه اول خواستیم اندک حمایتی از هنرمندان فعال این حوزه صورت گیرد و دوم کاری کنیم که مخاطبان بیشتری از این کارها دیدن کنند. البته طرح دیگری هم در انجمن موسیقی ایران داریم که در آن حمایت از تولیدکنندگان آلبوم جدی است. به زودی جزییات این طرح نیز اعلام می‌شود. علاوه بر این طرح حمایتی دیگری هم در حوزه نوازندگان داریم که به زودی اطلاعات کامل آن ارائه خواهد شد.

«بیات اصفهان» به سبک سلیمان خان امیر قاسمی به خوانندگی امیر اثنی‌عشری، «سه گاه» به خوانندگی مجتبی عسگری به سبک جلال تاج اصفهانی، شور به خوانندگی پوریا اخواص به سبک ادیب خوانساری، «چهارگاه» به خوانندگی مهدی امامی به سبک ابوالحسن اقبال آذر، «افشاری» به خوانندگی حسین علیشاپور به سبک منوچهر همایون پور، «همایون» به خوانندگی سجاد مهربانی به سبک رضا قلی ظلی، از جمله قطعاتی هستند که در آلبوم «هزاران» ارائه شده‌اند.