به گزارش خبرنگار هنرآنلاین: هنرمند هر جا که رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی‌هنر لقمه چیند و سختی ببیند. موسیقی سنتی ایران، مجموعه‌ای از آوازها و نغمه‌هاست که در طول قرن‌ها در این کشور به وجود آمده‌اند و بازتاب‌دهنده‌ی اخلاقیات ایرانیان هستند. به‌بیان‌دیگر، زیبایی و شکل خاص موسیقی ایرانی، شنونده را به فکر کردن و دست یافتن به دنیای غیرمادی فرامی‌‌خواند. افزون بر این، اشتیاق و ضربات این موسیقی، ریشه در روح باستانی و حماسی ایرانیان دارد و شنونده را به حرکت و تلاش وامی‌دارد. بر این اساس توجه به موسیقی محلی و سنتی ایرانی بسیار حائز اهمیت است. اهمیتی که سبب شده تا برای حراست از داشته‌های فرهنگی این مرزوبوم یک ساز انگیزه برگزاری جشنواره موسیقی شود. در همین ارتباط در حاشیه جشنواره عودنوازان درباره  با امید حاصلی گفتگو کردیم.

امید حاصلی عضو هیئت‌علمی گروه موسیقی کردستان در گفتگو با هنرآنلاین  در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره‌ای تخصصی برای یک ساز گفت: سازها،  در حوزه موسیقی ایرانی  عموما مختص یک حوزه یا منطقه خاص هستند،  این در حالی است که ساز عود، چیزی فراتر از یک ساز محلی است. این ساز در اغلب فرهنگ‌های مختلف در ایران و حتی خارج از کشور نفوذ کرده است و با هویت مناطق مختلف درآمیخته است و بر اساس همین ظرفیت در ساز عود می‌توان جشنواره‌ای تخصصی با موضوعیت این ساز برگزار کرد.

حاصلی در پاسخ به این سؤال که چقدر ساز عود متناسب با زمانه خود تغییر کرده است، گفت: این ساز به لحاظ تکنیک نوازندگی و ساخت در کشورهای مختلف تغییر داشته است اما این تحول در ایران  به دلایل تاریخی از پیشرفت جامانده است. امروزه این ساز در کشورهای عربی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نقش پررنگی در موسیقی کشورهای عربی دارد مدل ایران در چند دهه اخیر موسیقی عود توانسته جایگاه خود را پیدا کند.

این نوازنده عود در خصوص اهمیت بداهه‌نوازی در موسیقی سنتی ایرانی بیان کرد: بداهه‌نوازی مقطعی از نوازندگی است که نوازنده یک دوره آموزشی را طی کرده و به مقام‌ها در موسیقی نواحی و سنتی مسلط شده است. درواقع بداهه‌نوازی برگرفته از مجموعه این دانش‌ها است. بداهه‌نوازی به‌نوعی مرحله‌ای است که خلاقیت هنرمند خود را نشان می‌دهد.

مدرس حوزه موسیقی نواحی در ارتباط با کم رنگ شدن تک‌نوازی در موسیقی سنتی توضیح داد: گروه نوازی چیزی نیست که بتوان آن را تقلیدی از موسیقی پاپ بنامیم حتی در کتیبه‌ها هم ما فرم گروه نوازی وجود دارد اما نکته اینجاست که موسیقی کلاسیک و نواحی ایرانی تریبون تبلیغاتی ندارد و وجه اقتصادی، موضوع مهمی است از این نظر گروه نوازی می‌تواند به هنرمند در زمینه اقتصادی کمک کند، هرچند هنوز  کسانی هستند که به‌صورت تخصصی به تک‌نوازی مشغول‌اند.

حاصلی با تأکید بر جنبه‌های اقتصادی در کنار  موسیقی حرفه‌­ای توضیح داد: ما باید برای اهالی موسیقی سنتی فرصت­ها را بیشتر کنیم. اگر در موسیقی ایرانی شعر را برداریم می‌توانیم هر زبان دیگری را روی آن سوار کنیم، چرا که موسیقی ایرانی مرز آن‌چنانی ندارد. درعین‌حال از منظر اقتصادی این سبک موسیقی جایگاه سبک پاپ را ندارد، پس‌نیاز به حمایت بیشتر است. حمایت‌ها در برگزاری کنسرت‌ها و تبلیغ از طریق رسانه‌های ملی و رادیو به دست می‌آید. اگر به دنبال حفظ موسیقی کلاسیک ایرانی هستیم و تلاش می‌کنیم تا موسیقی سنتی ما پابرجا بماند و مردم را جذب خود کند باید در این زمینه تبلیغ بیشتر کنیم.

وی در ادامه افزود: تبلیغ سبب می‌شود تا این سبک موسیقی به حافظه جمعی مردم تبدیل شود و با آن همزادپنداری کنند. شما باید چیزی را باید بشناسید تا به سراغ آن بروید این‌ یک قاعده کلی است.