گروه موسیقی هنرآنلاین: هنرمندان بسیاری با حاضر شدن در مراحل تست بالینی واکسن کرونای ایرانی «کوو برکت» در روزهای گذشته سعی داشتند تا به نوعی به روند واکسیناسیون در کشور کمک کنند. محمد معتمدی، علی لهراسبی(خوانندگان)، روز گذشته با حاضر شدن در مرکز تست واکسن ایرانی، به صورت داوطلبانه در مرحله تست سوم بالینی این واکسن حاضر شدند و آن را تزریق کردند.

محمد معتمدی با انتشاری تصاویری از حضور داوطلبانه خود در مرکز تست واکسن نوشت: «با اینکه هر کس در هر کجای دنیا باشد، باید اولین واکسنی که در دسترس اوست تزریق کند، ولی من چند روز پیش از امکان تزریق یک واکسن نامدار جهانی گذشتم تا در کشور خودم در فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی برکت شرکت کنم. متاسفم که علیرغم اینکه در همان ماه‌های اول، برای شرکت در فاز اول هم اعلام آمادگی کردم، ولی همه شرایط حضور در آن مرحله را نداشتم.»

وی در ادامه نوشته است: «میهن عزیزم، ایران من! رنج و اندوه از چهره پر غرور مردمت دور باد. سرفراز بوده‌ای و سرفراز تر خواهی ماند. استوار بوده‌ای و استوارتر خواهی ماند. به پاس تلاش بی وقفه دانشمندان، پزشکان و محققانت سر تعظیم فرود می‌آورم. آنها که ایثارگرانه در تمام این مدت وفا کردند و ملامت کشیدند. به قول حافظ: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما کافریست رنجیدن. و به قول ادیب نیشابوری: همچو فرهاد بود کوه کنی پیشه ما / کوه ما سینه ما، ناخن ما تیشه ما * بهر یک جرعه می منت ساقی نکشیم / اشک ما باده ما، دیده ما شیشه ما.

وی همچنین در بخش دیگری از متن خود به سابقه صد ساله صنعت واکسن سازی در ایران اشاره می‌کند: «در یک قرن گذشته دو موسسه انستیتو پاستور و سرم سازی رازی از پیشگامان صنعت واکسن سازی ایران بوده‌اند. بیماری‌های مهلکی نظیر سل، دیفتیری، هپاتیت ب، فلج اطفال، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، سرخجه و اریون در ایران، همگی با واکسن‌های ساخت داخل کشور مهار و کنترل شده‌اند. در اوایل دهه هشتاد، ایران علاوه بر تامین واکسن مورد نیاز داخلی، به نوزده کشور جهان واکسن صادر کرده است. در سال نود و پنج، ایران با مجوز سازمان بهداشت جهانی بعنوان تامین کننده واکسن فلج اطفال در منطقه خاورمیانه منصوب شده است. طبق گزارش آژانس تحقیقات دفاعی سوئد در سال دوهزار و سه میلادی، ایران هیچ‌گونه کمبودی در تولید واکسن یا ناتوانی در تامین نیازهای داخلی خود ندارد.»

معتمدی در پایان می‌نویسد: در سال‌های همه گیری وبا، بیست و چهار میلیون دوز واکسن وبا در ایران ساخته شد. تاجایی که فرانسه که خود تولید کننده واکسن وبا بود به وارد کننده واکسن وبا از ایران تبدیل می‌شود. در دهه بیست خورشیدی واکسن آبله تولید انستیتو پاستور ایران به کشورهای عراق، افغانستان و مصر صادر شده است. طبق آمار یونیسف در سال‌های همه گیری بیماری سل پس از جنگ جهانی دوم، دویست و سی و هشت میلیون کودک از بیست ودو کشور جهان، از واکسن ب_ث_ژ ساخت ایران برای مقابله با این بیماری استفاده کرده‌اند. درود بر ایران و صنعت معتبر و صدساله واکسن‌سازی‌اش.

۲