گروه معماری هنرآنلاین: همواره بر سر خصوصیات و ویژگی‌هایی که می‌توانند منجر به ایجاد یک «پدیده معماری» شوند مذاکرات فراوانی وجود داشته است.

یکی از خصوصیات هر زبانی، فراهم آوردن سیستمی جهت انتقال مفاهیم مربوط به آن است. مفاهیم و معانی در معماری بسیار پیچیده هستند، هم عمیق‌اند و هم بی‌انتها. معماری نیز از این حیث پیچیده‌تر است؛ چرا که هر طرح محلی برای آزمایش بسیاری از مفاهیم مرتبط است که از تاریخ، نظریه، فناوری و حتی ارائه طرح نشات گرفته است. به همین سبب، تلاش‌های بسیاری در جهت بیان و تعریف زبان معماری انجام شده است.

کتاب «زبان معماری» با زیرعنوان ۲۶ اصلی که هر معماری باید بداند، بیان لغوی نظریه‌های معماری نیست؛ بلکه حاوی برخی از اصول حیاتی در زمینه طراحی معماری است. این کتاب به معرفی بیست و شش اصل مهم معماری محدود شده است که هر مفهوم در فصلی جداگانه توضیح و به کمک برخی از متمایزترین مثال‌های زبان معماری، مصور شده است.

این کتاب در بیست و شش فصل با عناوین «تجزیه و تحلیل»، «مفهوم»، «بازنمایی»، «برنامه»، «بستر طراحی»، «محیط زیست»، «حجم»، «ساختار»، «نما»، «مواد»، «فضا»، «مقیاس»، «نور»، «حرکت»، «همکلامی»، «معنای مجازی»، «آشنایی‌زدایی»، «تحول»، «زیرساخت»، «داده»، «نظم»، «شبکه»، «هندسه»، «ساخت»،  «پیش‌ساختگی»، و«ارائه» منتشر شده است.

این کتاب به خوانندگانی که به تازگی وارد عرصه معماری و یا کسانی که پیش از این در یکی از شاخه‌های مختلف معماری مطالعات داشته‌اند، توصیه می‌شود. 

کتاب «زبان معماری» با زیرعنوان ۲۶ اصلی که هر معماری باید بداند نوشته آندریا سیمیچ و وال وارکه با ترجمه مرضیه آزاد ارمکی و علیرضا دودانگی در ۳۲۴ صفحه به شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار تومان در انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منتشر شده است.