گروه معماری هنرآنلاین: دومین کنفرانس معماری داخلی ایران به همت پایگاه خبری فضای نو، اقدام به برگزاری رویدادی با عنوان «آفرینش کانسپت» در معماری داخلی با التزام به زندگی معاصر کرده است که این رویداد در تاریخ چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت به میزبانی تالار شهید آوینی دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

آرش مدنی، دبیر این رویداد در مورد دستاوردهای دوره اول کنفراس معماری داخلی ایران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: کنفرانس‌ها و همایش‌هایی که در ایران برگزار می‌شود عملاٌ خروجی ندارند؛ به ویژه در حیطه معماری، طراحی داخلی و هنر. در این دست کنفرانس‌ها مخاطب، دانشجوها و اهالی فن هستند که علاوه برآگاهی از رویدادها و برنامه‌های جدید این حوزه، با تفکر و رویکرد معماران و طراحان آشنا می‌شوند. موضوع کنفرانس‌ها عموماً پروژه محور است و شرکت‌کنندگان با نحوه برخورد و رویکرد معماران و طراحان شاخص در جریان نحوه برخورد با پروژه‌ها قرار می‌گیرند، راه‌های مختلف را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند چه متد و روشی را انتخاب کنند. طبیعتاً این تبادل اطلاعات و بازگو کردن از جانب افراد شاخص؛ رشد فردی و حرفه‌ای مخاطبین را به دنبال خواهد داشت. البته در یک جمله نمی‌توان دستاوردهای این رویدادها را بیان کرد.

دبیر رویداد دومین کنفرانس معماری داخلی ایران درباره تغییرات دوره دوم کنفرانس اظهار داشت: در دوره اول موضوع کنفرانس «معماری داخلی ایران افق ۱۴۱۰» بود که افق ده ساله در معماری داخلی بررسی شد. «آفرینش کانسپت» در معماری داخلی با التزام به زندگی معاصر، موضوع اصلی رویداد امسال است. در این کنفرانس رویکرد معماران و طراحان برای خلق یک کانسپت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع، هر سخنران از منظر و روش خود این مسئله را توضیح می‌دهد. وقتی یک پروژه شروع به کار می‌کند موضوعات مختلفی مطرح می‌شود و شیوه‌های مختلفی با آن موضوع و پروژه شکل می‌گیرد و مخاطب نیاز دارد بداند که این روش‌ها به چه شکلی اتفاقاتی می‌افتد و با چه متدهایی کار پیش می‌رود.

آرش مدنی درباره علت انتخاب موضوع کنفرانس گفت: در مقوله طراحی داخلی و معماری، موضوعات بسته به هر پروژه؛ کانسپت، خلق کانسپت و رسیدن به ایده متفاوت است. همچنین بعضی از پروژه‌ها مسئله محور و بعضی‌ها فرمال هستند و بسته به نوع پروژه و نوع موضوع، کانسپت متفاوتی را دنبال می‌کنند. هدف ما در این کنفرانس آشنایی مخاطب با روش‌ها، دغدغه‌ها، جواب‌های مسئله، مشکلات و نوع برخورد معمار برای رسیدن به کانسپت است.

او در پایان درباره انتخاب سخنران‌های این برنامه گفت: انتخاب این افراد براساس میزان موفقیت و تاثیرگذاری‌شان‌ در معماری و دانش طراحی داخلی بوده، همچنین معماران و طراحان صاحب سبک، افراد شاخص این حوزه و برندگان جوایز متعدد داخلی و خارجی از سخنران‌های این رویداد هستند. البته برخی از آن‌ها، در میان افراد فعال در این حوزه و دانشجویان شناخته شده‌اند.