سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشر شده در صفحه مد و لباس هنرآنلاین طی صفحه گذشته را مرور می‌کنیم:

نقطه پایان تحقق یک رؤیا به بهانه روز ملی خیاط

 21 آذرماه مصادف با روز ملی خیاط است؛ روزی متعلق به نقطه پایان تحقق یک رؤیا به رنگ مد و لباس از ایده تا اجرا. در بخشی از یک یادداشت به مناسبت روز خیاط آمده است: "اهمیت کار خیاط را باید به مثابه کار یک تدوینگر در جریان تولید یک فیلم سینمایی دانست که هر قدر هم کار نویسنده و فیلم‌ساز در درجه عالی خود قرار داشته باشد اما آنچه که بر روی میز تدوینگر آمده و از زیر دست هنرمند و خلاق او خارج می‌شود، بر روی پرده نقره‌ای سینما نقش می‌بندد و در حقیقت توالی، توازن و ریتم اجزای یک فیلم ناشی از نگاه تیزبین و هوشمندی تدوینگر در سر هم‌بندی اجزای فیلم با هم دارد.

کار خیاط اما بسته به نوع کاربردی که البسه استفاده می‌شود با یکدیگر متفاوت است، گاه خط تولید یک لباس که باید با تیراژ بسیار بالا تولید و عرضه شود، آنچنان شتاب گیرنده است که سرعت در این فرایند که اصطلاحاً بازاری‌دوزی لقب گرفته است، بر کیفیت محصول ارجح می شود و البته مواردی هم هست که خیاط به شکلی سنتی مدتی نسبتاً زیاد بر روی یک لباس وقت صرف می‌کند که این امر معمولاً از سوی خیاطان  سنتی و محلی رقم می‌خورد.

به هر تقدیر، پر واضح است که آنچه خیاط در روند تولید پوشاک رقم می‌زند، معلول فرآیندهای پیش از خود نظیر طراحی، الگوسازی، انتخاب پارچه و برش است و بی‌شک هر کدام از این موارد بر کیفیت کار خیاط اثر مثبت و منفی خود را خواهد گذاشت."

نکاتی درباره جایگاه رنگ‌شناسی در طراحی لباس برای کودکان و نوجوانان

مهفام ملکی مدرس رنگ‌شناسی درباره جایگاه رنگ در طراحی لباس کودک و نوجوان گفت: در اصل هیچ ممنوعیت رنگی برای استفاده در طراحی لباس برای هیچ گروه و رده سنی وجود ندارد اما مسئله مهم در خصوص استفاده از رنگ برای رده‌های سنی مختلف ترجیح استفاده از رنگ‌ها است.

او با تأکید بر اینکه طراحان مد و لباس در ابتدا باید رده سنی که می‌خواهند برای آن لباس طراحی کنند را انتخاب کنند، تصریح کرد: در ادامه باید به مطالعه علایق و ویژگی‌های آن رده سنی بپردازند تا بتوانند بهترین انتخاب را در گزینش رنگ و ترکیب رنگی داشته باشند.

این مدرس رنگ‌شناسی در پاسخ به این سؤال که استفاده از رنگ در لباس جوامع مختلف چه تفاوتی با هم دارد، گفت: میزان تأثیر شادی یا غم در رنگ‌ها، سرد و گرم بودن، نیرومند یا ضعیف بودن، رنگین و کدر بودن رنگ‌ها همه بستگی به سلیقه، خلق‌وخو، زمان، مکان، موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و پیشینه فرهنگی هر کشور دارد. اگر به فرهنگمان رجوع کنیم می‌بینیم ارتباط کودک و نوجوان ایرانی با طبیعت، باورهای دینی و تجربیات زندگی است که به لباس مفاهیم نمادین داده است. بنابراین اعتبار نمادین رنگ‌ها را نمی‌توانیم به سایر فرهنگ‌ها تعمیم داد. 

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

جزئیات برپایی دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته

مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از پنجم تا  هشتم دی‌ماه امسال، میزبان برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته است.

با توجه به شیوع موج جدید ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامت بازدیدکنندگان و تیم اجرایی، این نمایشگاه با مجوز رسمی از ستاد ملی مبارزه با کرونا با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و با حضور مدعوین محدود و متخصصان این حوزه با دعوت‌نامه و بدون بازدیدکنندگان عام برگزار خواهد شد. با توجه به آثار منفی شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد جهانی و داخلی، صنعت خرده‌فروشی در روزهای سخت اخیر با افزایش اشتغال‌زایی و ایجاد شکوفایی اقتصادی توانسته عملکرد قابل قبولی در عرصه صنعت و اقتصاد در سطح کشور داشته باشد که با برگزاری این نمایشگاه می‌توان حاصل این اقدامات را مشاهده کرد.

این رویداد تخصصی اقتصادی و صنعتی پس از تجربه موفق اولین دوره خود که با استقبال و تحسین متخصصان این حوزه برگزار شد،در دومین دوره با حضور استارت‌آپ‌های مرتبط با این صنعت، فروشگاه‌های معتبر اینترنتی، طراحان نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای فروشگاهی، مراکز خرید در حال ساخت، شرکت‌های بهره‌بردار،فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... آغاز به کار می‌کند. همچنین نمایش توانمندی‌های داخلی در حوزه اقتصادی و صنعتی، نمایش دستاوردهای راه‌اندازی باشگاه مشتریان و آثار رشد فروش مجازی با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا از مهم‌ترین رویکردهای برگزاری این نمایشگاه تخصصی است. انتقال تجربیات داخلی و بین‌المللی و همفکری پژوهشگران و دست‌اندرکاران صنعت مذکور و شرکت‌های فعال در این حوزه ازجمله اهدافی است که برگزاری این نمایشگاه تخصصی دنبال می‌کند.

برپایی مسابقه طراحی پوشاک عفاف و حجاب در مازندران با تکیه‌ بر اصول زیست‌محیطی

بهره‌گیری از الیاف سازگار با محیط‌زیست، استفاده کمتر از مواد شیمیایی در روند تولید محصولات و قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از لباس، موضوعاتی هستند که در سال‌های اخیر با تکیه‌بر شعار حفظ محیط‌زیست، موردتوجه طیف وسیعی فعالان حوزه مد و لباس قرار گرفته‌اند.

در این راستا، بسیاری از رویدادهای این حوزه نیز به سمت توجه هر چه بیشتر به اصول مد پایدار سوق یافته‌اند و تلاش می‌کنند با وفادار ماندن به این اصول، جریان مدسازی را به سمت سازگاری با محیط‌زیست پیش برند.

به‌تازگی پوستری در فضای مجازی مبنی بر برپایی مسابقه طراحی پوشاک عفاف و حجاب در مازندران با تکیه‌بر اصول زیست‌محیطی منتشرشده که نشان از دغدغه‌مندی فعالان حوزه عفاف و حجاب به برخی موضوعات و عناوین مطرح در حوزه مد پایدار دارد.

بر این اساس، مسابقه طراحی پوشاک عفاف و حجاب با تکیه‌بر اصول زیست‌محیطی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان تا پایان آذرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد به نشانی دبیرخانه مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران ارسال کنند.

تأکید بر لزوم ورود رویکرد سیستماتیک به طراحی جواهرات در نظام عالی آموزش در گفت‌وگو با بنفشه همتی

بنفشه همتی طراح جواهر، مجسمه‌ساز و مدرس دانشگاه درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سه سال پیش، طراحی مجموعه جدیدی از جواهرات را آغاز کرده بودم که طی آن، رویکرد متفاوتی نسبت به مجموعه‌های پیشین داشتم و جواهراتم از کارکرد سنتی برای بدن برخوردار نبودند که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال جاری، امکان نمایش به آن فراهم نشد.

همتی در ادامه به آغاز یک جریان پژوهشی از بالغ بر دو سال پیش در زمینه فلسفه، هندسه و هنر اشاره کرد و گفت: کرونا فرصتی را مهیا کرد که تمرکز بیشتری را روی این موضوع معطوف سازم چرا که مسئله هندسه، همواره برایم یک دغدغه عملی بود و در حال حاضر، تبدیل به یک فعالیت نظری جدی در حوزه پژوهش شده است.

او تصریح کرد: هندسه بدون فلسفه برایم معنا ندارد و از آنجا که در مقطع دکترا نیز در زمینه فلسفه هنر تحصیل کرده‌ام، همواره طراحی بدون توجه به فلسفه برایم قابل تصور نبوده و نیست.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

نگاهی به ویژگی‌های رنگ سال 2021

مؤسسه پنتون واقع در نیوجرسی به عنوان معتبرترین موسسه‌ رنگ در دنیا فعالیت می‌کند و تمام صنایع از جمله صنعت فشن، اطلاعات و کدهای رنگی را که برای تولید محصولات خود نیاز دارند از این مؤسسه دریافت می‌کنند. 

این شرکت که از سال ۲۰۰۰ به بعد، هر سال رنگ خاصی را به‌ عنوان رنگ سال معرفی می‌کند، این بار و برای سال ۲۰۲۱، رنگ‌های زرد گرم و خاکستری را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده است که در ادامه می‌تواند به عنوان یک شاخص رنگی برای تمامی طراحان مد و لباس در سراسر جهان مورد توجه قرار گیرد.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.

درخواست هنرمند گرگانی عرصه مد و لباس از مدیران / مرال نظری: به دنبال تجارت بین‌المللی هستیم

مرال نظری، هنرمند گرگانی عرصه مد و لباس و پژوهشگر در زمینه بررسی نقوش در فرهنگ ترکمن و کاربرد در طراحی لباس، درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرچند که شیوع ویروس کرونا، به لحاظ عرضه محصولات در حوزه صنایع‌دستی، موجب ایجاد رکود شد و در ابعاد اقتصادی، پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشت اما سبب نشد که فعالیت مجموعه ما در استان گلستان متوقف شود هرچند تیراژ تولید کاهش یافته است.

نظری در ادامه به رشد تورم در قیمت‌گذاری مواد اولیه در حوزه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های منطقه گنبدکاووس اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر، با سرمایه قبلی، تولید ما به دلیل گران شدن مواد اولیه به یک‌سوم کاهش‌یافته اما درعین‌حال، فرصت‌های بیشتری به‌منظور تربیت نیروی متخصص در این حوزه پدید آمده و در بحث آموزش و ایجاد ارتباط میان نیروهای آکادمیک و تجربی در زمینه صنایع‌دستی، تلاش کرده‌ایم تا ضعف‌های گذشته را مرتفع سازیم.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

جزئیات پنجمین جشنواره صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی فجر

مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از برگزاری مجازی پنجمین جشنواره صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی فجر در بهمن‌ماه امسال خبر داد.

ویدا توحدی با اعلام این خبر افزود: تمهیدات قابل‌توجهی به‌منظور برگزاری پنجمین جشنواره صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی فجر در بهمن‌ماه سال جاری دیده شده است.

او گفت: با توجه به شیوع کرونا و عدم امکان برگزاری جشنواره فجر به‌صورت حضوری، برنامه­‌ریزی‌­های گسترده‌­ای انجام شده که از طریق نگاه متفاوت به صنایع‌ دستی، جذابیت‌های بصری قابل‌توجهی در این رویداد که به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد، ایجاد شود.

توحدی بیان کرد: تغییر فرایند، به‌ویژه در انتخاب اولیه آثار انجام می‌شود اما چیدمان و داوری نهایی آثار حتمی است و حتی از طریق ادغام برنامه‌­های پرمخاطب و مسابقات هنری و فرهنگی با این جشنواره، انتظار می‌­رود باوجود شیوع کرونا، این رویداد با استقبال مجازی چشمگیری روبه‌رو شود.

مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اذعان داشت: این جشنواره از سال ۱۳۹۵ به‌طور مستمر برگزار شده و هدف از برگزاری آن ارتقای کیفی صنایع‌ دستی فاخر و امکان دریافت ایده در یک فضای سالم رقابتی است.

بازآرایی گل و نقش؛ تلاشی برای بهره‌جویی از سنت کهن سوزن‌دوزی / هنر زرتشتی‌دوزی به روایت شیرین مزداپور

شیرین مزداپور هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی از میان هموطنان زرتشتی‌مان، مهمان این هفته هنرآنلاین بود.

مزداپور سال‌ها است که در زمینه زرتشتی‌دوزی به شکل حرفه‌ای فعالیت می‌کند و در راستای حفظ این میراث کهن، کتابی با عنوان "بازآرایی گل و نقش: تلاشی برای بهره‌جویی از سنت ایرانی کهنی در سوزن دوزی" را با تکیه بر راهنمایی‌ها و همراهی عمه خود، دکتر کتایون مزداپور راهی بازار نشر کرده است.

مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با شیرین مزداپور را اینجا بخوانید و بیش از پیش با لباس منحصربفرد هموطنان زرتشتی و هنر زرتشتی‌دوزی آشنا شوید.

روش انتقال طرح در پته‌دوزی و حفاظت از پته با استفاده از مواد گیاهی به روایت هنرمند کرمانی / مریم سپهری زرندی: بازار پته‌دوزی همچنان داغ است

مریم سپهری زرندی از هنرمندان کرمانی عرصه مد و لباس و فعال حوزه پته‌دوزی، درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من دارای مدرک کارشناسی طراحی پارچه و لباس و کارشناسی ارشد مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی هستم؛ از سال‌ها پیش در زمینه پته‌دوزی فعالیت داشته‌ام و بر همین اساس، روش انتقال طرح در پته‌دوزی و حفاظت از پته با استفاده از مواد گیاهی را به‌عنوان موضوعات پایان‌نامه‌ام انتخاب کردم.

این هنرمند کرمانی به ثبت روش انتقال طرح پته روی پارچه با هدف ارائه طرح‌های بدیع با حفظ اصالت و هویت هنر و دریافت گواهی ثبت اختراع اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مخاطبان امروز تمایل دارند که شکل و شیوه خلاقانه‌ای از هنر پته‌دوزی را در دسترس داشته باشند، همواره تلاش کرده‌ام که با اعمال تغییراتی در طرح‌های پته چه به‌عنوان صنایع‌دستی و چه به‌عنوان تزئین روی لباس البته با حفظ اصالت، تصویری بدیع از این هنر ارائه دهم.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

سپیده غنی‌پور: طراحان لباس کودک از روانشناسی کودک غفلت نکنند

سپیده غنی‌پور روانشناس کودک در تشریح این مسئله که انتخاب لباس برای کودک چه تأثیری بر سلامت روان بچه‌ها دارد و در انتخاب لباس برای کودک چه مواردی را باید موردتوجه قرار دهیم، گفت: لباس اولین چیزی است که کودک با آن ارتباط می‌گیرد و در اصل خانه اول کودک لباس کودک است. حتی می‌توان گفت بر اساس نظریه اریکسون بینیک تا سه‌سالگی کودک به دنبال انتخاب لباس و اسباب‌بازی خودش است و می‌خواهد حق انتخاب داشته باشد که همین مسئله زیربنای خودگردانی و استقلال کودک است.

او ادامه داد: از منظر روانشناسی این که بچه‌های بینیک تا سه سال لباس خود را انتخاب کنند، آن چیزی را که می‌خواهند داشته باشند و با آن احساس راحتی کنند بسیار مطرح است به‌ویژه این که نوع لباس در یادگیری و رفتار اجتماعی کودک نیز تأثیر قطعی دارد.

مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

چرخش مجدد چرخ صنایع‌ دستی به لطف کرونا / از احیای هنرهای سنتی اقوام ایرانی تا میزبانی موزه ملی ایران از یک رویداد

امروزه دیگر دست‌ساخته‌های انسانی هم پیشرفت کرده‌اند و به مدد رشد تکنولوژی و دسترسی بیشتر به مواد اولیه و منابع الهام، شاهد آنیم که طیف وسیعی از صنایع‌ دستی در نقاط مختلف کشور تولید می‌شوند.

به‌ویژه پس از شیوع ویروس کرونا، پرداختن به امور هنری به‌منظور فاصله گرفتن از جو روانی منفی موجود رونق گرفت و در میان اقوام و اقلیم‌های گوناگون، بسیاری از صنایع‌ دستی بعضاً منسوج شده، مجدد احیا شدند.

از سویی دیگر، برگزاری رویدادهای حوزه صنایع‌ دستی که بدون شک، مقوله مد و لباس با رویکرد توجه به دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌ها به‌عنوان یکی از ارکان ثابت آن همواره موردتوجه هنرمندان قرار داشته، رونق گرفته و تلاش شده در فضایی رقابتی، توجه علاقه‌مندان به عرصه هنر را بیش‌ازپیش به مقوله صنایع‌ دستی معطوف سازند.

مشروح این مطلب را اینجا بخوانید.

هشدار برای بازار داخلی پوشاک

علی جدی نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس طی روزهای اخیر درباره واردات پوشاک از کشورهای اروپایی و آسیایی ازجمله پوشاک استوک اظهار داشته که به دلیل شرایط ایجاد شده بر اثر شیوع کرونا، میلیاردها دلار پوشاک تولید شده توسط تولیدکنندگان اروپایی و برخی کشورهای آسیایی روی دستشان مانده و به دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی حتی نمی‌توانند این البسه را بسوزانند و معدوم کنند بنابراین از طریق تجار، این محصولات را به قیمت بسیار نازل به دیگر کشورها می‌فرستند تا مصرف شود.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.