سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مینا افروزی، طراح لباس، مدیرمسئول موسسه هنری یشم و مجری دو دوره نمایشگاه لباس دفاع مقدس درباره برپایی سومین دوره این نمایشگاه به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: این نمایشگاه با عنوان "جنگ به روایت لباس" و با همراهی سازمان فرهنگی هنری شهرداری از 14 اسفندماه و به مدت یک هفته در گالری شماره 2 پردیس سینمایی ملت برپا می‌شود.

او تصریح کرد: تا به امروز و پس از برپایی دو دوره نمایشگاه لباس دفاع مقدس، دو عامل پررنگ بودن وجوه هنری و سفارشی نبودن آثار از مهم‌ترین عوامل موفقیت آن بوده است و به هیچ عنوان نخواسته‌ایم تا این رویداد شکل و شمایل شعاری بودن به خود بگیرد.

این طراح لباس و مدیرمسئول موسسه هنری یشم ادامه داد: در دو دوره برگزاری نمایشگاه لباس دفاع مقدس، آثار نمایشگاه با هدف استفاده از المان‌ها و مفاهیم جنگ تحمیلی طراحی شدند و مشابهت‌های معنایی بسیاری با یکدیگر داشتند، اما در دوره سوم و سال آینده، نمایشگاه متفاوتی را شاهد خواهیم بود که بیشتر به آسیب‌هایی که زنان در طول هشت سال دفاع مقدس متحمل شده‌اند، می‌پردازد.

افروزی با اشاره به اینکه این نمایشگاه هیچ‌گونه عواید مالی برای هنرمندان حاضر در آن ندارد اظهار داشت: در این دوره، 12 طراح لباس هر یک کالکشنی متناسب با یکی از موضوعات انتخابی را طراحی می‌کنند و بر روی مفاهیم مختلف برآمده از دفاع مقدس کار خواهند کرد.

او بیان کرد: لباس نماد یک جامعه است و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای متمایل به رعایت حفظ حجاب داشته باشیم، لازم است فرهنگ‌سازی را از هم‌اکنون آغاز کرده و از بعد رسانه‌ای بودن لباس برای معرفی و تبیین مقدسات بهره گیریم.

این طراح لباس ادامه داد: لازم است برای نسل‌های پس از جنگ تحمیلی درباره موضوع دفاع مقدس از مسیر ابزار فرهنگی و هنری سخن به میان آید و مفاهیم ارزشی از طریق رسانه‌هایی همچون لباس به منصه ظهور رسد.

افروزی در خاتمه گفت: خوشبختانه این نمایشگاه هر سال با استقبال بیشتری از سوی طیف‌های مختلفی از مخاطبان مواجه می‌شود و لباس‌های به نمایش درآمده بیش از گذشته کاربردی طراحی می‌شود و با فاصله گرفتن از طرح‌های کلیشه‌ای مربوط به دفاع مقدس، آثاری نو و خلاقانه ارائه می‌شود.