گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حدود پانزده سالی می‌شود که جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود؛ این جشنواره در سال 1402 به ایستگاه سیزدهم خود رسیده است. فرخوان سیزدهمین دوره این محفل ادبی از بهمن ماه سال گذشته منتشر شده تا پس از دو سال وقفه شاهد برقرار شدن آن باشیم؛ قطعا برپایی چنین محافلی منجر به افزایش کیفیت و کمیت آثار شایسته در موضوع انقلاب اسلامی و پیامدهای این انقلابِ شگرف تاریخی خواهد شد. این جشنواره در چهار بخش رمان بزرگسال، رمانِ نوجوان، داستان کوتاه و شعر (کلاسیک، نو و نیمایی) برگزار خواهد شد و برگزیدگان در مراسم اختتامیه این رویداد ادبی و هنری دربهمن ماه معرفی خواهند شد. شایان ذکر است که مهلت ارسال اثر به جشنواره تا 30 آذر ماه تمدید شده است و نویسندگان و شعرا این امکان را دارند تا تاریخ مذکور اثرات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. شرکت‌کنندگان می‌توانند راجع به دستاوردهای مختلف انقلاب اسلامی اعم از بین المللی، سیاسی، اجتماعی، علمی داستان بنویسند و شعر بسرایند و برای داوری ارسال نمایند. جهت آشنایی بیشتر با این رویداد موثر فرهنگی و هنری گفتگوی کوتاهی با آقای بهزاد دانشگر دبیر جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی، انجام دادیم.

بهزاد دانشگر در پاسخ به این سوال که کدام  داستان‌ها و اشعار، شعر و داستان انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند و شایسته حضور در جشنواره هستند،  توضیح داد: هر اثری که نمایانگر نسبتی با باورها، آثار و دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد، می‌تواند در این جشنواره شرکت کند. بازه تاریخی آثار خلق شده ممکن است مربوط به ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب از سال 1300 تا حوادث امروز باشد. یا حتی این امکان وجود دارد که اشعار و داستان‌هایی که  آینده‌ انقلاب اسلامی را در 50 سال آینده به تصویر می‌کشند، بخشی از آثار دریافتی باشند. هر اثر داستان و شعری که به شکلی بتواند در روایت خود، نسبتی با اتفاق انقلاب اسلامی و اندیشه ها و باورهای امامین انقلاب برقرار کند، جزئی از داستان و شعر و انقلاب است.

دبیر جشنواره شعر و داستان انقلاب در جواب به این سوال که آیا این جشنواره توانسته است جریانی ادبی در زمینه شعر و ادب انقلاب ایجاد کند به هنرآنلاین گفت: پژوهشی در این‌باره انجام نشده است اما امسال تلاش کرده‌ایم بازه معنایی جشنواره را گسترده‌تر کنیم تا نویسندگان بیشتری بتوانند با این جشنواره ارتباط برقرار کنند. ضمن این که مبلغ جایزه جشنواره نسبت به سالهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و استقبال خوبی هم از دوره سیزدهم جشنواره شده است. شایان ذکر است که جشنواره شعر و داستان انقلاب، این محدودیت را دارد که آثار رسیده به جشنواره نباید منتشر شده باشند و گویی اثر برای این جشنواره خلق شده است که خود این موضوع برخی نویسندگان را محدود می‌کند. البته جشنواره‌های دیگری هم هستند که آثار منتشر شده را بررسی و داوری می‌کنند. بنابراین این جشنواره هم به دلیل این ویژگی عدم چاپ آثار باز هم تاثیرات خودش را می‌گزارد. تا اینجا استقبال خوبی از جشنواره شده است و به نظر می‌رسد این تعداد آثار بتواند در ساخت جریان در شعر و داستان انقلاب تاثیرگزاری لازم را داشته باشد. در بخش رمان بزرگسال استقبال نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر بوده است.

دانشگر همچنین عنوان کرد که پشتیبانی از نویسندگان جوان و مستعد، بخشی از برنامه‌های بعد از اتمام جشنواره است و در همین رابطه افزود: حمایت از هنرمندان برگزیده، قدم بعدی جشنواره است. البته جایزه‌ای که به برگزیدگان اهدا می‌شود، خود بخشی از این حمایت است. ان‌شاء‌الله شناسایی و دسته بندی از آثار و نویسندگانشان صورت می‌گیرد و تلاش داریم در ارتباطات و جلسات مختلف از حضور هنرمندان مستعد و آینده‌داری که در جشنواره شرکت کرده‌اند استفاده نماییم.

محمد حسین خدایی