به گزارش هنرآنلاین،پنجاه و چهارمین شماره ماهنامه فرهنگی هنری سرو با نام «انسانِ دفاع مقدس» توسط موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به تازگی در ۱۲۰ صفحه منتشر شده است.

نشریه سرو از بخش‌های مختلفی تحت عنوان یادمان، راویان، دیده‌بان، گفتمان، پرسمان، ترجمان و راهیان تشکیل شده که هر بخش شامل موضوعات متنوعی است.

در این شماره از ماهنامه سرو سرمقاله‌ای با تیتر «مناسبت های ملی و رسالتِ ما» نوشته داوود عامری منتشر شده است.

در بخش گفتمان سرو سمیه آقازاده در مقاله‌ای با عنوان «بر مدارِ مدیریت»؛ الگوی مدیریتی امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس را مورد بررسی قرار داده است.

تأملی در باب عناصر هویتی دفاع مقدس و نسبت آل احمد و ارزش‌های انقلاب اسلامی در مقاله‌ای با عنوان «خَسی در میقات» از دیگر مطالب خواندنی گفتمان سرو است.

در فصل پرسمان این شماره از نشریه سرو، در گفتگویی با زینب سادات سیداحمدی نویسنده، پژوهشگر و دبیر تحریریه ماهنامه فکه، نقش زنان در دفاع مقدس را بررسی می‌کند و در ادامه در مقاله‌ای نوشته جواد برقعی با عنوان «متولدِ جنگ» بر عملکرد دولت شهید رجایی در قبال جنگ نگاهی دارد.

روایت سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی از حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفاع مقدس از دیگر مطالب خواندنی و جذاب پرسمان این شماره از نشریه سرو است.

در بخش دیده بان سرو، در گفتگویی با محمدتقی سبکدل استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده و همچنین مهدی سجاده چی نویسنده سریال شهریار؛ ویژگی‌های شعری و ادبی شهریار، تأثیرگذاری اش بر ادبیات معاصر و چرایی همراه شدن او با انقلاب و دفاع مقدس را مورد واکاوی قرار داده است و در ادامه در گفتگویی با جلال غفاری قدیر دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و همچنین جبار آذین منتقد و پژوهشگر سینما به بررسی این رویداد سینمایی؛، پیشرفت‌ها و کاستی‌های آن در سال‌های گذشته پرداخته است.

در ادامه این نشریه و در بخش‌های یادمان، راهیان، راویان و ترجمان سرو به موضوعاتی همچون بررسی الگوی مشارکت مردمی در دفاع مقدس، گفتگو با مجید جیران پورخامنه نخستین خبرنگار و گزارشگر رادیو در سپاه پاسداران انقلاب اسامی، مروری بر زندگی و فعالیت‌های شهیدان ناصر کاظمی و محمود کاوه، گزارشی از چرایی و چگونگی کشتار صبرا و شتیلا، مروری بر زندگی و زمانۀ آخرین بازماندۀ خستگی ناپذیر گروهان ۱۷ همافران، بررسی ریشه‌های آزادسازی جنوب لبنان در گفت وگو با ابوالفضل صالحی نیا، جستاری دربارۀ انسانِ دفاعِ مقدس، گفت وگو با مجتبی شا کری دربارۀ گردشگری دفاع مقدس، حقیقت جویی جوانان غرب در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته شده است.