به گزارش هنرآنلاین، کتاب «طوقی و پرنده آهنی» نوشته «مسلم ناصری» با تصویرگری «اعظم واضحی‌مقدم» از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

کتاب «طوقی و پرنده آهنی»، ویرانی، اسارت و همچنین امید، همدلی و رهایی از بند را نشان می‌دهد. این کتاب داستان کبوتری به اسم طوقی است که در آسمان آبی در پرواز است و پرواز پرنده آهنی بر فراز آسمان محل زندگی او و حسام که صاحب کبوتر است، ویرانی، فراق و زخم و اسارات را برجای می‎گذارد.

طوقی که آشیانه و صاحبش را از دست داده غمگین و تنها به دنبال کنجی برای ادامه زندگی است و ویرانی بر جای مانده از بمباران او را غمگین و ناگزیر از رفتن می‎کند.

با غروب خورشید طوقی به سمت آفتاب پرواز می‎کند و از ویرانی و نخل و جوی آب روان دور و دورتر می‌شود و به بیابانی می‎رسد که در آن خبری از آبادانی نیست جز یک ساختمان با اتاق‎های پیرامونش.

طوقی به امید رسیدن به پناهگاهی امن وارد محوطه ساختمان می‎شود، اما نگهبان او را نشانه می‎گیرد و بال طوقی زخمی می‎شود. طوقی دوباره مجبور به فرار است و اینبار از شیشه شکسته به یکی از اتاق‎ها پناه می‎برد و از مرگ نجات پیدا می‎کند.

در آن اتاق با مردانی غمگین و زخمی روبرو می‎شود و مردانی که خنده را فراموش کردند چرا که خانواده‌هایشان هم نمی‌دانند آنها در اسیر دشمن شده‌اند و ممکن است دیگر هیچوقت آنها را نبینند.به غم و ضعف و زخم طوقی، گرسنگی و تشنگی هم اضافه شده است که نگهبان در را باز می‎کند و مردی نحیف و زخمی را به وسط اتاق پرت می‌کند و بد و بیراهی به اسرا می‎گوید و می‌رود.آمدن سیدی به اسم ابوترابی حال و هوای سلول را تغییر می‎دهد و لبخند را روی چهره غمیگن اسرا می‎نشاند.

«مسلم ناصری» نویسنده بیش از 40 عنوان کتاب کودک و نوجوان در این کتاب با استفاده از کبوتر سفید که در فرهنگ همه مردمان دنیا نماد صلح و آزادی است، نوید رهایی به مردان در بند دشمن را می‎دهد. در این داستان حضور مرحوم سید علی‎اکبر ابوترابی به مردان در بند بعثی‌ها و رزمندگان روحیه و نشاط و امید رهایی را همراه خود می‌آورد. نویسنده با استفاده از نشانه‌ها به معرفی و نقش مرحوم ابوترابی در زندان‌های رژیم بعث و حضور موثر ایشان در بین اسرا می‎پردازد و کودکان را هم با شخصیت سید آزادگان و هم با امید و تلاش برای رهایی را می‌آموزد.

حجت الاسلام حاج سیدعلی اکبر ابوترابی فرد در سال 1318 در شهر قم در خانواده‌ای اهل علم متولد شد. ایشان در سن هفت سالگی وارد مدرسه شد و پس از اخذ مدرک پایانی دوره ابتدایی، تحصیلات متوسطه خود را در رشته ریاضی ادامه داد و موفق به اخذ دیپلم در سال 1336 شد. علیرغم اصرار بعضی از اقوام، مبنی بر ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی، سیدعلی اکبر پس از به پایان رساندن دوره متوسطه جهت کسب علوم حوزوی به سال 1337 به مشهد مشرف شد و در مدرسه نواب شروع به تحصیل علوم دینی کرد.

با شروع نهضت حضرت امام مجدداً به قم بازگشت. فعالیتها و مبارزات ایشان ادامه داشت تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شروع جنگ تحمیلی در کنار شهید مصطفی چمران وارد جنگهای نامنظم شد و در 26 آذرماه 1359 در تپه‎های الله اکبر به اسارت دشمن درآمد.

وی پس از ده سال تحمل رنج‌ و شکنجه زندان‌های رژیم بعث همراه دیگر آزادگان به میهن بازگشت. وی بعد از آزادی هم آرام و قرار نداشت و در هر جایگاهی که به وی محول می‌شد نهایت تلاش خود را می‎کرد و سرانجام در 17 خرداد سال 1379 همراه پدر بزرگوار خود و در جاده سبزوار نیشابور در اثر سانحه تصادف به رحمت ایزدی پیوست.

کتاب «طوقی و پرنده آهنی» به قلم «مسلم ناصری» و با تصویرگری «اعظم واضحی‌مقدم» توسط انتشارات کتاب جمکران برای گروه سنی پایان دبستان در 40 صفحه و با قیمت 55 هزارتومان منتشر شده است. 

در بخشی از این کتاب آمده است:  «طوقی نمی‌دانست به کدام طرف برود. لانه‌اش را گم کرده بود. صاحبش نبود. سرگردان بود که عقابی را دید. عقاب با سرعت به طرفش می‌آمد. طوقی ترسید. به طرف نیزار پرید. لای نی‌ها پنهان شد. عقاب بالای نیزار می‌چرخید و با چشمان تیزبینش به دنبال طوقی بود. عقاب آن قدر چرخید و چرخید که خورشید قل خورد روی آب.

هوا نه تاریک بود، نه روشن. طوقی با نگرانی از لای نی‌ها بیرون آمد. پرواز کرد. نمی‌دانست کجا برود. جایی را نمی‌شناخت. رفت و رفت تا به سرزمینی رسید که نه رود داشت و نه درخت. او راهش را گم کرده بود.»

منبع: خبرگزاری تسنیم