به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، متن کامل یادداشت معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به این شرح است: «نمایشگاه کتاب امسال بعد از تعطیلی سه ساله بازگشایی شد. در شرایطی که راه‌اندازی این نمایشگاه در مدت کوتاه بعد از تصمیم به بازگشایی و تثبیت شرایط کشور در مهار ویروس کرونا بسیار دشوار بود. علاوه بر این همزمانی نمایشگاه با اصلاحات اقتصادی و هجمه سنگین معاندان به جمهوری اسلامی سختی کار را دوچندان می‌کرد. برپایی این اجتماع بزرگ با محوریت فرهنگ و حضور گسترده مردم می‌توانست همه ادعاهای رسانه‌های معارض را مبنی بر وجود ناامنی و اغتشاش در کشور نقش بر آب کند. بنابراین دست به کار شدند تا مانع برپایی این نمایشگاه شوند یا از شکوه آن بکاهند.

نخست تلاش کردند ناشران را ترغیب کنند در نمایشگاه شرکت نکنند فضاسازی کردند و فشار آوردند تا تعداد ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کم باشد. اما با همدلی بین ناشران و وزارت فرهنگ و همکاری تشکل‌ها دوهزار و هشتصد ناشر در  این دوره حاضر شدند که از همه دوره‌های قبل بیشتر است. حتی عده‌ای به‌خط شدند و به ناشران فشار آوردند که نمایشگاه را تحریم کنند و موفق نشدند.

عیب‌جویی و تولید گزارش‌های غیرواقعی از نمایشگاه

گزارش‌های غیرواقعی از نمایشگاه تولید کردند و عیب‌جویی کردند تا حضور مردم کمرنگ باشد اما این کار هم موفق نبود. تا روز پنجم مبلغ فروش نمایشگاه به میزان فروش دوره آخر رسید و پیش‌بینی می‌شود به بیش از دوبرابر دوره قبل برسد. یعنی حداقل دویست میلیارد تومان.

وزارت فرهنگ علاوه بر برپایی نمایشگاه کار تحولی در این رویداد بزرگ را هم آغاز کرد. با همکاری ناشران و تدارک پشتیبانی گسترده همزمان فروش مجازی را هم برای دسترسی همه مردم کشور فراهم کرد. کاربزرگی که در مسیر تحقق عدالت فرهنگی صورت گرفت. با اختصاص یارانه، ارسال برای خریداران رایگان شد. ناشران هم از شرایط بسیار مناسبی برای ارسال بهره‌مند شدند.

 کار نظارت بر کتاب‌های خارجی با دقت بیشتری انجام شد تا کتاب‌های مغایر با فرهنگ جامعه در نمایشگاه عرضه نشود.

تاکید و پایبندی به شئونات دینی و فرهنگی

حفظ شئونات دینی از دغدغه‌های برگزار کنندگان است. دو شیوه برای تدبیر این کار پیش رو بود یکی برخورد و دستگیری کسانی که بطور کامل موازین شرعی را رعایت نمی‌کنند و دیگر فراهم کردن محیط سالم فرهنگی و ترویج حجاب و گفتگو با مراجعه‌کنندگان. طبعا انتخاب قطعی وزارت فرهنگ راه دوم است. طراحی و نصب تابلوهای ترویج ارزش‌ها، اعلام و پیام مکرر رادیو نمایشگاه و دعوت به رعایت موازین و بهره‌گرفتن از گروه‌های مردمی برای گفتگو و تبلیغ حجاب. بیش از سیصد نفر از خواهران دغدغه‌مند و کاربلد به دعوت وزارت فرهنگ در نمایشگاه حاضر شدند و دلسوزانه کار تبلیغ حجاب را انجام می‌دهند بدون تنش و با استفاده از روش‌های اقناعی و محبت‌آمیز.

ما بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب را قشر فرهنگی جامعه می‌دانیم و اگر چه در ظواهر و رفتار با برخی بازدیدکنندگان موافق نیستیم اما راه برخورد و ممانعت را درست نمی‌دانیم. اگر چه با معدود افرادی که فرهنگی نیستند و هنجارشکن هستند طبعا رفتار فرهنگی روا نیست و مسئولان و دستگاه‌های متولی حتما تدبیر مناسب خواهند داشت.

 حضور گسترده مردم و نشاط فرهنگی ایجاد شده در سراسر کشور دستاورد بزرگی است که شایسته پاس‌داشت است و باطل کننده تبلیغات دشمنان درباره شرایط فعلی کشور است. برخی دلسوزان انقلاب بدون توجه به همه ابعاد موضوع با دیدن چند تصویر از بین صدها هزار بازدیدکننده و یا شنیدن برخی روایت‌های مخدوش این دستاورد بزرگ فرهنگی جمهوری اسلامی را نادیده می‌گیرند. نمایشگاه کتاب اعتبار فرهنگی ایران است و محلی برای عرضه و ترویج فرهنگ شکوهمند انقلاب اسلامی.