گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نادر قربانی مدیر انتشارات موسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری (متن)، با این توضیح که رویکرد فرهنگستان هنر علاوه‌بر چاپ کتاب‌های حوزه مباحث نظری هنر، شناسایی و بازنشر نسخه‌های مهم خطی و مصور تاریخ هنر ایران در مجموعه‌ها و کتابخانه‌های داخل و خارج از کشور است به هنرآنلاین گفت: اخیرا آماده‌سازی و نشر آثاری در مباحث سیاست‌گذاری در هنر، اقتصاد هنر، پژوهش‌هایی درباره پژوهش هنر و هنرهای دیجیتال را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

او با بیان این که از چاپ نسخ مصور می‌توان به مرقع نفیس «هند و ایرانی» در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد، افزود: این اثر در گنجینه نسخ خطی کاخ‌ موزه گلستان نگهداری می‌شود و در قطع اصلی خودش به چاپ رسیده است. ایران و هند به‌دلیل روابط دیرینه دارای میراث فرهنگی و هنری مشترکی هستند و این روابط در برخی دوره‌ها، همچون دورە صفویه، بسط و گسترش زیادی یافته است. یکی از مهم‌ترین مواریث مشترکی که از این دوره باقی مانده، آثار هنری ارزشمندی است که امروزه تحت عنوان «مکتب هند و ایرانی» زینت‌بخش بسیاری از موزه‌ها و گنجینه‌های هنری داخل و خارج از کشور است. این مرقعات دربردارنده عالی‌ترین نمونه‌های هنر ایرانی و هندی همچون نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، تشعیر، ترصیع و تجلید هستند.

قربانی با این توضیح که نزدیک به ۶۰ کتاب در دست اقدام داریم، ادامه‌داد: از جمله پروژه‌های مهمی که فرهنگستان هنر در سال ۱۴۰۱ دارد آماده‌سازی و چاپ نسخه نفیس «مرقع گلشن» در کاخ موزه گلستان است. این مرقعات دربرگیرنده عالی‌ترین نمونه‌های هنر ایران و هند همچون نقاشی و خوشنویسی حاصل ذوق هنرمندان دو کشور است. «هنر مانوی در مجموعه‌های برلین» اثر سوزانا گولاچی ترجمه سونیا میرزایی، «هنر و ابژه‌هایش» نوشته ریچارد ولهایم با ترجمه مریم خدادادی و «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی» اثر محمدعلی رجبی از دیگر کتاب‌هایی است که مراحل نشر را سپری می‌کنند.   

او از رونمایی کتاب «حکمت و معماری» عبدالحسین خسروپناه دزفولی، تدوین و تحقیق نسیم اشرفی خبر داد و اظهارداشت: این اثر سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ در سرای اهل قلم سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سخنرانی عبدالحمید نقره‌کار، سجادمحمد یارزاده و نسیم اشرفی رونمایی خواهدشد.

قربانی اضافه‌کرد: فرهنگستان این آمادگی را دارد که در حوزه‌های مختلف هنری در دستور کار از مولفان و مترجمان حمایت کند و کتاب‌هایی را نشر دهد که دیگر ناشران به آن‌ها نمی‌پردازند.