گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این مجموعه حاوی پنج نمایشنامه با عناوین «اجرای ویژه»، «زن، تفنگ، جنگ»، «تقلیدنامه، داستان شکر، (کچلک‌بازی)»، «پالتو» و «زنده عروسکی پهلوان گمشده» است. کتاب «اجرای ویژه» به‌تازگی با قیمت ۷۶ هزار تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

صادق عاشورپور که پس از شیوع ویروس کرونا طی دو سال قرنطینه طرح‌هایی که در ذهن داشته را تبدیل به نمایشنامه کرده است به هنرآنلاین گفت: متن «اجرای ویژه» داستانی است مربوط به دور دنیا، یکی دنیای عاقلان و دیگری دنیای مردگان. تنها وسیله ارتباطی میان آن‌ها، پنجره‌ای است با میله‌های آهنی منتهی به کوچه‌ای که دو مخزن زباله شاخصه آن است. در میان پنجره بازیگر دیوانه جا خوش کرده و ایده‌اش اجرای صحنه‌ای نمایشنامه «اتللو» اثر ویلیام شکسپیر است. او منویاتش را با زباله‌گردها و مردمی که به جهت ریختن زباله به کنار مخزن می‌روند در میان می‌گذارد.

او با این توضیح که نمایشنامه «زن، تفنگ، جنگ» داستانی مربوط به آغاز جنگ تحمیلی، با مضمونی در تاثیر مخرب جنگ بر اجتماع است، ادامه‌داد: در این اثر سرگذشت خانواده‌ای از اهالی شطیطه در نزدیکی‌های آبادان روایت می‌شود که به‌دلیل بمباران روستا توسط ارتش بعث، این خانواده نیز مانند بقیه اهالی روستا مجبور به ترک روستا و پناه بردن به نخلستان‌های شادگان را دارند. در بین راه رحمان پدر خانواده متوجه می‌شود یکی از دخترانش که لال است را در آن‌سوی شط جا گذاشته است. دخترک برای حفظ گاومیش‌های پدر در روستا مانده.

عاشورپور با بیان این که نمایشنامه «تقلیدنامه، داستان شکر، (کچلک‌بازی)» کمدی است، افزود: (کچلک بازی) مربوط به کریم شیره‌ای دلقک مخصوص ناصرالدین شاه و گروهش است که قصد دارند نمایشی در حضور شاه و درباریان، با مضمونی انتقادی به اجرا درآوردند. محتوای نمایش درباره شخصی کچل به نام شکر است که در امپراطوری عثمانی، گرفتار معضلات فراوانی شده است. او برای رهایی از مشکلات تصمیم می‌گیرد به سراغ کنسولگری برود.

او که نمایشنامه «پالتو» را با محتوای نظامی و درباره وفای‌به‌عهد و قول نگاشته است، تصریح‌کرد: داستان نگهبانی است که پاسش به اتمام رسیده و نگهبان بعدی برای تحویل پست زاغه مهمات به سراغش می‌آید اما در کمال تعجب اثری از او نمی‌بیند. «زنده عروسکی پهلوان گمشده» نیز داستانی است مربوط به یک گروه عروسک‌گردان که برای اجرای نمایشی عروسکی به مجلس عروسی دعوت می‌شوند. در حین برپا کردن خیمه نمایش، عروسک‌گردان متوجه می‌شود که عروسک پهلوان هنوز مفصل پایش تعمیر نشده و این کار را باید لوطی انجام می‌داده است. زمان نیست و مراسم عروسی شروع شده و نمایش باید اجرا شود.

عاشورپور کارگردان تئاتر و از نویسندگان و پژوهشگران عرصه هنرهای نمایشی است. او مولف مجموعه ۱۵ جلدی «نمایش‌های ایرانی» است و بیش از ۴۰ نمایشنامه چاپ شده دارد. مقالات مختلفی نیز به قلم او در مجلات نشر یافتند. مجموعه چهار جلدی «بازی‌ها، کوچه‌ها و محله‌ها» نیز در پرونده کاری این هنرمند دیده می‌شود. عاشورپور نشان درجه یک هنری دارد و به‌عنوان پژوهشگر برتر جهان اسلام معرفی شده و از سوی یونسکو به‌عنوان پژوهشگر ملی مورد تقدیر قرار گرفته است.