گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رضا دادویی نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر، از ترجمه کتاب «یرژی گروتفسکی» به‌عنوان جلد نخست از مجموعه «مشاهیر تئاتر جهان» خبر داد و به هنرآنلاین گفت: این مجموعه در مورد حدود ۱۵ نظریه‌پرداز و کارگردان بزرگ تئاتر جهان و حاوی اطلاعات بسیار جامع و ارزشمندی درباره زندگی هنری و فعالیت‌های حرفه‌ای آن‌هاست. این مجموعه از دوره‌ای که کارگردانی به‌عنوان یک شغل و مسئولیت هنری دغدغه می‌شود و چنین عنوانی در تئاتر جهان با فعالیت‌های استانیسلاوسکی شکل می‌گیرد تا کارگردان‌های معاصر که مشغول فعالیت هستند و تجربیات آن‌ها جهان تئاتری را تحت‌تاثیر قرار داده است دربرمی‌گیرد.

او با بیان این که جلد نخست به «یرژی گروتفسکی» اختصاص یافته است، افزود: این اثر در برگیرنده زندگی‌نامه، تجربیات حرفه‌ای، تمرینات عملی و الگوهای اجرایی است که این هنرمند طی سال‌ها و دوره‌های کاری خود به آن رسیده است. گروتفسکی از مهم‌ترین کارگردانان تئاتر معاصر جهان محسوب می‌شود و روش‌کار، شیوه‌های بازیگردانی و اجراهای صحنه‌ای او تاثیر بسیار عمیقی بر کارگردانان مهم دنیا گذاشته و بسیاری از آن‌ها هم‌چون پیتر بروک، یوجنیو باربا، ریچار شکنر و ... فعالیت‌های تئاتری خود را متاثر از تجربیات گروتفسکی انجام داده‌اند و حتی دوره‌هایی را با او گذرانده‌اند. هم‌چنین بسیاری از کارگردان‌های معاصر در سراسر جهان بعد از دهه ۶۰ تقریبا متاثر از فعالیت‌های گروتفسکی بودند.

دادویی با این توضیح که گروتفسکی چند مرحله تئاتری داشت، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بعد از فعالیت‌های تئاتر صحنه‌ای، بخش «فراتئاتر» بود. شیوه‌ای از زندگی در جهان تئاتری که از الگوهای رایج و کلیشه‌ای تئاتر فراتر می‌رود. او به الگوهای ویژه‌ای دست یافت که در این کتاب به‌طور کامل به آن پرداخته شده و تمام جزییات آن علاوه ‌بر زندگی‌نامه، فعالیت‌ها و تمرینات و بررسی تک تک آثارش مرور می‌شود.

او یکی از محاسن مهم کتاب «یرژی گروتفسکی» را نگارش آن توسط دو تن از شاگردانش به نام‌های جیمز اسلویاک و جایرو کوئستا دانست و تصریح کرد: این دو هنرمند با گروتفسکی در امریکا آشنا شدند و کتاب را بر اساس تجربه همکاری و حضور در ورک‌شاپ‌های دوره آخر کاری گروتفسکی و هم‌چنین بعدها با مدیریت و برگزاری برخی از کارگاه‌ها زیر نظر او نوشته‌اند.

دادویی با بیان این که جلد دوم مجموعه «مشاهیر تئاتر جهان» به «یوجنیو باربا» اختصاص دارد، اظهار داشت: ترجمه این کتاب تمام شده و در مرحله ویرایش نهایی است. نویسنده آن جین ترنر تمام کتاب را بر اساس اسناد و مدارک، مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهایی با باربا، شاگردان و اعضای گروه تئاتر اودین نوشته است؛ همین‌طور از ویدیوها، آرشیو صوتی و تصویری موجود در مرکز تئاتر اودین بهره برده است. چون کتاب زیرنظر باربا و تئاتر اودین مکتوب شده منبع موثق و دقیقی نسبت به متونی محسوب می‌شود که در مورد این هنرمند و فعالیت‌هایش نشر یافته است. در این کتاب مراحل مختلف کاری یوجنیو باربا از دستیاری گروتفسکی، سفر به شرق دور و بررسی تئاترهای کلاسیک، قدیمی و باستانی جهان و تجربیاتی که در طی سال‌ها اندوخته و به گروه تئاتر اودین تبدیل شده مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته‌اند.

به گفته این مدرس تئاتر و سینما، بخش نهایی کتاب نیز به تمرینات و الگوهای تئاتری اختصاص دارد که بخشی برآمده از تئاتر آزمایشگاهی لهستان و بخشی دیگر بر اساس تجربیاتی است که باربا به‌همراه گروه تئاتر اودین به دست آورده و سعی کرده با روحیات خودش، کشوری که در آن زندگی می‌کند و مخاطبان منطبق کند. 

دادویی با این توضیح که هر دو کتاب «یرژی گروتفسکی» و «یوجنیو باربا» از سوی انتشارات سبزان منتشر می‌شود، اضافه کرد: نمایشنامه «بازگشت» و «پیک نیک» نوشته ویلیام اینگ نیز به‌زودی از سوی همین انتشارات به چاپ می‌رسند.