سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مسعود بهرامی رییس مدرسه دارالفنون، با این توضیح که زمستان سال 1398 این ایده به ذهن‌مان رسید که بتوانیم از ظرفیت نهادهای دیگری که تمایل دارند با دارالفنون همکاری داشته باشند استفاده کنیم به هنرآنلاین گفت: در این راستا وارد مذاکره با نهادهای مختلفی شدیم از جمله اتحادیه‎های فرهنگی، گروه‌های فرهنگی و هنری، انجمن‌ها و افرادی که در بحث تاریخ فعالیت دارند چه دولتی و چه خصوصی هم‌چون سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. یکی از نهادهایی که با آن‌ها گفت‌وگو داشتیم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود.

او ادامه داد: در گذشته در دارالفنون قدیمی‌ترین مدرسه ایران در کنار ساختمان اصلی آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه مشغول فعالیت بودند. سال‌هاست که دارالفنون جذب دانش‌آموز ندارد و بیشتر برنامه‌های جانبی در قالب اردو فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود. در بخشی که کتابخانه قرار گرفته است این ظرفیت وجود داشت که مجدد احیا شود. ضمن این‌که طی سال‌ها از بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و کتابخانه‌ها، کتاب‌هایی که مازاد بوده را به دارالفنون انتقال دادند که در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شد. با نهاد کتابخانه‌ها که مذاکره داشتیم قرار شد برای سامان دادن این کتابخانه و متون آن در این محل مستقر شوند تا بیش از صدهزار جلد کتاب را پالایش کنند. از طرفی ساختمان را آماده کنند تا کتابخانه عمومی راه‌اندازی شود.

بهرامی با بیان این‌که پس از گفتمان با نهاد کتابخانه‌ها، فرایند اداری، عقد تفاهم‌نامه و ملاحظات حقوقی انجام شد، افزود: پس از توافق طرفین، اردیبهشت ماه امسال یک تفاهم‌نامه بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منعقد شد. حدود یک ماه است عملیات اجرایی کار آغاز شده. در قدم نخست نهاد کتابخانه‌ها، کتاب‌ها را به فضای موقت انتقال دادند. در حال حاضر طراحی ساختمان را انجام می‌دهند و تیم فنی مهندسی مستقر است تا برای مخازن و سالن مطالعه نقشه‌برداری کند تا جانمایی‌ها مختلف مشخص شوند. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال بحث مرمت و امور ساختمانی به اتمام برسد و تجهیزات انجام شود. طبق تعهداتی که با نهاد کتابخانه‌ها داشتیم ساختمان و کتاب‌ها در اختیار آن‌ها قرار گرفت تا پالایش کتاب‌ها، تجهیز و مرمت را انجام دهند. سپس استقرار نیروی انسانی صورت بگیرد. طبق زمان‌بندی تفاهم‌نامه قرار است تا اوایل اسفند بحث مرمت و تجهیز انجام شود و کتاب‌ها چیدمان شده و کتابخانه راه‌اندازی شود.

رییس مدرسه دارالفنون با این توضیح که در بازه زمانی که کارهای مرمت ساختمان صورت می‌گیرد بحث تفکیک و ترمیم کتاب‌ها توسط تیم متخصص فنی کتابداری در حال انجام است، تصریح کرد: به این معنا که کتاب‌های موجود که چند بخش دارد از آثار چاپ سنگی، متون ارزشمند و نفیس که احتمالا برخی نیازمند مرمت و صحافی هستند در مدتی که ساختمان آماده شود پرداخت می‌شوند. بخشی از کتاب‌ها تکراری است و از یک نسخه چندین جلد موجود است و باید به کتابخانه‌های دیگر اهدا شوند. ضمن این که علاوه بر کتاب‌های موجود نهاد کتابخانه‌ها متعهد شده آثار جدید، به روز و متناسب با مخاطب را نیز به آن بی‌افزاید. ذکر این نکته نیز مهم است تفاوتی که کتابخانه دارالفنون با باقی کتابخانه‌های عمومی سطح شهر دارد در این است که یک بخش و فضایی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند نه به این معنا که کتاب‌های مختص آموزش و پرورش و علوم تربیتی و آموزشی در آن قرار بگیرد بلکه بحث کتاب‌های درسی است یعنی ایجاد یک فضای نوستالوژی که یادآور خاطرات است و تقریبا از همه سال‌ها نسخ کتاب‌های درسی مدارس در آن ارائه خواهد شد. این حرکت فضای خاطره‌انگیزی را در کنار مطالعه در کتابخانه به‌وجود می‌آورد تا هر شخصی علاوه بر بهره بردن از فضای تحقیقاتی و پژوهشی، خاطرات تاریخی و فرهنگی دارالفنون برایش تداعی شود.

او با بیان این‌که مسیر، هدف و رویکرد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مشارکت و کمک متقابل برای استفاد از ظرفیت دارالفنون است، اظهارداشت: معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، یکی از سرشاخه‌هایی که تکلیف کردند که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد بحث برنامه‌ها و فعالیت‌های حمایتی است. در پنج مولفه برنامه‌های دارالفنون را پیش می‌بریم. مولفه اول بحث مرمتی است. مولفه دوم تاریخی و فرهنگی است و رسالت اصلی باید در این فضا باشد. بحث بعدی آموزشی و بروزرسانی است که روی آن کار می‌شود. نکته بعدی تبلیغ و شناساندن دارالفنون در فضای مردمی است. مولفه آخر مبحث حمایتی است. این تکلیف و وظیفه‌ را احساس کردیم که از فعالیت‌های تاریخی و فرهنگی حمایت کنیم. موارد مختلفی نیز در این زمینه مورد بحث قرار گرفته است که نخستین فعالیت همکاری با نهاد کتابخانه‌ها بود.