به گزارش هنرآنلاین به نقل از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ساخت و راه اندازی کتابخانه در شهرهای فاقد آن از اولویت‌های برنامه‌های نهاد بوده که از سال ۹۷ توجه ویژه‌تری به اجرای آن شد. بر این اساس در سال ۹۸ با مدیریت معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و همت مدیران کل استانی، ۱۸ شهر کشور دارای کتابخانه شدند که بر این مبنا شاهد کاهش یازده و نیم درصدی در آمار شهرهای فاقد کتابخانه بودیم. همچنین تعداد ۲۳ پروژه در حال ساخت نیز در شهرهای فاقد کتابخانه از سال ۹۸ آغاز شده و هم اکنون در حال اجرا است که امید می‌رود تا پایان شهریور سال آینده به بهره‌برداری برسند.

بر اساس این گزارش از سال ۹۵ به طور متوسط، سالانه نزدیک به ۳ درصد به مجموعه کتابخانه‌های نهادی کشور اضافه شده است که با احتساب کتابخانه های مشارکتی و مستقل به طور میانگین هر سال ۱۰۰ کتابخانه راه اندازی و به بهره برداری رسیده است. اما از طرف دیگر هر سال به دلیل نظارت‌های قانونی یا معضلات اقتصادی تعدادی از کتابخانه های مشارکتی لغو مجوز یا تعطیل شده اند؛ همچنین تعدادی از کتابخانه‌های نهادی نیز بر اساس مشکلات ناشی از مخاطرات فنی مهندسی، سازه ای یا مسائل حقوقی از شبکه کتابخانه‌ها خارج شده‌اند. بنابراین کتابخانه های افتتاح شده در شهرهای فاقد آن نزدیک، به یک‌چهارم کتابخانه‌های نهادی بهره‌برداری شده در سال ۹۸ است.

در این گزارش آمده است: افزایش ۴ برابری هزینه های ساخت و تجهیز، عدم تعیین وضعیت نقشه های توسعه در شهرهای جدید و همچنین تغییرات سالانه در تقسیم‌بندی‌های کشوری، عوامل محدود کننده در توسعه کتابخانه ها در شهرهای بدون کتابخانه است که باید با بهره‌گیری گسترده تر از توان خیران و اعتبارات استانی، توجه بیشتر فرمانداران و روسای سازمان‌های مسکن و شهرسازی شهرستان ها به جانمایی و ساخت کتابخانه، آنها را مدیریت و کمرنگ کرد.

در پایان این گزارش آمده است: بر مبنای برنامه پنج‌ساله پیش‌بینی شده برای ساختن کتابخانه در همه شهرهای ایران باید هر سال تقریبا ۲۰ درصد از تعداد شهرهای فاقد این کتابخانه کاسته شود که در دو سال گذشته با توجه به افزایش چشمگیر هزینه های تملک ساخت و تجهیز، این عدد به ۱۱ درصد رسیده که می‌طلبد با برنامه ریزی هدفمندتر در سال های پیش رو این امر جبران شود.

مذاکره و تفاهم با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (رحمت‌الله‌علیه)، بسیج سازندگی و خیران محلی از جمله برنامه‌هایی است که معاونت توسعه نهاد آغاز کرده که امید است با عنایت خداوند و هم عزمی ملی، در انجام این طرح موثر باشد.