سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: داریوش مودبیان مترجم و بازیگر، با این توضیح که از مجموعه "طنزآوران جهان نمایش" مجلد 9 تا 12 در نشر گویا در دست چاپ است به هنرآنلاین گفت: دفتر نهم به دو نویسنده سرآمد نویسندگان ابزورد یعنی اوژن یونسکو و فرناندو آرابال اختصاص دارد که البته طنز آن‌ها مدنظر است.

او با بیان این‌که در دفتر نهم علاوه بر معرفی دو نویسنده، 6 نمایشنامه با تحلیل آثار ارایه شده است، ادامه داد: نمایشنامه‌های "درس"، "نقص" و "دختر دم‌بخت" از یونسکو و "پیک‌نیک در میدان جنگ"، "گرنیکا" و "مناجات" از نوشته‌های آرابال در این مجموعه نشر می‌یابند.

مودبیان با این توضیح که دفتر دهم مختص به مولیر کمدی‌نویس معروف فرانسوی است، افزود: در مقدمه بلندی راجع به مولیر نوشتم. سپس آثارش و تحلیل آن‌ها به ویژه نمایشنامه‌های کمدی ارایه شده است. همچنین چهار متن از کمدی‌های معروف و ناب او با عناوین "ازدواج اجباری"، "طبیب اجباری"، "نیرنگ بازی‌های اسکاپن" و "زنان مسخره فضل‌فروش" در این دفتر آمده است.

به گفته او، دفتر یازدهم مجموعه "طنزآوران جهان نمایش" به بریان فیلان نویسنده ایرلندی‌تبار اختصاص دارد و علاوه بر معرفی نویسنده مخاطبان می‌توانند نمایشنامه "سوزن‌بانان" که اجراهای موفقی داشته را مطالعه کنند.

مودبیان با بیان این‌که دفتر دوازدهم درباره آنتون چخوف است، تصریح کرد: در این دفتر چهار داستان کوتاه طنز و چهار نمایشنامه کوتاه تک‌پرده‌ای از چخوف آمده است. خود او چهار نمایشنامه را از چهار داستان کوتاه اقتباس کرده است به همین دلیل من تحلیلی راجع به اقتباس و چگونگی رسیدن به نمایشنامه از داستان نوشته‌ام.

او سه جلد 13 تا 15 مجموعه "طنزآوران جهان نمایش" را نیز آماده چاپ کرده ولی در سال جدید به ناشر تحویل می‌دهد و با توجه به دفترهای در دست این مجموعه ممکن است به 30 جلد برسد.

مودبیان درباره اهمیت پرداختن به مجموعه "طنزآوران جهان نمایش" اظهار داشت: این کتاب‌ها می‌توانند پژوهشی و مرجع باشند به علاوه این که نمایشنامه هستند. بسیاری از این آثار قابلیت اجرا دارند به ویژه نمایشنامه‎های کوتاه که مورد استقبال جوان‌ها نیز قرار گرفته است. در این دفترها به معرفی هر آنچه که به آن کمدی و طنز نمایشی گفته می‌شود پرداختم. کمدی دارای انواعی است و یک عرصه و نوع عالی از نمایش محسوب می‌شود و پهنه بسیار گسترده‌ای دارد. گرچه در تراژدی گونه‌های مختلف نداریم و برحسب تاریخ طبقه‌بندی می‌شود اما کمدی بستگی به دوره دارد، اقوام و کشورهای مختلف کمدی دارند. کمدی موقعیت وجود دارد و از نظر ساختاری می‌توانیم کمدی را تقسیم کنیم همچنین به لحاظ مضمونی، اجتماعی و سنتی.

او یادآورشد: چندی پیش کتاب "دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم؟" با زیر عنوان گزیده‌ای از داستان‌های کوتاه نمایشی، نشر یافت که مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه چخوف در یک مجلد است؛ شامل 77 داستان از دوره نخستین کار تا پایانش. همچنین کتاب "تک پرده‌ای‌های چخوف" منتشر شد که حاوی تمام نمایشنامه کوتاه و تک‌پرده‌ای به همراه تحلیل و هر آنچه خودش راجع به نمایشنامه گفته و در نامه‌هایش نوشته در یک جلد است. ناشر این دو کتاب نیز نشر گویا است.