سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "پس از سکوت تا کوچ" عنوان کتابی است در باب زندگی و شعر  محمد رضا نعمتی‌زاده ، شاعر جنوبی که گاه با لقب "نیمای جنوب" خطاب می‌شود.

 این مجموعه دومین اثر از "مجموعه روشنان" است که به همّت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است

سال‌شمار زندگی، مقدمه‌ای در زمینه شعر و زندگی زنده‌یاد نعمتی‌زاده (به قلم دکتر سیّد جعفر حمیدی، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران)، سروده‌هایی که شاعران دیگر به استاد نعمتی‌زاده اهدا کرده‌اند، و سرانجام سروده‌های این شاعر نوگرای جنوبی و مجموعه‌ای از تصاویر و اسناد، مندرجات این کتاب را تشکیل می‌دهند. اشعار این دفتر شامل آثار نیمایی و چهارپاره‌ها و غزل‌ها و دوبیتی‌ها و رباعی‌ها و سروده‌های نعمتی‌زاده است که تاریخ سروده شدن آن‌ها بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۷ است.

ویژگی‌های متفاوت شعری و تربیت نسلی از شاعران جنوب و حضور در عرصه مبارزات سیاسی طی چند دهه (از روزگار ملی شدن صنعت نفت تا انقلاب اسلامی)، و نیز شرکت در میدان‌های دفاع مقدس، جایگاه خاصی را در شعر و مبارزات معاصر برای مرحوم نعمتی‌زاده ایجاد کرده است. بخش عمده‌ای از سروده‌های مجموعه حاضر پیش از این در مجموعه‌های پس از سکوت و کتاب‌های دیگر استاد نعمتی‌زاده منتشر شده بود، اما بخش عمده آثاری که در مجموعه حاضر آمده، برای نخستین بار به چاپ رسیده است. نکته قابل ذکر اینکه مجموع آثار مرحوم نعمتی‌زاده بیش آن چیزی است که در این دفتر گرد آمده است و درواقع، در این مجموعه، از آوردن سیاه‌مشق‌ها و نمونه‌های یادداشت‌های اولیه او صرف‌نظر شده است.

نعمتی زاده

محمد رضا نعمتی زاده، فرزند نور الله مغازه دار فرش فروشی، دهم اسفند سال ۱۳۱۳ در شهر بوشهر به دنیا آمد و در نوزدهم اسفندماه ۱۳۶۷ در شهر بوشهر نیز چشم از جهان فروبست. از دوران کودکی به شعر و شاعری علاقه مند شد. وی تحصیلات متوسطه را در دبیرستان سعادت بوشهر گذرانید و به دانشسرای مقدماتی رفت و معلم شد. در بخش های چاه‌کوتاه، جم وریز و بندر دیلم به تدریس پرداخت و در سال ۱۳۳۴ نخستین مجموعه شعر خود را به نام پش از سکوت با تخلص م . ن کاوه منتشر ساخت. در سال ۱۳۳۹ در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشسرای عالی تهران لیسانس گرفت. نعمتی زاده در گونه های مختلف شعر مهارت داشت. دو بیتی، غزل، رباعی، چهار پاره و منظومه های بلند در عروض نیمایی و عروض کلاسیک می‌سرود. از کتاب‌های او می‌توان به "فصل خاکستر" که به همت همسرش بعد از فوت او منتشر شده اشاره کرد.

گفته می‌شود نعمتی زاده اولین شاعر جنوبی است که با شعر نیمایی آشنا شد و به استقبال شعر نیما رفت. او از شاعران مطرح دهه های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ بود و از او شعرهای بسیاری در مطبوعات ادبی آن زمان به چاپ می رسید. نعمتی زاده در سال ۱۳۳۶ توانست اولین دفتر شعر خود "پس از سکوت" را چاپ و منتشر کند.

منوچهر آتشی در مورد این شاعر می گوید: "دو تا همزاد بودیم، در واقع مثل یک نفر در دو لباس بودیم. هیچ کس دیگه ای هم غیر از ما دو تا نبود که در بوشهر اساس کار رو خوب شروع کنه."

کتاب "پس از سکوت تا کوچ"  در ۴۸۰ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه، به  قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.