سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدرضا خردمندان کارگردان جوانی است که با فیلم اول خود" بیست و یک روز بعد" در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

"بیست و یک روز بعد" که جزو هفت فیلم برتر از نگاه آرا مردمی قرار دارد، درباره نوجوانی است که علاقه‌مند به ورود به عرصه سینما است، پدیده‌ای اجتماعی که این روزها تبدیل به یکی از معضلات جامعه شده است.

خردمندان که فیلمش در روز 20 بهمن‌ در برج میلاد به نمایش درمی‌آید، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره شکل‌گیری ایده این فیلم گفت: فیلم یک قصه اجتماعی دارد و کاراکتر اصلی آن یک نوجوان است، نوجوانی که سودای فیلمسازی دارد. این فیلم به نمایندگی از طیف وسیعی از نوجوانان که علاقه‌مند به سینما هستند و موج جدیدی را در این مسیر راه انداختند ساخته شده است، اما مرتضی در این مسیر با چالش بزرگ‌تری مواجه می‌شود که باید انتخاب کند.

وی ادامه داد: اساساً یکی از جذاب‌ترین بخش‌های زندگی خیلی از آدم‌ها همان دوران نوجوانی است و ویژگی‌های دراماتیک زیادی دارد. این دوران معصومیت کودکی را دارد که هنوز وارد فضای جدی بزرگسالی نشده است و روی یک مرز پر از تناقض و بینابین این دو حالت قرار دارد. از طرفی در سینمای ما این جنس فیلم‌ها برای این رده سنی در حال منقرض شدن است و به هزار دلیل که می‌توان کلی درباره آن حرف زد، این اتفاق افتاده است.

خردمندان افزود: این فضا را دوست داشتم و تعداد زیادی داستان دراین‌باره نوشته بودم با همین حال و هوا و دوست داشتم سینما را با این فضا شروع کنم.

ساره بیات در بیست ویک روز بعد

این کارگردان در ادامه درباره دلایل انتخاب سن نوجوانی برای فیلم اول خود بیان کرد: فیلمنامه‌های من عمدتاً از یک تصویر در ذهنم آغاز می‌شوند و بعد پروبال می‌گیرند و خودشان را به نوعی به من تحمیل می‌کنند تا درباره آن‌ها کار کنم. در این فیلم هم داستان اقتضا کرد که درباره آن بنویسم.

خردمندان درباره دلایل پرداختن به موضوع سینما نیز اظهار کرد: فیلم ما بخشی به سینما می‌پردازد ولی روی آن نمی‌ماند و به صورت خاص راجع به سینما صحبت نمی‌کند. به هر حال ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تب‌وتاب فیلمسازی در آن بسیار جدی است و حتی گاهی غیرطبیعی است و باید بررسی شود. این خودش به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده و همین‌طور که جریان اجتماعی، بازیگری را شکل داده، فیلمسازی نیز متأثر از این فضا است. فیلمسازان نیز متأثر از فضای اجتماعی خود هستند و باید آنچه را که در جامعه وجود دارد از منظر و دیدگاه خود به نمایش بگذارند.

وی درباره جذب سرمایه‌گذار و سختی‌های ساخت فیلم اول نیز اظهار کرد: سختی کار این است که وقتی می‌خواهی روی این قصه کار کنی، باید قصه محکمی داشته باشی تا تهیه‌کننده را راضی کنی. از سوی دیگر در این سن ما بازیگر حرفه‌ای نداریم و یا اگر هم باشند خیلی کلیشه شده هستند. سختی این است که باید خیلی تلاش کنی تا بازیگری را پیدا کنی و با او تمرین کنی تا در مقابل بازیگر حرفه‌ای کم نیاورد و تفاوت بازی‌اش به چشم نیاید. بنابراین باید با بازیگران نوجوان فیلم ساعت‌ها تمرین می‌کردیم تا به سمت حرفه‌ای شدن بروند و این اتفاق افتاده و در آرا مردمی نشان می‌دهد که اتفاق مثبتی رخ داده است. وقتی فیلم را در سالن‌های مختلف می‌دیدم حس کردم تماشاگر توانسته است با فیلم و کاراکترهای آن ارتباط برقرار کند.

خردمندان افزود: سخت‌تر آن است که در صحنه باید انرژی بیشتری بگذاری، چرا که بازیگران نوجوانی داشتم که اولین بار بود جلوی دوربین می‌آمدند و باید آن‌ها را آماده می‌کردم. مهدی قربانی که بازیگر اصلی من در این فیلم بود پیش‌تر در فیلم "ابد و یک روز" بازی کرده بود ولی نقش اصلی نبود. بازیگر دیگری داشتم که تجربه بازی در یک فیلم کوتاه داشت و این خیلی فرق می‌کرد و با دشواری‌هایی مواجه شدیم که تعداد برداشت‌ها را زیاد می‌کرد.

این کارگردان همچنین با بیان این که باید به نوعی کار را ارائه می‌کردم که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند ادامه داد: مخاطب ما چون این رده سنی را فراموش کرده و خیلی آن را جدی نمی‌گیرد. از سوی دیگر وقتی فیلم بازیگر نوجوان دارد، مخاطب برای دیدن آن فیلم را انتخاب نمی‌کند، بنابراین باید قدرتمند عمل می‌کردیم تا مخاطب را جذب کنیم و تا آخر بتواند همراهی کند و فکر می‌کنم این اتفاق افتاده و مجموع بازی‌ها، میزانسن‌ها، فیلمبرداری و ... همدیگر را همپوشانی می‌کنند.

خردمندان درباره جذب بازیگران چهره چون ساره بیات برای این فیلم در موفقیت گیشه نیز اظهار کرد: جنس بازی ساره بیات را دوست داشتم و از روز اول که فیلمنامه را می‌نوشتیم به شکل جدی به حضور او فکر کردیم و به سراغ بازیگر دیگری نرفتیم. بیات هم برایش این تازگی وجود داشت، ولی استرس داشت و می‌گفت اگر من نپذیرم گزینه بعدی شما برای این نقش کیست؟ من در پاسخ به او گفتم، قبول می‌کنید و فیلمنامه را که خواند آن را دوست داشت و فکر می‌کنم متفاوت‌ترین جنس بازی خود را هم در این فیلم داشته است.

وی درباره اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه و یا داشتن سرگروه در اکران عمومی نیز گفت: اولین بازخورد‌ها نشان می‌دهد نتیجه فیلم خوب بوده است، بنابراین در گروه هنر و تجربه اکران نخواهد شد. شاید کاراکتر فیلم من نوجوان باشد ولی فیلم بزرگسال هم هست و تمام بزرگسالان با آن ارتباط برقرار می‌کنند. فیلم از منظر یک نوجوان به یک موضوع کاملاً اجتماعی می‌پردازد و برای نوجوان است، اما نه صد در صد درباره آن‌ها، چون مسئله طیف وسیعی از جامعه است که با آن ارتباط برقرار می‌کنند. فکر می‌کنم در اکران عمومی این فیلم موفق باشد.

 این کارگردان در خاتمه درباره عملکرد جشنواره فیلم فجر بیان کرد: یک بخش داوری است که دست ما نیست و سلیقه‌ها حاکم هستند. درباره فضای جشنواره فیلم ما متأسفانه از نظر جدول‌بندی در روز آخر در برج میلاد اکران می‌شود و فرصت کمتری برای دیده شدن فیلم گذاشته شده است. امیدوارم اتفاقاتی که در اکران مردمی افتاده، بتواند نظر منتقدان را هم جلب کند.