به گزارش هنرآنلاین، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" یکشنبه ۲۱ آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره طی سخنانی گفت: جشنواره سینما حقیقت"دومین دهه خود را در حالی برگزار می‌کند که سینمای مستند منزوی نیست و پویایی زیادی دارد و به‌عنوان سینمایی جدی مطرح است.

وی افزود: اعتبار سینمای مستند مدیون خلاقیت مستندسازان است. امروز خوشحال هستیم با تمسک به فرمایش حضرت علی (ع) تلاش می‌کنیم آینه‌ای از جامعه ایران باشیم. من به آن‌هایی که برنده می‌شوند و حتی آن‌هایی که مستند آن‌ها به جشنواره راه نیافته تبریک می‌گویم.

برگزیدگان شبکه مستند، فیلم نت و گروه "هنر و تجربه"

در ادامه مراسم، جوایز سامانه فیلم نت در دهمین جشنواره سینما حقیقت، با حضور محمد صراف مدیر فیلم نت و فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به محسن استادعلی، حسام اسلامی و محمدرضا هاشمیان تقدیم شد.

سپس سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و مرتضی رزاق کریمی روی سن آمدند و دیپلم افتخار ، نشان شبکه مستند و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی را به فیلم "بزم رزم" ساخته سید وحید حسینی اهدا کردند.

جایزه بخش "هنر و تجربه" نیز با تقدیر از مستند "سفر سهراب" ساخته امید عبدالهی به "دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری" به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و تهیه‌کنندگی بهتاش صناعی‌ها تعلق گرفت.

ایوبی: امیدوارم سینما راه خودش را پیدا کند

ایوبی در آئین اختتامیه جشنواره سینما حقیقت، با ذکر یک خاطره از علامه جعفری سخنانش را آغاز کرد و گفت: نزدیک به‌روزهای مبارک هفته وحدت، اخلاق و معنویت پیامبر، در دانشگاه علامه فقید برای سخنرانی دعوت‌شده بود. ایشان ساعت نه صبح برنامه‌شان شروع می‌شد و باحالت پریشان آمد و گفت: آمدم فقط عذرخواهی کنم که دخترم مرحوم شده و من باید از حضورتان مرخص شوم. فکر می‌کنم این کوتاه‌ترین سخنرانی بود که تابه‌حال شنیده بودم.

وی با اشاره به اهمیت کار مستندسازان، گفت: فیلمسازان مستند ایران نشان دادند سینمای مستند یک واقعیت و حقیقت است و راه خودش را عرصه هنر بازکرده است. اکنون وظیفه ما این است که مشکلات سینما حقیقت را حل کنیم و سینمای مستند رابه سمت جلو پیش ببریم.

رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: از برادر عزیزم از طباطبایی نژاد تشکر می‌کنم که با برگزار جشنواره سینما حقیقت، فضای خوب و صمیمانه‌ای را برای مستندسازان ایجاد کردند. اگرچه حمایت مالی ما برای جشنواره سینما حقیقت حداقل است ولی ایشان با روی باز سینما حقیقت را پیش بردند.

وی ادامه داد: امروز مستندسازان با عبور از شهرت و دیده شدن و همه مواردی که سینما مستند برای آن‌ها دارد این سینما را به‌عنوان یک‌راه سخت پذیرفته‌اند. از سینما گران این عرصه تشکر می‌کنم.

این مدیر سینمایی با تشکر از مدیران سینمایی دولت یازدهم، گفت: من هیچ‌وقت از مدیران سینمایی درجایی صحبت نکرده اما امروز زمانی است که باید در این زمینه حرف بزنم. امروز اگر تولید در سینما افزایش پیداکرده و ظرفیت اکران بالا رفته و تماشاگران سینما چندین برابر شده و فضایی که در سینما به وجود آمده است حاصل تلاش و انرژی سینماگران است اما بخش زیادی هم مدیون تلاش مدیران و کسانی که شبانه‌روز برای سینما زحمت می‌کشند، است.

وی در ادامه افزود: ما امروز اگر اکران موفقی را در سینما تجربه می‌کنیم، مدیون تلاش شورای نمایش و شورای صنفی است و زحمات برادر عزیزم ایل‌بیگی که برای سینما از خودش می‌گذرد؛ و همه مدیرانی که رنج‌هایی را به دل می‌خرند برای اینکه سینما رنج کمتری ببیند. امیدوارم سینما راه خودش را پیدا کند.

ایوبی به آخرین دوره جشنواره سینما حقیقت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این آخرین دوره جشنواره سینما حقیقت در دولت یازدهم است، امیدوارم مدیران سینما حقیقت دوره بعد سینمای مستند را درک کنند. مستندسازان ما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این افراد ده‌ها جایزه داخلی و خارجی را می‌گیرند و مواردی را در دنیا می‌بینند که ما چشم دیدن آن‌ها را نداریم شما چشم بینای ملت ایران هستید و ما به شما افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: من به همه شما تبریک میگویم و به کسانی که جایزه نگرفتند هم تبریک می‌گویم

ایوبی ضمن تبریک به حیدریان، مدیر فرهنگی- اجتماعی وزیر کار گفت: اولین جلسه‌ای است که حیدریان در جمع ما است و من از این فرصت استفاده می‌کنم و بازگشت ایشان را به عرصه فرهنگ و هنر را تبریک می‌گویم.

در بخش تجلیل از مستندسازان سینمای کرمان از محمد اسلامی و منوچهر عسگری نسب تجلیل شد. منوچهر عسگری نسب به دلیل کسالت به این مراسم نیامده بود ولی یادداشت وی قرائت شد.

همچنین در حالی‌ که قبلاً اعلام‌شده بود در بخش ویژه "خرد و تجربه" جشنواره "سینما حقیقت" هیئت داوری (مجید خالقی سروش، پدرام اکبری، مجید نیک روان) نامزدی اعلام نکرده است ولی برندگان این بخش معرفی شدند.

جایزه سوم بخش "خرد و تجربه" به سعید بهلولی برای "سایه‌های تنهایی"، جایزه دوم این بخش به منوچهر مشیری برای "با زبان خاموش" و جایزه اول این بخش به سعید آلبو عبادی برای "گاهی روی آب" رسید.

معرفی برندگان شهید آوینی

در بخش "جایزه شهید آوینی؛ ویژه مدافعان حرم" جایزه به محمد قانع فرد برای "شام آخر"، تندیس شهید آوینی در بخش مستند کوتاه به محمدمهدی خالقی برای فیلم "پسرم" ،تندیس شهید آوینی در بخش مستند نیمه بلند به محمدتقی رحمتی برای فیلم "ابوالفضل نیستان"، تندیس شهید آوینی در بخش مستند بلند به آرش لاهوتی برای "آبی کمرنگ"، جایزه ویژه دبیر در این بخش به محمدعلی شعبانی برای "انحصار ورثه" و تندیس شهید آوینی در بخش مستند نیمه بلند به محمدتقی رحمتی برای فیلم "ابوالفضل نیستان" رسید.

تجلیل از پزشک اتریشی حاضر در مستند "خاطراتی برای تمام فصول"

در اختتامیه دهمین جشنواره "سینما حقیقت" از پروفسور گرهارد فری لینگر پزشک ۹۰ ساله اتریشی که در مستند "خاطراتی برای تمام فصول" ساخته مصطفی رزاق کریمی به‌عنوان پزشک مجروحان جنگی ایران در جنگ تحمیلی بود، تجلیل شد.

رزاق کریمی کارگردان این اثر با حضور روی سن گفت: زمانی که اولین پرواز به وین آمد یکی از مجروحان جنگی حالش خیلی بد بود که پروفسور او را نجات داد و امروز در این جشنواره او و عده‌ای از این مجروحان حضور دارند.

همچنین پروفسور گرهارد فری لینگر گفت: افتخار بزرگی است که امشب در اینجا حضور دارم اما نمی‌دانستم که قرار است از من تقدیر شود.

وی افزود: هرکجا جنگ سخت شیمیایی بود چه ویتنام چه افغانستان چه ایران من به‌نوعی بودم. من همواره از خدا می‌پرسم که چه شد این افراد به من رسیدند. خوشبختانه توانستم به بیشتر مجروحان شیمیایی و ترمیمی کمک کنم و امروز از خداوند متشکرم که چند نفر از این مجروحان را که درمان کرده‌ام می‌بینم.

این پزشک اتریشی تأکید کرد: من آرزو می‌کنم جنگ شیمیایی هیچ‌گاه دوباره تکرار نشود. عواقب چنین جنگ‌هایی طولانی است آن‌هایی که رفتند، می‌روند اما آن‌هایی که می‌مانند با درد زیاد با آن درگیرند. از خدا بخواهیم که جلوی این جنگ‌ها گرفته شود و به‌جای جنگ باهم دوستی داشته باشیم.

رزاق کریمی در ادامه با نقل خاطره‌ای از زمان ساخت "خاطراتی برای تمام فصول" گفت: به یاد دارم در آن زمان در بیمارستان مریضی داشتیم که هم‌چشم هم بخشی از بدن خود را ازدست‌داده بود، یک روز دیدم در اتاقش نیست که متوجه شدم پروفسور اورا با خود به بالکن برده تا وین را به او نشان دهد. پروفسور گفت او خیلی دل‌تنگ بود به همین دلیل او را بردم تا شهر را ببیند، سپس آن مریض گفت گاهی نیاز به چشم نیست دست گرم او بر دوش من بود و دلم گرم شد.

رزاق کریمی بیان کرد: پروفسور از سوی دولت خود تهدید شده است اما مردانه ایستاده و حالا در اینجاست.

برگزیدگان بخش بین‌الملل

لوح تقدیر ویژه هیئت‌داوران به سعیده شریعتی برای "پسین" رسید. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: یکی دو سال بود با دوربین به همراه پدرم هرکجا که می‌رفت می‌رفتم و سؤال‌های ساده‌ای از او می‌پرسیدم. او به من گفت تو هیچ‌وقت فیلمساز نمی‌شوی و حالا این جایزه را به پدرم تقدیم می‌کنم.

تندیس بهترین مستند کوتاه به سارا کاسکاس برای "نان و چای" و تندیس بهترین مستند نیمه بلند به مهدی قنواتی برای "هم‌جا"اعطاء شد.

در بخش مستند بلند، محسن استاد علی برای "زنانگی" لوح تقدیر هیئت‌داوران را دریافت کرد. استاد علی گفت: از زنانی که مرا در ساخت "زنانگی" همراهی کردند تشکر می‌کنم. این جایزه را به حقیقت‌های گمشده دهم "سینما حقیقت" مانند آزاده بیزار گیتی، سعید کشاورزی و ... تقدیم می‌کنم.

تندیس جشنواره به‌عنوان جایزه ویژه هیئت‌داوران به "زیر آفتاب" محصول آلمان، چک و روسیه رسید.

دیپلم افتخار این بخش به آرش لاهوتی برای "آبی کمرنگ" اعطاء شد.

دستاوردهای جامعه مستند برای وزیر کار

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در میانه مراسم به این جمع آمد، با حضور روی سن گفت: مستند خیلی وقت‌ها مظلوم واقع می‌شود و مستندسازان دیده نمی‌شوند. به‌عنوان فردی که می‌خواستم از طریق هنر با جامعه ارتباط بگیریم باید بگویم جامعه مستند می‌تواند دستاوردهای زیادی برای ما داشته باشد. من همیشه برای فیلم‌ها و نمایش‌هایی که با واقعیات جامعه ارتباط برقرار می‌کنند احترام قائل هستم. یک جامعه نیاز دارد با بخشی از مشکلات خود با کمک مستندها آشنا شود.

وی افزود: برخی از مستندهایی را دیدم که تکان‌دهنده بودند، جایی که من کار می‌کنم با رنج و درد مردم سروکار دارد و مستند در این بخش می‌تواند بسیار کارساز باشد و ما باکارهایی که می‌کنیم از مستندهایی درزمینهٔ مسائل مبتلابه جامعه حمایت خواهیم کرد.

جوایز بخش مسابقه ملی

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به ناصر حبیبیان برای "کوپریتو"، جایزه بهترین صدا به آرش قاسمی برای "آونتاژ" و "بزم رزم"، جایزه بهترین تدوینگر به آرش لاهوتی برای "آبی کمرنگ"، جایزه بهترین موسیقی متن به صبا ندایی برای "آونتاژ"، جایزه بهتری تصویربرداری به حجت طاهری برای "پرندگان در سایه"، جایزه بهترین پژوهشگر به سید وحید حسینی برای "بزم رزم"  و جایزه بهترین مستند کوتاه به مهدی اسدی برای "جمعه قالی" رسید. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: بسیار خوشحالم و از هیئت‌داوران تشکر می‌کنم. این جایزه برای من باعث افتخار است و از دوستان و مادر و پسرم تشکر می‌کنم.

جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به محمدرضا حافظی برای "راه بی عبور" اعطاء‌ شد.

محمد کارت برای "آونتاژ" برنده جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند شد.

محمد کارت بعد از دریافت جایزه خود گفت: برای هیئت‌داوران سال سختی بود. هرگاه در ذهن تجسم می‌کردم که من برای این بخش جایزه دریافت کنم سختم می‌شد.

جایزه ویژه دبیر در این بخش به هادی معصوم دوست برای "خوان بی خان" رسید.

جایزه ویژه هیئت‌داوران به محمدرضا وطن‌دوست برای "ننا" اعطاء شد. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از عوامل خیلی خوبم تشکر می‌کنم چون این فیلم به‌تنهایی ساخته نشده است.

حال امشب ما خوب است اما من فکر می‌کنم حال زمین خوب نیست و باید کمی به فکر زمین باشیم.

و در نهایت جایزه بهترین فیلم مستند به مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی برای تهیه‌کنندگی "صفر تا سکو" رسید. کرامتی در سخنانی گفت: خدا را برای موفقیت در اولین قدمم در سینمای مستند شکر می‌کنم.

دهمین جشنواره سینماحقیقت از 14 تا 21 آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.