سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم این دوره جوایز گویا شنبه شب در مادرید برگزار ‌شد و برندگان این جوایز که با رای بیش از 1200 عضو آکادمی فیلم اسپانیا انتخاب شده‌اند، معرفی شدند.

"سرزمین باتلاقی" (Marshland) ساخته آلبرتو رودریگز در این مراسم برنده 10 جایزه شامل جوایز بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه غیراقتباسی و بازیگر مرد (خاویر گوتیرس) شد. این فیلم جوایز بهترین بازیگر زن تازه‌کار (نره‌آ باروس)، طراح هنری، تدوین، فیلمبرداری، موسیقی و طراحی لباس را هم از آن خود کرد.

تریلر نوآر "سرزمین باتلاقی" درمجموع در 17 بخش نامزد دریافت جوایز گویا بود. این فیلم اولین بار در دنیا سپتامبر 2014 در جشنواره فیلم سن سباستین به نمایش درآمد و جوایز بهترین بازیگر مرد (گوتیرس) و فیلمبرداری را دریافت کرد.

داستان «سرزمین باتلاقی" در دوران پس از دیکتاتوری ژنرال فرانکو رخ می‌دهد و درباره دو کارآگاه جنایی است که هیچ وجه تناسبی با یکدیگر ندارند و در عین حال ناچارند اختلافاتشان را کنار بگذارند تا بتوانند از راز قتل وحشیانه دو دختر نوجوان پرده بردارند. این فیلم با 6 میلیون یورو (7.4 میلیون دلار) یکی از فیلم‌های اسپانیایی پرفروش سال گذشته میلادی در این کشور بود. تریلر اکشن «ال نینو» (El Nino) به کارگردانی دانیل مونزو که با نامزدی در 16 بخش پس از "سرزمین باتلاقی"‌ بیشترین شانس را برای دریافت جوایز گویا داشت، در چهار بخش فنی پیروز شد و کمدی سیاه "دختر سحرآمیز" (Magical Girl) ساخته کارلوس برموت نیز تنها در بخش بهترین بازیگر زن (باربارا لنی) پیروز شد. این فیلم در دوره قبلی جشنواره سن سباستین جوایز صدف طلایی بهترین فیلم و بهترین کارگردان را از آن خود کرد.

آنتونیو باندراس بازیگر اسپانیایی در این مراسم جایزه گویا افتخاری را دریافت کرد. پدرو آلمودوار و پنه‌لوپه کروز در مراسم اعطای جوایز گویا حضور داشتند. اسامی برندگان بیست و نهمین دوره جوایز گویا به شرح زیر است: فیلم: "سرزمین باتلاقی" کارگردان: آلبرتو رودریگز برای "سرزمین باتلاقی"

کارگردان تازه‌کار: کارلوس مارکسک-مارست برای "10000 کیلومتر"

بازیگر مرد: خاویر گوتیرس برای "سرزمین باتلاقی" بازیگر زن: باربارا لنی برای "دختر سحرآمیز"

بازیگر مرد مکمل: کارا الخالده برای "یک رابطه اسپانیایی"

بازیگر زن مکمل: کارمن ماچی برای "یک رابطه اسپانیایی"

بازیگر مرد تازه‌کار: دانی روویرا برای "یک رابطه اسپانیایی"

بازیگر زن تازه‌کار: نره‌آ باروس برای "سرزمین باتلاقی"

فیلمنامه غیراقتباسی: آلبرتو رودریگز و رافائل کوبوس برای "سرزمین باتلاقی" فیلمنامه اقتباسی: کلارو گارسیا، کریستووال روییس، خاویر فسر برای "مورتادلو و فیله‌مون در برابر جیمی کاچوندو"

فیلم بلند انیمیشن: "مورتادلو و فیله‌مون در برابر جیمی کاچوندو"

طراح هنری: پپه دومینگس برای "سرزمین باتلاقی" طراحی صحنه: ادمون روک و تونی نوولا برای "ال نینو"

تدوین: خوزه ام. جی. مویانو برای "سرزمین باتلاقی"

فیلمبرداری: الکس کاتالان برای "سرزمین باتلاقی" جلوه‌های ویژه: گی‌یرمو اوربه و رائول رومانیوس برای "ال نینو" موسیقی: خولیو دلا هوزا برای "سرزمین باتلاقی"

ترانه: داوید سانتیستبان، ایندیا مارتینس و ریکی ریورا برای "Nino sin Miedo" از فیلم "ال نینو"

صدا: مارک اورتس، اوریول تاراگو و سرجو برمان برای "ال نینو"

چهره‌پردازی و مو: خوزه کتگیاس، کارمن وینات و پدرو رودریگز برای "Musaranas"

طراحی لباس: فرناندو گارسیا برای "سرزمین باتلاقی"

مستند بلند: "پاکو د لوسیا: جستجو" فیلم اروپایی: "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی

فیلم آمریکای لاتین: "قصه‌های وحشی" به کارگردانی دامیان زیفرون

فیلم کوتاه داستانی: "Café Para Llevar" به کارگردانی پارتیسیا فونت

فیلم کوتاه انیمیشن: "Juan y la Nube" به کارگردانی جووانی ماچلی مستند کوتاه: "دیوارها" ("اگر این دیوارها می‌توانستند حرف بزنند" به کارگردانی میگل لوپز برازا

هالیوود ریپورتر / 7 فوریه

علی افتخاری