سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم ایرانی ˝ملبورن˝ به کارگردانی نیما جاویدی جایزه هرم طلایی سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره را از آن خود کرد.

این دوره جشنواره فیلم قاهره سه‌شنبه شب پس از 10 روز با معرفی برندگان جشنواره به کار خود پایان داد.

در بخش مسابقه بین‌الملل، جایزه هرم طلایی بهترین فیلم به "ملبورن" ساخته نیما جاویدی از ایران رسید.

"ملبورن" مضمونی اجتماعی دارد و درباره یک زوج جوان است که می‌خواهند از کشور مهاجرت کنند و مقصد آن ها استرالیا و شهر ملبورن است اما قبل از سفر اسیر ماجراهایی می‌شوند... مانی حقیقی، پیمان معادی، نگار جواهریان، روشنک گرامی، الهام کردا، ویدا جوان و پرستو مقدم در این فیلم بازی می‌کنند که پیش از این در چند جشنواره‌های سینمایی دیگر از جمله ونیز، مونیخ، توکیو و استکهلم نیز حضور داشته است. فیلم "برای همیشه" ساخته مارگاریتا مانتا از یونان جایزه هرم نقره‌ای جشنواره قاهره را از آن خود کرد.

خالد ابو النجا بازیگر و فیلمساز مصری برای بازی در فیلم فلسطینی "چشمان یک سارق" به کارگردانی نجوی نجار فیلمساز فلسطینی-اردنی جایزه هرم نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را برد. این فیلم نماینده فلسطین در بخش فیلم خارجی زبان هشتاد و هفتمین دوره اسکار است.

جایزه هرم نقره‌ای بهترین بازیگر زن به اَدِل اینِل برای بازی در فیلم فرانسوی "عشق در نزاع اول" اعطاء شد. این فیلم که اولین تجربه کارگردانی توماس کایلی است، ماه مه پیش هر سه جایزه جوایز چهل و ششمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن را دریافت کرد. جایزه هرم نقره‌ای بهترین فیلمنامه‌نویسی بخش مسابقه بین‌الملل به فیلم برزیلی "پسر و دنیا" ساخته اله ابریو رسید و فیلم مصری "Gate of Departure" به کارگردانی زکی عارف جایزه بهترین دستاورد هنری بخش مسابقه بین‌الملل را گرفت. "خاطرات شهرزاد" ساخته زینه دکاش از لبنان نیز جایزه بهترین فیلم عربی را دریافت کرد. سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره 9 نوامبر (18 آبان) با فیلم "برش" ساخته فاتح آکین فیلمساز ترک‌تبار آلمانی آغاز شد و با درام تاریخی "انگلستان کوچک" ساخته پانتلیس وولگاریس از یونان به کار خود پایان داد. این فیلم نماینده یونان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار است.

امسال بیش از 60 فیلم از 30 کشور در جشنواره حضور داشتند. چهار فیلم برای اولین بار در سطح بین‌المللی، شش فیلم برای اولین بار در دنیا و 55 فیلم برای اولین بار در کشورهای عربی و آفریقایی در این دوره جشنواره قاهره نمایش داده شدند.

سال گذشته جشنواره فیلم قاهره به خاطر فضای آشفته سیاسی در مصر برگزار نشد.

الاهرام / 18 نوامبر