سرویس سینما هنرآنلاین: این جشنواره با شعار "سینما برای توده مردم"، روز سه شنبه 25 آبان گذشته افتتاح شد و روز پنجشنبه چهارم آذر در تالار اپرای قاره به کار خود پایان داد.     

فیلم "میموزا" محصول مشترک اسپانیا، فرانسه و مغرب است و جایزه بهترین هنرمند مرد نیز به شکیب بن عمرو بازیگر این فیلم تعلق گرفت.

روزنامه الاهرام العربی چاپ قاهره امروز گزارش داد: جایزه "هرم نقره‌ای" از سوی کمیته داوری جشنواره به "لوچینیو ازیفیدو" به عنوان برترین کارگردان، برای فیلم سینمایی "قطار الملح والسکر" (قطار حامل نمک و شکر) تعلق گرفت.   

این در حالی است که سومین جایزه "هرم برنزی" جشنواره به "آتیلا تیل" به عنوان برترین کارگردان فیلم مجارستانی "قتله على کراس متحرکه" (قاتلان ویلچر نشین) اختصاص یافت.   

در ادامه مسابقات "دورنمای سینمای عرب" در حاشیه جشنواره قاهره، فیلم تونسی "زیزو" ساخته فرید بوغدیر به ترتیب رتبه اول، و فیلم سوری "حرائق" ساخته محمد عبد العزیز رتبه دوم را احراز کردند. و به فیلم مصری "لحظات انتحاریه" (لحظه‌های خودکشی) ساخته ایمان النجار نشان افتخار داده شد.  

در این جشنوراه جایزه بهترین بازیگر زن به خانم ناهد السباعی به خاطر نقشی که در فیلم "یوم للستات" (یک روز برای بانوان) بازی کرده اختصاص یافت. بانو کامله ابو ذکری این فیلم را کارگردانی کرده است.   

گفتنی است که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی سینمایی قاهره تعداد 204 فیلم از 61 کشور جهان به مسابقه گذاشته شدند. از چین 18 فیلم سینمایی به مسابقه گذاشته شد، و این کشور به عنوان مهمان افتخاری جشنواره معرفی گردید.