سرویس سینمای هنرآنلاین: در این جشنواره که با شعار "سینما برای توده مردم" برگزار می‌شود، تعداد ۵۰ فیلم از مصر که در سال جاری تولید شده است و حدود ۲۰۰ فیلم از ۶۰ کشور جهان در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

یوسف شریف رزق الله مدیر ستاد برگزاری جشنواره قاهره در سایت مخصوص جشنواره اعلام کرده مشکل اساسی این دوره این است که مصر بازار مناسبی برای توزیع فیلم‌های غیر آمریکایی نیست. در دوره‌های گذشته تلاش‌های زیادی به عمل آمد تا فیلم‌های خارجی در قاهره بازاریابی شود، ولی این تلاش‌ها به نتیجه نرسید. چرا که مهمترین شرط بازاریابی فیلمی که برای اولین بار در جشنواره قاهره به نمایش گذاشته می‌شود، اختصاص جوایز ارزنده و گران‌بها به آن فیلم است که در حال حاضر چنین امکاناتی وجود ندارد.

در همین حال محمود عبدالشکور نویسنده و منتقد سینمای مصر اظهار عقیده کرده ارزش معنوی برخی از جشنواره‌های بین‌المللی مانند کن و برلین در این است که تولیدکنندگان کشورهای مختلف فیلم‌های سینمایی خود را ابتدا در آن جشنواره‌ها به نمایش می‌گذارند و چنانچه جوایزی به آن‌ها تعلق بگیرد یا نگیرد، ارزش فیلم بالا می‌رود.  

عبدالشکور افزود: جشنواره قاهره زمانی برگزار می‌شود، که از یک طرف فصل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی پایان یافته و از طرف دیگر این کشور به علت نداشتن امکانات پشتیبانی و مالی، در دوره‌های گذشته نتوانسته با سایر جشنواره‌های بین المللی رقابت کند.

منتقد مصری با اشاره به موقعیت سینمایی پیشتاز کشورش در جهان عرب ابراز امیدواری کرده که کشورش در این جشنواره بین‌المللی بتواند فیلم‌های تولیدی مصری بیشتری را در جهان عرب به فروش برساند. 

وی با تأکید بر این نکته که در سال جاری میلادی حدود ۵۰ فیلم سینمایی در مصر تولید شده اعلام کرد اغلب فیلم‌های مصری و خارجی که در جشنواره سینمایی کنونی قاهره به نمایش گذاشته می‌شوند، دست دوم هستند و قبلا در جشنواره‌های بین المللی به نمایش درآمده‌اند. مانند فیلم "نواره" که در جشنواره سینمایی دوبی شرکت داده شد و جایزه بهترین بازیگر زن به "منه شلبی" تعلق گرفت. همچنین فیلم مصری "اشتباک" در یکی از مسابقه‌های فرعی جشنواره امسال کن شرکت داده شده بود.  

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی ستاد جشنواره قاهره، سینمای چین به عنوان نماینده آسیا قوی‌ترین حضور را در این جشنواره دارد و تعداد ۱۶ فیلم چینی که از سال ۲۰۰۰ تاکنون تولید شده به این جشنواره معرفی شده است. افزون بر آن یک هیئت بلند پایه از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران چینی به سرپرستی "جیا زان کی" به جشنواره دعوت شده است و دو فیلم بلند از نامبرده به نمایش گذاشته خواهد شد.    

از سوی دیگر مدیریت جشنواره قاهره از مشارکت فیلم "آخر ایام المدینه" (آخرین روزهای زندگی در شهر)، ساخته تامر السعید را به دلیل مشارکت آن در تعدادی از جشنواره‌های بین‌المللی جلوگیری به عمل آورده و این اقدام خشم محافل سینمایی مصر را برانگیخته است.   

تامر السعید در اعتراض به وجود تبعیض و بی‌نظمی در گزینش فیلم‌های جشنواره قاهره اعلام کرده فیلم اسپانیایی "میموزا" تاکنون در ۱۲ جشنواره بین‌المللی از جمله بیروت و قرطاج به نمایش درآمده است.  

شرط پذیرش فیلم در جشنواره کنونی قاهره آن‌گونه که در سایت آن اعلام شده، ساخت یک سال قبل از برگزاری جشنواره بوده باشد و دست اول باشد. به این مفهوم که قبلا در هیچ جشنواره بین المللی به نمایش در نیامده باشد.