سرویس سینمایی هنرآنلاین: درباره "بین ستاره‌ای" (Interstellar) تازه‌ترین ساخته کریستوفر نولان خیلی چیزها می‌توان گفت، اما چیزی که شاید بتوان به آن اذعان کرد این است که احتمالا از زمان "تلقین/آغاز" دیگر ساخته نولان، در سطح استودیویی شاهد چنین پروژه بلندپروازانه نبوده‌ایم.

فیلم جدید نولان مضامین، دغدغه‌ها و احساسات آثار جان اشتاین‌بک، استیون اسپیلبرگ و استنلی کوبریک را به گونه‌ای تلفیق می‌کند که حاصل کار یک فیلم هیجان‌انگیز است، فیلمی که می‌کوشد راه علم و عشق را یکی کند. اساسا کمتر فیلمی با بودجه حدود 200 میلیون دلار پیدا می‌شود که مانند "بین ستاره‌ای" خیلی صحنه‌های انفجار یا عروسک‌های پرفروش نداشته باشد. بنابراین جای تعجب ندارد که همکاران نولان کار او را تحسین کنند.

ماه پیش، پل تامس اندرسن در یک مصاحبه در جشنواره فیلم نیویورک فیلم نولان را "زیبا" نامید و از تماشاگران خواست آن را در سینماهای "آیمکس" ببینند. اکنون کوئنتین تارانتینو هم به طور کامل از "بین ستاره‌ای" حمایت کرده است.

تارانتینو به روزنامه گاردین گفته است: خیلی وقت بود یک نفر با این نگاه گسترده به همه چیز به سینما نیامده بود. حتی عناصر فیلم مثلا این واقعیت که گرد و غبار همه جا هست و کاملا این بخش دنیا را پوشانده، چیزی است که شما از آندری تارکوفسکی یا ترنس مالیک انتظار دارید، نه از یک فیلم ماجرایی علمی تخیلی.

خود نولان اعتقاد فیلم جدیدش با فیلم "بچگی" تازه‌ترین ساخته ریچارد لینکلیتر عناصری مشترک دارد.

او می‌گوید: از نظر من "بین ستاره‌ای" واقعا فیلمی درباره پدر بودن است. این حس که عمر شما می‌گذرد و بچه‌هایتان پیش چشمانتان بزرگ می‌شوند. وقتی "بچگی" ریچارد لینکلیتر را می‌دیدم که چه فیلم فوق‌العاده‌ای هم هست، دقیقا همین حس را داشتم. "بچگی" همین حرف را به شکلی کاملا متفاوت می‌گوید. ما همگی درگیر بزرگ‌ترین معمای دنیا هستیم که همان زندگی در گذر زمان است.

"بین ستاره‌ای" داستان چهار فضانورد را به تصویر می‌کشد که وقتی مشکلات اکولوژیکی زمین را در آستانه نابودی قرار می‌دهد، برای پیدا کردن یک سیاره قابل سکونت، با گذر از یک کرم‌چاله به کهکشانی دیگر سفر می‌کنند.

این فیلم از چهارشنبه 5 نوامبر در چند سینما در آمریکای شمالی و از جمعه 7 نوامبر به طور گسترده اکران می‌شود. متیو مکاناهی، آن هاتاوی، جسیکا چستین، کیسی افلک، الن برستین، جان لیتگو، وس بنتلی، بیل اروین، مکنزی فوی، تافر گریس و مایکل کین در فیلم جدید نولان بازی کرده‌اند.

ایندی وایر / 4 نوامبر

علی افتخاری