سرویس سینمایی هنرآنلاین: هرچند آل پاچینو در دو فیلم خود در ونیز در نقش شخصیت‌های افسرده ظاهر شده است، اما شنبه در اولین نمایش این فیلم‌ها در لیدو گفت حضورش در آن‌ها به این معنی نیست که لزوما با این نوع نقش‌ها بیشتر احساس نزدیکی می‌کند.

ستاره 74 ساله سری فیلم‌های "پدرخوانده" همچنین گفت هرچند خودش را یک بازیگر هالیوودی نمی‌داند، اما تعدادی از فیلم‌های پرهزینه هالیوود را تحسین می‌کند.

پاچینو پس از نمایش دو فیلم خود در جشنواره ونیز در یک نشست مطبوعاتی، گفت: تازه «نگهبانان کهکشان» شرکت مارول را دیدم. شگفت‌انگیز بود.

او در "تحقیر" (The Humbling) که به کارگردانی بری لوینسن که از روی رمان فیلیپ راث ساخته شده است، نقش یک بازیگر شکسپیری سالخورده را به عهده دارد که توانایی‌های خود در بازیگری را از دست داده است.

پاچینو در "منگلهورن" ساخته دیوید گوردون گرین یک کلیدساز تگزاسی است که هیچ‌گاه عشق زندگی خود را که سال‌ها پیش او را رها کرد، از یاد نبرده و از آن زمان خود را زندانی کرده و از ارتباطات انسانی عادی فاصله گرفته است.

از آنجا که هر دو شخصیتی که پاچینو نقش آن‌ها را بازی کرده است، شخصیت‌هایی ضداجتماعی و بدخلق هستند، او با پرسش‌هایی با این موضوع روبرو شد که آیا برای بازی در نقش شخصیت‌های افسرده از تجربیات شخصی خود استفاده کرده است.

پاچینو گفت: نمی‌دانم چطور می‌شود گاهی‌اوقات افسرده نباشم. شما می‌گویید من افسرده هستم، اما زندگی همین است. منظورم این است بعضی چیزها شما را ناراحت می‌کند. در واقع، گاهی‌اوقات می‌خواهید شادتر باشید، اما افسردگی به نظر خیلی شوم است و زمینه آن واقعا در همه ما هست.

یکی از خبرنگاران از پاچینو پرسید که آیا فکر نمی‌کند این روزها فیلم‌ها به طور کلی افسرده‌‌کننده‌تر از دهه 1970 هستند که او در فیلم‌های "پدرخوانده" نقش مایکل کورلیونه رئیس خلافکار را بازی کرد؟

پاچینو در پاسخ گفت: نمی‌دانم فیلم‌ها اکنون افسرده‌کننده‌تر هستند یا نه. نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم در فیلم‌های اولم مثلا در "پدرخوانده 2" مایکل کورلیونه افسرده بود.


آل پاچینو و بری لوینسن

او همچنین گفت هیچ‌گاه با تعریف‌های قدیمی یک بازیگر هالیوودی نبوده، اما این به آن معنی نیست که او منتقد هالیوود است.

پاچینو گفت: هالیوود واقعا همان چیزی است که همیشه بوده است. من در این زمینه صاحب نظر نیستم. هیچ‌وقت آنجا نرفتم. ارتباط من و هالیوود غیردوستانه نبوده است. فقط خیلی روشن نبوده است و هنوز هم همین‌طور است.

او گفت نسلی جدید، هالیوود را از کسانی که بیشتر آن‌ها مهاجران اروپایی بودند و آنجا را تاسیس کردند، گرفتند و اکنون آدم‌های دیگری استودیوها را هدایت می‌کنند.

پاچینو گفت: بحث درباره بهتر یا بدتر نیست. فقط درباره تفاوت‌هاست. و آن‌ها کارهای خیلی خوبی هم کردند و فیلم‌های بزرگی ساختند.

"منگلهورن" یکی از 20 فیلمی است که در این دوره جشنواره ونیز شانس دریافت جایزه شیر طلایی را دارند.

هالی هانتر، کریس مسینا و هارمونی کورین از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

دیوید گوردون گرین کارگردان "منگلهورن" سال گذشته فیلم "جو" با بازی نیکلاس کیج را در ونیز داشت که مورد تحسین قرار گرفت. او از "منگلهورن" به عنوان «یک داستان عاشقانه» درباره انتخاب‌های آدم‌ها در دوران جوانی و موقعیت‌هایی که برای خود درست می‌کنند، یاد کرده است.

"تحقیر" در بخش خارج مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد. دایان ویست، گرتا گرویگ، چارلز گرودین، کیرا سجویک، دان هدایا، نینا آریاندا و بیلی پورتر از دیگر بازیگران فیلم جدید بری لوینسن هستند که داستان آن در کانه‌تیکت روی می‌دهد.

لوینسن که متولد بالتیمور است، بیش از همه با فیلم "رین من" (1988) با بازی تام کروز و داستین هافمن به نقش دو برادر که یکی از آنها مبتلا به اوتیسم است، شهرت دارد.

"رین من" جدا از جایزه اسکار بهترین کارگردان برای لوینسن، جوایز بهترین فیلم، بازیگر مرد (هافمن) و فیلمنامه غیراقتباسی را هم برد و تنها فیلمی است که در یک سال هم اسکار بهترین فیلم و هم خرس طلای جشنواره برلین را دریافت کرده است.

لوینسن که علاقه زیادی به داستان‌های واقعی دارد، برای فیلم‌های "... و عدالت برای همه"، "رستوران"، "آوالون" و "باگزی" هم در مجموع پنج بار نامزد اسکار بوده است. "صبح بخیر ویتنام"، "سگ را بجنبان" و "مرد سال" از دیگر ساخته‌های اوست.

پاچینو برای فیلم‌های "پدرخوانده"، "سرپیکو"، "پدرخوانده: قسمت 2"، "بعد از ظهر نحس"، "... و عدالت برای همه"، "دیک تریسی" و "گلن گری گلن راس" نامزد اسکار بود و سال 1993 برای "بوی خوش زن" برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

روز شنبه همچنین فیلم فرانسوی "سه قلب" ساخته بنوآ ژاکو در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز به نمایش درآمد.

بنوا پول‌وورده، شارلوت گنزبورگ، کیارا ماسترویانی و کاترین دونوو در این فیلم بازی می‌کنند. داستان درباره دو خواهر (گنزبورگ و ماسترویانی) است که بر حسب اتفاق عاشق یک مرد (پول‌وورده) که حسابرس اداره مالیات است، می‌شوند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه پیش با اولین نمایش جهانی کمدی سیاه "بردمن" ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو آغاز شد و تا 6 سپتامبر (15 شهریور) ادامه دارد.

الکساندر دپلا آهنگساز فرانسوی و نامزد شش جایزه اسکار رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

از ایران فیلم "قصه‌ها" ساخته رخشان بنی‌اعتماد در این بخش حضور دارد. در چهار روز اول جشنواره بجز دو فیلم "بردمن" و "قصه‌ها" فیلم‌های "بهای شهرت" ساخته زاویه بووا کارگردان فرانسوی، "شمایل سکوت" به کارگردانی جاشوا اوپنهایمر سینماگر آمریکایی، "99 خانه" ساخته رامین بحرانی فیلمساز ایرانی/آمریکایی و "Anime Nere" به کارگردانی فرانچسکو مونزی کارگردان ایتالیایی به نمایش درآمده‌اند.

اسوشیتدپرس / 30 اوت

علی افتخاری