گروه سینما هنرآنلاین: سال 1402 برای سازمان سینمایی به عنوان متولی سینمای ایران سال پرفراز و نشیبی بود. سینمای ایران در این سال جانی تازه گرفت و توانست چند رکورد جدید را در  بخش‌های مختلف خلق کند. این در حالی است که سینما سال قبل،  بحران‌های بسیاری را پشت سر گذاشت. به عبارتی می‌توان گفت سال 402 آزمونی همه‌جانبه، جامع و گسترده برای محک و ارزیابی اندازه توان مدیریتی و ظرفیت‌های ساختاری سازمان سینمایی در حوزه منابع انسانی، توسعه زیرساخت‌ها، حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری و...  در مواجهه با اتفاقات و مشکلاتِ پیش‌بینی نشده بود. مشکلات تورم و گرانی و اثرات آن بر تولید و عرضه آثار سینمایی، جنبش می‌تو و تاثیر روانی آن بر جامعه و نیز، خانواده سینما، ناآرامی‌های چند‌ماهه جامعه و آسیب آن بر روند فروش گیشه فیلم‌ها، موضع‌گیری برخی از چهره‌های سینمایی در برابر حوادث سیاسی و تبعات آن، تخریب هدفمند، حساب شده و همه جانبه سینمای ایران توسط رسانه‌های معاند فارسی زبان که توسط فضای مجازی این هجمه پشتیبانی و حمایت شد، بایکوت جشنواره فیلم فجر از سوی برخی سلبریتی‌ها و چهره‌ها... سازمان سینمایی را در برابر یک کارزار ترکیبی حساب شده وتمام عیار از سوی اتاق فکر رسانه‌های معاند کشور قرار داده بود. سازمان سینمایی به عنوان بازوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالی که پشت سر گذاشت در بخش‌های مختلف تلاش کرده زمینه‌های تحقق چشم‌اندازها و اهداف کلان تعریف شده را فراهم سازد.

سینمای ایران در سال جاری شکل تازه‌ای از موفقیت‌های مختلف را در حوزه‌های گوناگون تجربه کرد که پیش‌تر آن را تجربه نکرده بود. هر چه سال گذشته پر از بحران‌های مختلف بود که جلوی تعالی سینما را گرفته بود، امسال سینما به مدد مدیریت فرصت‌ها، و در پرتو همدلی بخش بزرگی از جامعه سینمایی، فصل تازه‌ای از کامیابی و موفقیت را رقم زد و همه را به آینده این سینما امیدوار کرد.

...

 پیش به سوی صنعتی شدن سینمای انیمیشن ایران

در سالهای گذشته انیمیشن‌های سینمایی روند روبه‌رشدی را طی کرده بودند. سیاست‌های سازمان سینمایی در سال‌های اخیر میدان دادن به نیروهای جوان، خلاق و با انگیزه در این حوزه است که بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های روز و ظرفیت‌های موجود در این «هنر» استفاده کرده و آن را به صورت «صنعتی پایدار» و «سود ده» در آورد.

فیلم‌های سینماییِ انیمیشن در این مدت جزو آثار پرفروش گیشه بوده‌اند و توانسته‌اند با فروش مناسب خود آینده این نوع سینما  را تضمین کنند. در سال گذشته یکی از سیاست‌های مهم سازمان سینمایی حمایت همه جانبه از تولید و اکران انیمیشن‌های سینمایی با محوریت کودک و نوجوان و خانواده بوده است. یعنی اگر ملاحظاتی از سوی سازمان سینمایی برای سازندگان فیلم‌های اول مترتب است، این ملاحظات برای سازندگان آثار سینمایی انیمیشن کمتر بوده است. در واقع شرایطی پیش‌بینی شد تا فیلمسازان حوزه انیمیشن راحت تر بتوانند به کار و فعالیت بپردازند.

به نظر می‌رسد با مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه سینمای انیمیشن و نیز ظرفیت‌های موجود در استان‌های مختلف در آینده آثار به مراتب بهتری را در این بخش شاهد خواهیم بود. 

حضور پررنگ آثار سینمایی انیمیشن در جشنواره فیلم فجر چهل و دوم  خود گواه این است که این سینمای پرمخاطب در صورت توجه جدی به آن  می‌تواند سهم عمده‌ای در شکل‌گیری کلیت سینما داشته باشد. از آن گذشته فروش چشمگیر یکی از آثار انیمیشن در سینماها امسال همه نگاهها را به این نوع از فیلمسازی و تقاضای زیاد مخاطبان آن کشاند. به طور حتم تاسیس بنیاد انیمیشن می‌تواند ساخت و تولید آثار سینمایی را تسهیل کند واین همان سیاستی است که سازمان سینمایی در دو سال گذشته آن را پیگیری می‌کند.  

cinema 0333

برگزاری جشن مهر سینمای ایران و تجلیل از پیشکسوتان شهرستانی

برگزاری هفته جشن مهر سینمای ایران از جمله اقدامات هدفمند سازمان سینمایی بود که کوشید بخشی از فاصله بین هنرمندان مرکزنشین و هنرمندان استانی را پر کند. دستاورد کوتاه مدت این رویداد فرهنگی را باید در انگیزه‌دادن و روحیه بخشی به طیف بزرگی از هنرمندانِ کم برخوردار ساکن استانهای دور ونزدیک دانست که همچنان در شهرستان‌ها و استان‌های خود به کار مشغولند و چراغ سینما را در استان خویش روشن نگه داشته‌اند. بسیاری ازهنرمندان شهرستانی به لحاظ معیشتی در تنگنا قرار دارند و برگزاری هفته جشن مهر سینمای ایران در استان‌های مختلف علاوه براینکه بسیاری از نگاهها را متوجه هنرمندان این عرصه کرد، جایگاه و نقش هنرمندان استانی را در منظومه هنر استانی را نیز به ما یادآور شد.

دومین هفته جشن مهر سینمای ایران، با هدف احترام به جوهره و هنرِ هنرمندانی برگزار شد که سالها دور از مرکز در شکل‌گیری آثار مختلف فولکلور و آیینی، مذهبی و اجتماعی نقش به سزایی داشته‌اند و در اشاعه هنر و فرهنگ منطقه و جغرافیای خود در صف اول بوده‌اند. برگزاری این جشن بخش زیادی از هنرمندان استانی را که سالها قرابتی با سینما نداشتند را دوباره بر سر مهر آورد.

 آموزش رایگان فیلمسازی در 20 استان کشور

 در سال 401 بنا بر ابلاغ سازمان سینمایی به انجمن سینمای جوانان، آموزش فیلمسازی در 10 استان کشور رایگان شد و این سیاست امسال نیز در این 10 استان پیگیری شد.

آموزش رایگان فیلمسازی در راستای تحقق عدالت فرهنگی وآموزشی به منظور کشف استعدادهای نوظهور و تقویت و گسترش جریان فیلمسازی در استانهای مختلف صورت گرفت.

کاربردی شدن پژوهش‌های سینمایی

سینما به خاطر ماهیتش و اینکه هنری کنشمند و نمایشگر است به دنیای‌های گوناگونی پا می‌گذارد و آنها را در منظر و قضاوت مخاطب می‌گذارد. واضح است که هرچه این شناخت علمی‌تر، به روزتر وکارآمدتر باشد «مانایی» ،«تازگی» و«تاثیرگذاری» اثر هم در طول زمان بیشتر دوام خواهد آورد.

پژوهش در حوزه سینما را باید به دوبخش تقسیم کرد. بخش اول شامل زیرساخت‌ها و ادوات است که زیر مجموعه مکانیک و شکل ظاهری سینما تعریف می‌شوند وبخش دوم پژوهش درباره ژرفنا و بطن آنچه قرار است سینما به عنوان خوراک فکری به مخاطب ارائه کند که خود به یکی از دامنه‌دارترین بحث‌های سینما تبدیل می‌شود چرا که هر چه جامعه بیشتر رشد می‌کند و دارای لایه‌های بیشتر و عمیق‌تر می‌شود،به همان میزان بر پیچیدگی‌های آن افزوده می‌شود. در این میان  لزوم استفاده از پژوهش علمی در مباحث تئوریک و عملیِ حوزه سینما بیش از پیش حس می‌شود.

cinema 0333333

پیشرفت یا عدم پیشرفت سینمای ما نسبت مستقیم با پژوهش دارد. پژوهش هر چقدر علمی‌تر، جزیی نگرانه‌تر وکاربردی‌تر باشد بیشتر می‌تواند برای سینمای ما مفید باشد. پژوهشِ صحیح در نهایت اسباب جلب توجه مخاطب را به حوزه سینما فراهم می‌کند که همین باعث فراگیرتر شدن خود سینما می‌شود که این موضوع هدف غایی یک پروژه تحقیقاتی است با این وجود پژوهش، پیش نیازِ واقعی برای سینمایی است که می‌خواهد نسبت درستی با مخاطب برقرار کند.

با نگاهی به سینمای جهان در می‌یابیم  انرژی و وقت حیرت‌انگیزی برای موضوع پژوهش صرف شده است. جایگاه فعلی سینمای جهان وامدار امر مهم پژوهش در حوزه‌های گوناگون است. پژوهش و تحقیق سنگ بنای اصلی و رشد و ارتقا سینماست. دیگر نمی‌توان بدون استفاده هوشمندانه ازاین گزاره، سینمایی جذاب و پرمخاطب داشت.

آینده سینمای ما بستگی زیادی به کیفیت و رویکرد تحقیق و پژوهش و میزان استفاده از آن دربخش‌های مختلف سینما دارد. سینمای ما نیاز دارد که مخاطبانش را جدی بگیرد و برای سلایق مختلف آنها فیلم تولید کند و البته پیش از همه اینها به شدت نیازمند است که تعریف درست، جامع و فراگیری از جایگاه فعلی خودش داشته باشد. تحقیق و پژوهش اصولی این امکان ویژه را به متولیان، سینماگران و مسئولان سینما می‌دهد تا با مختصات و مشخصات این سینما با جزییات بیشتر آشنا شوند. در یک سال گذشته تلاش شد جهت‌دهی و راهبری جریان پژوهش به سمت کاربردی بودن و آینده‌نگر بودن سوق پیدا کند واین موضوع را می‌توان در سیاست‌های مختلف این سازمان از جمله هدف‌گذاری برای جایزه پژوهش سال سینمای ایران جستجو کرد.

ریل‌گذاری در عرصه بین‌الملل

سینمای ایران به واسطه جایگاهش در سطح منطقه و جهان ظرفیت‌های زیادی برای مطرح شدن دارد و به همین دلیل نیازمند یک سیاست کلان و روز آمد برای حضور قواره‌مند در کشورهای منطقه و البته جهان است. سازمان سینمایی در سالی که گذشت تلاش کرد در سیاست‌های خود زمینه محقق شدن این مهم را  فراهم کند. تجدیدنظر در نوع ریل‌گذاری در حوزه بین‌الملل و نحوه تعامل و مواجهه سینمای ایران با کشورها و نیز توجه به ایده‌های جدید و کاربردی از این جمله است. یکی از این نقطه نظرات ایده راه‌اندازی آکادمی اوراسیا است. این ایده  نخستین بار در سفر به روسیه از سوی محمد خزاعی به عنوان یک راهبرد جدید سینمایی برای مقابله با رویکرد تبعیض‌آمیز و بی‌عدالتی ایالت متحده امریکا مطرح شد و از آنجا که همزمان در روسیه هم مشابه این دیدگاه مطرح بود و این نزدیکی و اشتراک دیدگاه برای دو قطب بزرگ سینمای جهان در این منطقه حائز اهمیت است. در دیداری که نماینده هیئت روسی در تهران داشت روی دو پروژه مهم و بین‌المللی سینمایی شامل«آکادمی سینمایی اوراسیا» و «پروژه فرهنگی خزر» تاکید شد و برای برنامه اول حتی حمایت‌ رئیس جمهور روسیه (ولادیمیر پوتین) و دولت‌های اوراسیا هم جذب شد چرا که در این زمینه برای همکاری با ایران هم اشتیاق زیادی وجود دارد.

cinema 03333

اهمیت این موضوع زمانی جدی‌تر و عینی‌تر می‌شود که بدانیم هر دو کشور بر این باورند «غرب به دنبال منزوی کردن سینمای ایران و روسیه است».

شواهد گواه آن است که «نظام جهانی یا نظام سرمایه‌داری لیبرال » با آن نگاه تمامیت‌خواه و انحصارگرا روز به روز در حال گسترش بوده و امروز به خاورمیانه رسیده است. در برابر این نظام، صرفاً منطقه خاورمیانه و به صورت متمایز ایران است که به دلایل مختلف مقاومت می‌کند و حتی چینی‌ها نیز با وجود پذیرش نظام اقتصادی آن، مدعی عدم پذیرش بخش سیاسی آن نیستند، بلکه صرفاً قصد خریدن زمان و فرصت را برای تحکیم موقعیت اقتصادی خود دارند.

از سوی دیگر سازمان سینمایی تلاش کرده، سینمای ایران در کشورهای همسایه حضور پررنگ‌تری داشته باشد و برگزاری هفته فیلم ایران در این کشورها و نشست‌های گوناگون تخصصی با سینماگران و فعالان سینمایی در جهت نیل به این اهداف است.

 در مجموع سیاست‌های سازمان سینمایی بر روی این اصل متمرکز شده که حضور بین‌المللی سینمای ایران را از «حضور جشنواره‌ای صرف» به «اکران مستمر ، قاعده‌مند وحساب شده» فیلم‌های ایرانی در کشورهای مقصد تبدیل کند و برای انجام این مهم مجموعه اقداماتی را نیز صورت داده است.

 

ادامه دارد...