گروه سینمای هنرآنلاین: مثل همیشه جشنواره فیلم فجر در حالی پایان یافت که حواشی دامن‌گیرش شد. یکی از این حواشی دستاوردهای این دوره از جشنواره فیلم فجر است. بخش نگاه نو و حضور فیلم‌سازان فیلم اولی و یا حتی فیلم‌سازانی که برای بار دوم/سوم در جشنواره حاضر می‌شدند را عده‌ای نشان از کاهش اعتبار جشنواره برشمردند و دیگرانی از نبود چهره‌ها صحبت‌ها کردند. در این خصوص با محسن عنایتی نویسنده و کارگردانِ جوانِ «رویاشهر» از انیمیشن‌های راه‌یافته به چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر صحبت کردیم که در ادامه آورده شده است.

محسن عنایتی نویسنده و کارگردان انیمیشن «رویاشهر» با بیان اینکه «همه جا گفته می‌شود این دوره از جشنواره فیلم فجر اولین بار است که انیمیشن‌ها راه‌یافته‌اند؛ در حالی که اشتباه است» گفت:در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر اولین بار نبود که پویانمایی به جمع فیلم‌های سودای سیمرغ راه پیدا کرد. در دوره سی‌وهفتم جشنواره فیلم فجر 3 انیمیشن در جشنواره شرکت کرده بود و یک سیمرغ هم در این قالب فیلم‌سازی داده شد. اینکه امسال 4 انیمیشن در بین فیلم‌هاست و سیمرغی هم دریافت نکردند نباید جای شگفتی باشد. چه بسا در گذشته با سطح کیفی بالاتری روبه‌رو بودیم.

در بین گروه‌های انیمیشن‌سازی این دوره تنها گروه انیمیشن «رویا شهر» بود که در جشنواره سی‌وهفتم هم شرکت کرده بودیم. دیگر گروه‌ها برای بار اول حضور در جشنواره فیلم فجر را تجربه می‌کردند. وجود بستری برای رقابت کشوری و نمایش آثار در جشنواره ملی آنهم برای فیلم‌سازان جوان بسیار امیدوارکننده و انگیزه‌بخش است؛ هر چند حضور نامداران عرصه فیلم‌سازی برای ما جوان‌ترها دل‌گرم‌کننده و شورآفرین است.

او با گفتن اینکه «آنچه که در جشنواره فیلم فجر دیدیم نشان داد فیلم‌سازان جوان با انگیزه بیشتری فعالیت می‌کنند و فیلم‌های خوبی هم در بخش نگاه نو داشتیم» ادامه داد: چه بسا اگر گفته شود فیلم جوان‌ترها به نسبت سینماگران باتجربه بهتر بود هم اشتباه نباشد. در بخش نگاه نو فیلم‌ها حرف بیشتری برای گفتن داشتند و شگفتی‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر هم در همین بخش بوده است. به تعبیری با فرصتی که در این دوره از جشنواره به جوان‌ترها داده شد شاهد تکنیک‌های خلاقانه در بخش کارگردانی و حتی مضمون و پیام متناسب با دغدغه‌های روز جامعه بودیم.

 

عنایتی افزود: کیفیت آثار تعدادی از فیلم‌اولی‌ها از آنهایی که قدیمی‌های سینما هستند بهتر بود. فیلم‌هایی سیمرغ گرفتند که در بخش نگاه نو از آن‌ها بهترش هم حضور داشت. می‌توان این پوست‌اندازی را به فال نیک گرفت. کیفیت آثاری مثل باغ کیانوش، مجنون، آسمان غرب و پرویزخان به نسبت تجربه فیلم‌سازی کارگردان‌هایشان مثال زدنی است. در جوان‌ترها انگیزه بیشتری برای فیلم‌سازی وجود دارد. فیلم‌سازان جوان فیلم‌هایی با دغدغه‌های روز و فرم به‌روزتر تولید می‌کنند و این موضوع باعث رشد صنعت سینما خواهد شد.

 

کارگردان «رویاشهر» با پرداختن به سینمای جهان و قیاس فیلم‌سازان داخلی با آنها تکمیل کرد: روند تولید آثار فیلم‌سازان باتجربه و پیشکسوت ایرانی با آنچه که در جهان شاهدش هستیم هم‌خوانی ندارد. اسپیلبرگ در سن بالا فیلم اکشن می‌سازد و فیلم سرحالی را هم تولید می‌کند. او با سن بالا هیجان‌ و به‌روز بودن را در فیلمش لحاظ می‌کند اما در ایران فیلم‌سازان در سن بالا محافظه‌کار می‌شوند و فیلمی ساده و بدون چالش می‌سازند که دغدغه‌ی جامعه هم نیستند. از قضا همین فیلم‌ها هم جایزه می‌گیرند و با وجود مهیا بودن عرصه برای دیده شدن فیلم جوان‌ترها در بخش جوایز به آثار آنها بهایی داده نمی‌شود.

 

او در پایان گفت: باید توجه کرد در این دوره از جشنواره با فرصت حضور دادن به جوان‌ترها مشخص شد که انگیزه‌ی جوان‌ترها بیشتر است. فیلم‌سازان جوان کسانی هستند که بر روی فیلم‌هایی با ریتم تند، اکشن و جذاب برای مخاطب روز، تمرکز کرده‌اند و این گام مثبتی برای فیلم‌سازی است که با حمایت از این فیلم‌سازان و پذیرفتن‌شان در جشنواره‌ها عرصه برای رشدشان فراهم خواهد شد.