همزمان با روز نیروی هوایی، خانه جشنواره فیلم فجر فیلمی را به روی پرده برد که سینما و نیروی هوایی ارتش  در ساخت آن کنار هم ایستاده بودند  تا از رشادت های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بگویند.

فیلم "در آسمان غرب" به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی والی نژاد ونقش آفرینی میلاد کی مرام از قهرمانی های خلبان هوانیروز شهید شیرودی می گوید.

محمد عسگری کارگردان فیلم «در آسمان غرب» در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین در ارتباط با نحوه همکاری و اختلاف سلیقه­‌های احتمالی  با ارتش در ساخت این فیلم توضیح داد: اختلاف سلیقه طبیعی است که اگر نباشد تنها یک کار پیش رفته است حتی ممکن است به خطا برود. در دل همین اختلاف سلیقه­ها مسیر اصلی برای رسیدن به یک طرح درست تر فراهم می شود که در نهایت به ایده هایی می رسیم که از کلیشه دور است.

این کارگردان در خصوص تفاوت میان جنگ و دفاع مقدس و اصل نگاه فیلم بر پایه  این تفاوت ها گفت: جنگ و دفاع مقدس دو ژانر متفاوت است. تفاوتی که در عین حال در هم گره خورده ­اند. دفاع مقدس تعریف مشخص خود را دارد و در ژانر جنگی ممکن است که حتی در کف خیابان هم رخ دهد و دو نفر با هم ستیز و جنگ داشته باشند اما در دفاع مقدس مفهوم والاتری دارد. در فیلم هم ما تلاش کرده­ ایم تا جنگ و دفاع مقدس را در کنار هم نمایش دهیم، چرا که جنگ به تنهایی یک دعوای بی ­روح است.

1402101714531660929155274

عسگری ادامه داد: ما در فیلم کاراکتر و شخصیت­های متفاوتی داریم. اگر کاراکتر­ها را در غالب انگیزه ای که دارند دسته بندی کنیم، به دو دسته دفاع­‌مقدسی و جنگی تقسیم می­ شوند و لازمه هر فیلمی وجود این دو ژانر در کنار هم است.

محمد عسگری کارگردان فیلم «آسمان غرب» در ادامه این نشست عنوان کرد: برای نگارش فیلمنامه یک مقطع زمانی و یک زمینه تاریخی را در نظر داشتیم. در روزهای نخست جنگ تحمیلی یک حماسه‌ای رقم خورد و تلاش کردیم تا آن را به تصویر بکشیم.

وی افزود: من چند راه داشتم، یکی اینکه کتاب‌ها و فایل های صوتی باقی مانده از آن زمان را مطالعه کنم و دیگر اینکه با همرزمان شهید در آن زمان گفتگو کنم. طی این گفتگوها فانوس راه و مسیری که باید پیش می‌رفتم، برایم روشن شد. در گفتگو با این عزیزان من در جریان جزئیات آن روزها قرار گرفتم و به شخصیت شهید شیرودی نزدیک شدم. حدود ۷۰ درصد این فیلم طبق وقایع واقعی است‌. کار ما تاریخ‌نگاری نبوده و سعی کردیم داستان را دراماتیزه کنیم تا به زبان سینما روایت شود.

این کارگردان ادامه داد: این فیلمنامه براساس گفتگوهای رخ داده با همرزمان شهید یا مصاحبه‌هایی که هست، نوشته شده است. ما وقایع واقعی را در قالب قصه و سینما روایت کردیم و تمام تلاش من این بوده که اتفاقات در مسیر زندگی شهید رخ دهد. مثلا شهید سهیلیان ۲۱ مهر به گونه دیگری شهید می شوند اما من می‌خواستم دین خودم را به هوانیروز و شهدای آن ادا کنم. به عقیده من کار اشتباهی نکردم.

عسگری در پاسخ به پیوست شخصیت شهید شیرودی با امام خمینی (ره) و سانسور شدن این اتفاق گفت: شهید شیرودی در فیلم چندین جمله از امام خمینی (ره) بیان می‌کند. او عکس امام را در جیب خودش دارد و چیزی هم سانسور نشده است‌.