گروه سینمایی هنرآنلاین: زاکانی در پاسخ به سوال هنر‌آنلاین درباره این که آیا می‌شود برج میلاد یا مکان دیگری از شهرداری تهران هر سال میزبان برگزاری جشنواره فیلم فجر باشد، گفت: ما استقبال می‌کنیم. این استقبال ما صرفا در مقام بیان نیست. مثل همین جشنواره‌ای که برگزار شد، مشارکت و دنبال می‌کنیم که انشالله این اتفاق استمرار داشته باشد.

او که در این روز فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر را دیده بود، درباره این فیلم گفت: «موقعیت مهدی» جلوه‌ها و پیام‌هایی را با جنبه‌های هنری خود به نسل امروز منتقل و در واقع تلاش می‌کند پیام خود را انتقال دهد. به هر حال، ما هر چقدر هم تلاش کنیم نمی‌توانیم حقیقت را به تمامی نشان دهیم و عظمت و بزرگی امثال شهیدان باکری (آقا حمید و آقا مهدی) را به تصویر بکشیم. 

زاکانی افزود: در این فیلم تلاش بسیار زیبا و قشنگی شده است. شاید همه آنچه اتفاق افتاده، قابل تصویر کردن نباشد ولی هرچقدر که به تصویر کشیده شده خیلی پیام و عظمت را برای نسل امروز و فردا به ارمغان آورده است. در واقع نشان می‌دهد این میراث گرانبهایی که دستمان داریم چه اندازه بزرگ است و چه ایثارها، فداکاری‌ها و اخلاص‌هایی برایش شده است. 

شهردار تهران در ادامه بیان کرد: نکته دوم اینکه واقعا این جلوه ایثار و مقاومت و آن پیام‌های عمیقی که این فیلم از خود به جا می‌گذارد، برای ما یک تحولی ایجاد می‌کند تا ما هم بتوانیم در این عرصه از انقلاب اسلامی، آن ایمان عمیق و ماندگار را روی پیام‌های اساسی انقلاب به نحو احسن داشته باشیم. روحشان شاد باشد و انشالله با سید الشهدا (ع) محشور شوند. باید از کارگردان، فیلمنامه‌نویس و از همه کسانی که چنین فیلمی ساختند تشکر کرد.

وی ادامه داد: پیام این فیلم حکایت از مرد بودن مردانی دارد که ما به آنها افتخار می‌کنیم. آنها برای ما الگو، محل اعتنا و اتکا هستند. امیدواریم این وجودهای مبارک را تکثیرشده در عرصه‌های مختلف انقلاب برای امروز و آینده هم ببینیم، انشالله. 

زاکانی همچنین درباره حمایت شهرداری از سینما و فیلم‌های سینمایی گفت: هدف‌گذاری ما یک تحول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در شهر است. در واقع به دنبال این هستیم که بتوانیم در عرصه‌های مختلف زندگی مردم نقش‌آفرین باشیم. یعنی خودمان را حاشیه‌نشین و مهمان نبینیم، بلکه صاحبخانه، بدهکار و نوکر (مردم) ‌بینیم. از این جهت توجه به هنر برای رساندن پیام تحول و هم‌داستان شدن برای به میدان آمدن این تحول با مردم عزیزمان یک اصل برای ماست. 

شهردار تهران در ادامه بیان کرد: ما از همه فیلم‌ها، سریال‌ها و مواردی که آن جنبه‌های تعالی‌بخش و انگیزه‌بخش را برای جامعه فراهم و بتواند این قله‌ها را با افتخار دنبال و فتح کند حمایت می‌کنیم. همچنین از فیلم‌ها، سریال‌ها و مستندهایی که بتواند آن جنبه‌های جهاد تبیین و نشان دادن حقایق جامعه را با یک روح امید و افتخاری به همراه داشته باشد، حمایت می‌کنیم.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که سینما تا چه اندازه توانسته نقش دفاع مقدس را نشان دهد گفت: خیلی اندک. بخشی از آن به این خاطر است که خیلی از مواردی که در دفاع مقدس اتفاق افتاده هنوز بیان نشده و دیگران روایت‌های غلط خودشان را بیان می‌کنند. ما نیازمند این هستیم که روایت درست را از دفاع مقدس داشته باشیم. نکته دوم اینکه چون جنگ، جنگ ناشناخته‌ است و هنوز ابعاد دفاع مقدس معلوم نیست، نسبت به آن بی‌عنایتی وجود دارد. 

شهردار تهران در پایان گفت: از طرفی هم عده‌ای سعی می‌کنند این عظمت به رخ کشیده نشود. چون کسانی بودند که در واقع حاشیه‌نشین بودند و در متن و ماجرای دفاع مقدس نبودند. لذا امیدوار هستم آن کسانی که از دفاع مقدس برداشت‌ها و داشته‌هایی دارند به میدان بیایند و در کنار کارهای خوبی که در گذشته به عنوان کتاب‌ها یا خاطرات دفاع مقدس بیان شده بیان کنند. سپس همت شود و این به زبان هنر به جامعه منتقل شود تا فرهنگ ایثار و شهادت زنده بماند.