گروه سینمایی هنرآنلاین: نشست فیلم «بی‌رویا» با حضور هومن سیدی (تهیه‌کننده)، آرین وزیردفتری (کارگردان)، شادی کرم‌رودی، طناز طباطبایی، مائده طهماسبی، مجتبی فلاحی و فرانک کلانتر (بازیگران)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، الهام معین (طراح لباس)، زهره علی‌اکبری (طراح صدا) و عظیم فراین (طراح چهره‌پردازی) برگزار شد.

آرین وزیردفتری، کارگردان فیلم در این نشست گفت: در ابتدا درباره فیلمنامه با آقای سعدی صحبت کرده بودم. بعد از سریال «قورباغه» هم، آقای سیدی فیلمنامه را خواند و بسیار حمایت کرد. ایشان نکات مفیدی را به من گفت و اگر اکنون ضعفی در فیلم باشد، از نوشتن من است.

هومن سیدی در ادامه بیان کرد: من تاثیری در فیلمنامه نداشتم و خودم را تهیه‌کننده نمی‌دانم. برنامه‌ای هم برای آن ندارم. شخصا دوست داشتم آرین فیلمش را بسازد و تلاش کردم مزاحمتی برایش ایجاد نکنم تا کارش را انجام دهد. تهیه‌کننده اصلی کار آقای سعدی است و تمام زحمات روی دوش او ‌و آرین بود. اگر قرار است تهیه‌کننده باشم نمی‌خواهم خیلی وارد حیطه ذهنی کارگردان باشم. این فیلم را خودم خیلی دوست داشتم.

آرین وزیردفتری درباره الهام گرفتن از فیلم‌های دیگر گفت: ابایی ندارم که بگویم از فیلم‌ها و کتاب‌های زیادی برای ساخت فیلم الهام گرفتم. به عنوان مثال از فیلم‌ آقای برگمان و «بچه‌ رزماری» و … برای ساخت این اثر الهام گرفتم.

سیدی در ادامه بیان کرد: برای اکران عمومی فیلم نیاز است که با وزارت ارشاد صحبت کنیم، چون چنین پایانی به فیلم لطمه می‌زند. من از آرین وزیردفتری فیلم‌ کوتاه دیده بودم و انگیزه اصلی‌ام کمک به این بود که اثر ساخته شود.

وزیردفتری درخصوص همکاری با هومن سیدی و سعید سعدی بیان کرد: چیزی که برای من بسیار ارزشمند است، این بود که با وجود باتجربه بودن هردو تهیه‌کننده من در این کار آزادی عمل کامل داشتم و تصمیمات مربوط به من بود. آن‌ها صرفا هرجا که روند ساخت فیلم نیاز به حمایت پیدا می‌کرد از اثر حمایت می‌کردند.

علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری این فیلم گفت: به‌دلیل روحیه مشارکت محور آرین وزیردفتری قبل از هر پلان با هم مشورت کرده و به تصمیم می‌رسیدیم. برای خیلی از پلان‌ها نیز بر مبنای حسمان پیش می‌رفتیم.

مهدی سعدی، تدوینگر نیز در ادامه گفت: چارچوب فیلم از ابتدا هنگام دکوپاژ کردن طراحی شده بود و از ابتدا قرار بود که تدوین به همین شکل پیش برود. ما دو نسخه دیگر نیز اتود زدیم اما بهترین حالت مونتاژ همین چیزی بود که بر پرده شاهد آن بودیم.

طناز طباطبایی در ادامه درباره نقش خود در این فیلم توضیح داد: من نقش بیمار اسکیزوفرنی را بازی نمی‌کنم. این کپشن در پایان کار به دلیل گرفتن پروانه نمایش و اکران آن در فجر اضافه شده است. اما مفهومی که ما به آن پرداختیم، مساله تغییر هویت بود. البته باید بگویم کار لایه‌های روانشناختی دارد.

وی ادامه داد: کپشن نهایی در عبور از مسیر پرپیچ و خم اخذ فیلمنامه اضافه شده اما درباره خود فیلم موضوعیت ندارد. ما بین انتخاب حضور در جشنواره و اضافه کردن کپشن موضوع دوم را انتخاب کردیم و خود فیلم درباره موضوع اسکیزوفرنی نیست.

وزیردفتری با اشاره به اینکه کلیدواژه فیلم برای من «هویت» بود، گفت: من باید از مائده طهماسبی و رضا داوودنژاد تشکر کنم که بدون اندیشیدن به اندازه نقش در فیلم حضور پیدا کردند.

این کارگردان درخصوص اکران فیلم در مجامع بین‌المللی بیان کرد: ما با یک کمپانی آلمانی برای پخش بین‌المللی وارد مذاکره شدیم و امیدوارم تور جشنواره‌ای آن نیز با یک رویداد الف بین‌المللی باشد.