گروه سینمایی هنرآنلاین: اسماعیلی در پاسخ به سوال هنرآنلاین درباره شرایط اکران ۲۲ فیلمی که به جشنواره چهلم فیلم فجر راه پیدا کرده‌اند، گفت: برنامه ما این بود که فیلم‌های راهیافته به جشنواره از صافی‌های موجود رد شوند. یعنی آثار را شورای نمایش فیلم‌ها ببیند. ممکن است زمان‌بندی جشنواره به گونه‌ای باشد که فیلمی به شورای پروانه نمایش نرفته باشد، البته من از این مساله اطلاعی ندارم، اما به آقای محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) و دیگر دوستان تاکید کرده بودم فرآیندهای موجود طی شود تا فیلم‌هایی که به جشنواره راه پیدا کرده‌اند، در شواری نمایش نیز تایید شوند و در نوبت اکران قرار گیرند.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: امسال از نیمه کار مسئولیت فرهنگ و هنر را بر عهده گرفتیم و تلاش کردیم با وجود همه مشکلات از جمله کرونا، بودجه و مسائل اقتصادی که سد راه بود، با همکاری کاملی که شخص آقای رییس جمهوری و دولت محترم داشتند، مشکلات را حل کنیم. امیدوارم این کار و محصولی که دوستان عزیز من با زحمات شبانه‌روزی تقدیم اهالی فرهنگ و هنر کرده‌اند مقبول باشد.

وزیر فرهنگ همچنین درباره فیلم‌هایی که در جشنواره دیده است، عنوان کرد: تعدادی از فیلم‌ها را دیدم و آثار دیگر را نیز در روزهای آینده خواهم دید تا به لحاظ علاقه شخصی، فیلمی جا نماند.

اسماعیلی همچنین درباره بودجه جشنواره گفت: فعلا در میانه کار هستیم اما به زودی بودجه جشنواره جمع‌بندی می‌شود و به صورت شفاف، دقیق و رسمی به اطلاع همه خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره توجه به تولید فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس و اینکه آیا بودجه خاصی را به این بخش اختصاص داده یا خیر گفت: بله. در مدتی که تا برگزاری جشنواره فیلم فجر باقی مانده بود، بنیاد سینمایی فارابی برای تولید فیلم‌هایی که به این حوزه نزدیک بود مشارکت کرد. همچنین در سال آینده به صورت روشن و مشخص برنامه حمایتی جدی را در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی خواهیم داشت که آقای خزاعی بعد از برگزاری جشنواره اطلاعات لازم در این زمینه را اعلام می‌کند.

وزیر فرهنگ در ادامه یادآور شد: تاکید می‌کنم که بودجه ویژه‌ای را در سال جاری برای تولیدات و حمایت از آن در سینما و به صورت ویژه در حوزه انقلاب و دفاع مقدس قرار داده‌ایم. ما از همه فضای کاری در سینما حمایت می‌کنیم اما اولویت‌های مربوط به حمایت سیستم، وزارتخانه و سازمان سینمایی و بنیاد فارابی، فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس است. اما این به آن معنا نیست که گونه‌های دیگر سینمایی مورد توجه قرار نگیرند. در واقع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در اولویت ما قرار دارد. 

اسماعیلی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این نوع حمایت باعث ایجاد شائبه برای حمایت از دیگر تولیدات سینمایی نمی‌شود؟ گفت: مگر در مجموع تولیدات سالیانه تا چه اندازه می‌توان از آثار حمایت کرد. حمایت از تولیدات سینمای انقلاب و دفاع مقدس به معنای انحصار در تولید این آثار نیست. ما از همه فیلم‌هایی که با مضامین اخلاقی و نزدیک به سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد، حمایت می‌کنیم. اینکه زندگی یک فرمانده شهید دفاع مقدس را به تصویر می‌کشیم، الزاما به این معنا نیست که در گونه جنگ و دفاع مقدس باشد، بلکه می‌تواند به نوعی آموزش سبک زندگی را به تصویر کشد.

وی افزود: همچنین بحث‌های مختلف اخلاقی، اجتماعی در گونه‌های مختلف سینمایی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. البته تاکید می‌کنم، مهم این است که تلاش شود تا همه این موضوع‌ها را در فضای متناسب پوشش دهیم. همین اتفاقی که در جشنواره امسال رخ داد. در این دوره از جشنواره شاهدیم که تقریبا از همه گونه‌های سینمایی یک اثر وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره اکران فیلم‌های جشنواره با سینماسیار در نقاط مختلف کشور گفت: شعار دولت، عدالت فرهنگی است و من این کلید واژه را به صورت جدی در همه بخش‌ها دنبال می‌کنم. امسال کاری به استانداری‌ها و ادارات استانی نداشتیم، به صورت متمرکز از محل اعتبارات خودمان هزینه مورد نظر را تامین کردیم تا در همه مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها فیلم‌ها نمایش داده شود، این بهار فرهنگ و هنر است و حق همه مردم ایران است که بتوانند در جشن شرکت کنند.

اسماعیلی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره وضعیت شورای‌عالی سینما نیز توضیح داد: این شورا در یک دوره تشکیل شده بود و آقای رییس جمهور در دوره جدید دستور داد که شورا دوباره تشکیل شود. البته در گذشته این شورا یک اشکال قانونی پیدا کرده بود و هیات تطبیق قوانین مجلس نسبت به آن اشکالی گرفته بود که باید برطرف می‌شد. ما در کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت این مساله را به تصویب رسانده و در حال حاضر در نوبت بررسی در هیت دولت هستیم. اخیرا تعدادی از نهادهای فرهنگی درباره شورا نقطه نظراتی داشتند که با دستور آقای رییس جمهور این مسائل را بررسی می‌کنم تا این نظرات نیز حل شده و شورای‌عالی سینما در دولت به تصویب برسد.