سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران صبح امروز سه شنبه ۱۳ تیرماه با حضور سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن و آرش عباسی مشاور مدیرعامل و مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی انجمن برگزار شد.

عباسی در ابتدای این نشست درخصوص برنامه‌های آینده انجمن سینمای جوان، گفت: عمده‌ترین برنامه‌های درنظر گرفته شده در بخش روابط عمومی انجمن، برگزاری جشنواره جهانی فیلم کوتاه تهران و سه جشنواره منطقه‌ای و دیگری برپایی پاتوق فیلم کوتاه- سینما آینده است. البته پایه‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه توسط دوستان دوران پیشین بوده و تلاش ما این است که به بهترین شکل ممکن آن را برگزار کنیم.

او با اشاره به اینکه سینما کوتاه حق دارد به اندازه فیلم بلند دیده شود، خاطر نشان کرد: پاتوق فیلم کوتاه یکی از بهترین فرصت‌ها برای دیده شدن فیلمسازان جوان است که این برنامه هر هفته دوشنبه‌ها در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

در ادامه سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با بیان اینکه حدود 6 ماه از حضورم در انجمن می‌گذرد، اظهار داشت: شاید این امکان وجود داشت تا این نشست را زودتر برگزار کنیم، اما از اینکه در سال جدید در خدمت شما هستم، به فال نیک می‌گیرم. انجمن سینمای جوانان، تنها نهاد سینمایی است که ریشه‌اش به پیش از انقلاب باز می‌گردد و در آن زمان کانون سینماگران آماتور ایران نام داشت. این انجمن به مدد مدیران قدرتمند گذشته افتخار آفرین بوده و چند ده هزار نفر را در طول این چند سال آموزش داده و هر کدام در حوزه های مختلف مشغول به کار هستند. خوشحالم بابت این افتخار که مدتی در خدمت انجمن باشم.

وی نیز برنامه‌های جدید انجمن سینمای جوانان را اینگونه تشریح کرد و گفت: افزایش سهم ایران در بازار بصری منطقه و جهان، هدفی است که در سال جدید برای فعالیت‌های نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی تعریف شده است. در واقع هدف نهایی ما این است تا خوراک بصری کشور در حوزه تلویزیون، سینما و نمایش خانگی را افزایش دهیم. چرا که طی این سال‌ها در دنیا، مصرف کالاهای تصویری افزایش بسیاری یافته و در حقیقت حفظ سهم کنونی کار دشواری است، اما ما می خواهیم سهم‌ خود از آثار بصری را افزایش دهیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در ادامه صحبت‌هایش، اضافه کرد: بنا است کلیه موسسات ۶ گانه سازمان سینمایی، دست به دست هم داده تا این اتفاق رقم بخورد. مهد تولید فیلم کوتاه در انجمن است و این از جمله مأموریت های اصلی ما محسوب می‌شود. گذشته از مبحث آموزش، انجمن سینمای جوانان تنها متولی تولید فیلم کوتاه در کشور است و ما تولید فیلم کوتاه حرفه ای همواره مدنظر ما بوده است. در این دوره قرار بر این است که کلیه برنامه‌ها از حضور بین‌المللی تا برگزاری کلاس های آموزشی و جشنواره فیلم کوتاه، معطوف به تولید فیلم های کوتاه باشد.

موسوی درخصوص افزایش بودجه انجمن یادآور شد: امسال افزایش بودجه و امکانات داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم هزینه های پشتیبانی را کاهش داده و هزینه بیشتری را به تولید آثار اختصاص دهیم تا بتوانیم تولیدمان را از سال گذشته بیشتر کنیم. ارتقای آموزش را نیز در سراسر کشور مدنظر قرار داده‌ایم و در نظر داریم تا در بخش‌های محروم آموزش‌های بیشتری داشته باشیم.. همچنین استفاده از تولیدات استاد محور را در دستور کار قرار داده‌ایم.

او درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، خاطر نشان کرد: موجه‏ترین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه منطقه، متعلق به ماست و حوزه بین‌الملل ما ارتقای خیلی خوبی در این زمینه داشته است. سال گذشته ۳۶۶۸ فیلم در بخش بین‌الملل به دبیرخانه ارسال شد، اما امسال شاهد ارسال ۵۹۵۹ فیلم به دبیرخانه بوده‌ایم و این امر به دلیل فعالیت ما در حوزه بین‌الملل بوده است. امسال یک تیم هفت نفره از زبده‌ترین افراد این حوزه، کارها را انتخاب می‌کنند که تا کنون ۳۵۰۰ فیلم دیده شده است.

موسوی در ادامه افزود: آثار رسیده 5959 از 110 کشور است که ۳۴ درصد آثار داستانی، ۱۹ درصد آثار تجربی، ۱۵ درصد مستند، ۱۱ درصد انیمیشن، ۹ درصد ویدیو آرت، ۸ درصد فیلم‌های کوتاه آسیایی و ۳ درصد آثار دینی را تشکیل می‌دهند. آمریکا، هند، ایتالیا، برزیل، کانادا و ترکیه بیشترین آثار را به جشنواره ارسال کرده‌اند. این دوره از جشنواره از ۲۵ تا ۳۰ مهر ماه برگزار می‌شود همچنین در بخش ملی ۶۵۰۰ اثر ثبت نام کرده‌اند که آخرین مهلت ارسال آثار ۲۰ تیرماه است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر توجه به اکران فیلم های کوتاه عنوان کرد: از نظر من و همکارانم تولید فیلم کوتاه غایت و در جای خود کامل است. اقتصاد فیلم کوتاه در اکثر کشورهای جهان از تولید فیلم کوتاه صنعتی، تیزر و یا فروش به شبکه های مختلف تأمین می‌شود، اما در ایران این امکان وجود ندارد و فیلم ها علاوه بر اینکه نمایش اندکی دارند کمتر نقد و بررسی می‌شوند. حضور در فضای مجازی، ایده جدیدی است که به آن فکر می‌کنیم تا فیلم‌های کوتاه بیشتر دیده شوند. در تلاش هستیم که با هماهنگی‌های لازم، طی یک سال آینده به بزرگترین درگاه اینترنتی پخش فیلم کوتاه در ایران تبدیل شویم.

آرش عباسی در ادامه در این باره توضیح داد و گفت: پاتوق فیلم کوتاه جشنواره هفتگی محسوب می‌شود که در تهران برگزار می‌شود و فرصت بسیاری به مخاطبان برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه می‌دهد. امیدوارم این بتوانیم بخش بین‌الملل آن را هم تقویت کنیم و فیلم‌های خارجی را هم به نمایش بگذاریم. همچنین امیدوارم با استقبال از این طرح، بتوانیم سانس‌‌‍‌های بیشتری را در اختیار داشته باشیم.

صادق موسوی در بخش دیگری ضمن بیان این موضوع که مهمترین محل دیده شدن فیلم کوتاه، جشنواره است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره برای ما امر حاشیه‌ای محسوب نمی‌شود، چرا که عرضه فیلم‌های ماست، اما راه اندازی و برگزاری هر جشنواره تازه‌ای به معنای هزینه پول هنگفتی است که با سرمایه ما همخوانی ندارد. اکنون ما یک جشنواره بین‌المللی و سه جشنواره منطقه‌ای داریم که برای ارائه آثار کافی به نظر می‌رسد.

وی در ارتباط با دیده شدن آثار کوتاه در عرصه بین‌الملل خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه فیلم کوتاه "روتوش" کار کاوه مظاهری غیر از دیگر موفقیت‌هایش فقط سه بار به اسکار معرفی شده است اما متأسفانه عرصه فیلم کوتاه زیاد در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد و به دلیل بضاعت کم فیلم‌های کوتاه خبررسانی درستی در زمینه موفقیت‌های آن در جهان نمی‌شود. باید بگویم فیلم کوتاه در ایران پروپاگاندا ندارد بنابراین مهمترین فرصت دیده شدن و رقابت فیلم کوتاه در جشنواره است. ما رقم بسیار کمی به عنوان اعتبار جشنواره در مقایسه با دیگر جشنواره‌ها در اختیار داریم، اما در مقابل، دستاوردهای این جشنواره‌ها بسیار است و قصد نداریم تعداد جشنواره‌های انجمن را کاهش دهیم.

آرش عباسی در ادامه و تکمیل توضیحات صادق موسوی یادآور شد: در سه ماهه اول سال، ۴۱ حضور بین‌المللی داشته‌ایم که ۱۰ جایزه بین‌المللی دریافت کرده‌اند. سه بار معرفی یکی از فیلم های انجمن به جوایز اسکار از جمله مهمترین دستاوردهای سینمای جوانان بوده است.

موسوی نیز با اشاره به اینکه ما دو دسته تجهیزات داریم، گفت: یکی آموزشی و دیگری تجهیزات حرفه‌ای است که به دلیل کثرت استفاده از آنها این تجهیزات زود مستهلک می‌شوند و باید آنها را سریعاً تعمیر و تجهیز کنیم. نکته دیگر این است که تجهیزات فیلمسازی خیلی سریع به روز می‌شود و ممکن است بعضی ادوات کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. تلاش می‌کنیم وسایل مورد نیاز را به شکل تولیدی– آموزشی خریداری کنیم. البته برنامه‌ای برای اضافه کردن تجهیزات نداریم اما سعی می‌کنیم تجهیزاتی را که داریم هدفمند استفاده کرده و در صورت نیاز خریداری کنیم.