محسن اسلام زاده مستند ساز در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین گفت: جشنواره عمار زمانی شروع به کار کرد که ما را در جشنواره های مختلف راه نمی دادند. بچه های حزب اللهی با اینکه کارهای خوبی تولید می کردند اما از همه جشنواره ها طرد شده بودند و همین باعث شد که در این زمینه مدعی شوند. آن زمان، صدا و سیما هم خوب آثار را پخش نمی کرد و همه این شرایط، دست به دست هم داد تا عمار متولد شود که برای امثال ما اتفاق مهمی بود. چون بستری ایجاد می کرد که فیلم ها در معرض دید مخاطب قرار بگیرد و مخاطب هم از اتفاقی که شکل گرفته بود رضایت داشت چون فیلم هایی را که در تلویزیون به نمایش در نمی آمد می توانست ببیند.
 
وی افزود: خط شکنی و گل کردن عمار، مایه دلگرمی و امیدواری فیلمسازان جوان شد. همچنان که رهبری هم نسبت به این جریان اظهار لطف کردند. مشخص بود که این فضا را خیلی پسندیده اند. همین جریان باعث شد فضای رسانه ای برای بچه های حزب اللهی بازتر شود و بتوانند فیلم هایشان را از طریق جشنواره های مشابه دیگری که با الهام از عمار شکل گرفت، به نمایش بگذارند.
 
اسلام زاده اضافه کرد: رفته، رفته و با توجه به اینکه بالاخره فضای رسانه ای برای بچه های حزب اللهی باز تر شد، در جشنواره های مختلف توانستند فیلم های شان را پخش کنند. اکران های مردمی در شهرها و نقاط مختلف اتفاق مهمی بود که در همان جشنواره های مشابه، به نمایش درآمد.
 
این مستندساز گفت: کم کم در کنار حمایت و قدرت گرفتن فیلمسازان، مدیران جوانی هم توانستند از این بستر رشد پیدا کنند و در مسند امور رسانه ای قرار بگیرند. فیلم ها و برنامه هایی که روزگاری در هیچ کجا پخش نمی شد حالا مورد درخواست است و از رسانه ملی پخش می شود.
 
کارگردان مستند «میراب» تصریح کرد: جشنواره عمار امروز باید خود را بازیابی کند و ببیند در شرایط کنونی چطور می تواند دوباره خط شکنی کند. در حال حاضر یک مقدار از تب و تاب اولیه آن کاسته شده است و لازم است سیاست گذاران جشنواره، بررسی های لازم را برای بازگردان عمار به روزهای اوج داشته باشند.
 
اسلام زاده اظهار داشت: یکی از اتفاقات خوبی که در عمار رقم خورد اما ادامه پیدا نکرد بخش بین الملل بود. الان شرایط می طلبد که در منطقه حضور داشته باشیم. اگر این مسئله پیگیری شود در آینده اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد اگر نه دچار روزمرگی می شود.
 
وی درباره تاثیر جایزه عمار در تسریع و هموار کردن مسیر پیشرفت گفت: همه فیلمسازان دوست دارند کارشان دیده شوند و جایزه ببرد. همین که فیلم دیده می شود و منتقدها کار را نقد می کنند اتفاق قابل توجهی است. عمار این شرایط را برای فیلمسازان جوان فراهم کرد. کارها در شهرهای مختلف دیده شد و بازخوردهای آن به صاحبان آثار منتقل شد. همه این ها، اتفاقات خوبی است که برای فیلمساز می تواند رقم بخورد.