گروه سینمای هنرآنلاین: جشنواره فیلم فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی سینمای ایران هر سال سهم از آثار خود را به فیلم های تاریخ انقلاب و دفاع مقدس اختصاص می هد. سهمی که امسال نسبت به سال قبل حضور پررنگتری دارد. حضور فیلم هایی با مضامین استراتژیک از این نظر اهمیت دارد تا  در جشن پیروزی انقلاب اسلامی یادمان نرود این انقلاب تا امروز  چه خون هایی به پایش ریخته شده است.

 در دوره قبل یعنی جشنواره چهل و یکم تنها دو فیلم با نام  «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و‌ «های پاور» ساخته هادی محمدپور، با محوریت شهدا حضور داشتند، قهرمان اولی، شهید محمد بروجردی و قهرمان دومی هم شهید منصور ستاری بود .امسال با اعلام اسامی فیلم های حاضر در جشنواره چهل و دوم  حضور هفت اثر را با مضامین انقلاب،  مقاومت و دفاع مقدس می توان دید که از میان آنها سه فیلم به پرتره از شهدا پرداخته اند و سه فیلم دیگر به سینمای دفاع مقدس می پردازند و یک فیلم هم در ژآنر تاریخی سیاسی به دوران پیش از انقلاب و مبارزات آن سالها باز می گردد.

در ادامه هفت اثر انتخاب شده توسط هیات داوران در حوزه مقاومت و دفاع مقدس را معرفی کرده ایم.

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری

«آسمان غرب»  یک اثر جنگی اکشن است که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است. این فیلم  با نگاهی متفاوت، رشادت‌، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد. میلاد کی مرام در نقش شهید شیرودی در فیلم سینمای اسمان غرب حضور دارد. آسمان غرب با محوریت این شهید و به کارگردانی محمد عسگری تهیه‌کنندگی حبیب‌والی‌نژاد ساخته شده است.عسگری سال پیش با «اتاقک گلی» در جشنواره فجر حاضر بود. فیلمی که بسیار مورد توجه قرار گرفت . این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

 

اسمان غرب

«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی

برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی در پی قیام 15 خرداد سال 1342 محکوم به اعدام شدند در صبح اعدام به تصویر کشیده شده به کاگردانی بهروز افخمی در ژآنر تاریخی سیاسی که فیلم برداری آن به صورت سیاه و سفید است. بهروز افخمی کارگردان کار می گوید: این فیلم به دلیل لوکیشن محدودی که داشت سبب شد تا کار روان و راحت ساخته شود.  فیلمبرداری فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی تازه ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است.

صبح اعدام

«مجنون» به کارگردانی مهدی شاه حسینی

مجنون یکی دیگر از پرتره های امسال در جشنواره فجر چهل و دوم است. داستان فیلم برشی از حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. به کارگردانی مهدی شاه حسینی است، مستندسازی که اینبار وارد فضای داستانی شده است.  برنده یکی از سیمرغ‌های جشنواره فجر 41، سجاد بابایی نقش شهید مهدی زین‌الدین را در این فیلم ایفا می‌کند.

هم‌رزمان شهید مهدی زین‌الدین نقل کرده‌اند که وقتی دشمن در عملیات خیبر از هوا و زمین و با انواع جنگ‌افزارها و هواپیماها و پرتاب گلوله توپ و خمپاره، جزایر مجنون را آماج حملات خود قرار داده بود، او و یگان تحت امرش با قدرت جنگیدند و مقاومت کردند. رشادت این فرمانده 23 ساله باعث شد لقب «سردار فاتح خیبر » و «خیبرشکن» را به خود اختصاص دهد.

مجنوون

«احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی

احمد روایت شهادت شهید احمد کاظمی است. روایتی ملتهب از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم به کارگردانی امیر عباس ربیعی و تهیه کنندگی حبیب والی‌نژاد. ربیعی برای سومین بار دل به تاریخ زده است و برای نمایش پرتره ای از شهید احمد کاظمی بهترین ها را کنار هم آورده از روح الامین طراح لوگوی کار گرفته تا تینو صالحی بازیگر با سابقه عرصه تئاتر که از مسیر درست خود را به صحنه سینما رسانده است و در فلیم احمد در نقش شهید کاظمی ایفاگر نقش است. 

داستان فیلم روایتی از  شهید احمد کاظمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که همزمان با وقوع زلزله بم در سال 1382 با آماده‌سازی فرودگاه بم، ناوگان نیروی هوایی سپاه را برای نجات زلزله‌زدگان بم، بسیج کرد. این تلاش و ابتکار وجه درخشان دیگری در زندگی پربار شهید کاظمی است که امیرعباس ربیعی در فیلم «احمد» دست روی آن گذاشته. این فیلم محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است. احمد ربیعی درحاشیه ساخت این فیلم گفته بود: این فیلم کار بسیار پیچیده و سختی است زیرا بسیاری از صحنه ها مرتبط با حجم زیادی از کسانی است که زلزله زده هستند و همین کار را بسیار سخت کرده است.

احمد

 

«قلب رقه» به کارگردانی  خیرالله تقیانی پور

سینمایی «قلب رقه» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور  و با تهیه‌کنندگی سعید پروینی اثری از بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و روایتی از مجاهدت‌های جبهه مقاومت در سوریه است. فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

قلب رقه

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی

میرو از جمله فیلم های دیگر سیمای دفاع مقدسی است. این فیلم به کارگردانی حسین ریگی در چابهار فیلم برداری شده است.  میرو داستان یک نوجوان بسیجی است که تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی در جبهه حضور پیدا می‌کند. فیلم «میرو» در مناطق جنوبی کشور و در سیستان و بلوچستان روایت می‌شود تا شکلی مشابه با هوک داشته باشد. هوک به کارگردانی حسین ریگی سال گذشته درجشنواره حضور داشت و امسال برای دومی بار توانسته با یک فیلم دیگر در ژآنر دفاع مقدسی به جشنواره برود.

میرو

«دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه حسینی

تنها فیلمساز زن امسال جشنواره چهل و دوم انسیه شاه حسینی است که امسال هم با یک فیلم جنگی در جشنواره حضور دارد. داستان این فیلم رشادت های زنان در دفاع مقدس را به تصویر می کشد. انسیه شاه محمدی در ارتباط با داستان فیلم می گوید: به همراه دویست زن جنوبی به کارون می زنیم و لباس می شویم.

این اثر را می توان یک فیلم اقتباسی از کتاب حوض خون بنامیم. کتابی که یک سال بیشتر است که نویسنده آن فاطمه سادات میر عالی تلاش داشت تا مجاهدت های زنان در پشت خط مقدم جبهه ها را تبدیل به فیلم کند و امسال همراه با یک کارگردان زن سینمای ایران در جشنواره چهل و دوم حضور دارد.

 

هانیه شجاعی زند