گروه سینما و تلویزیون «هنرآنلاین» : در عرصه بازیگری، کودکان بسیاری جلو دوربین رفتند و حتی در عالم کودکی‌شان توانستند تاثیر زیادی بر مخاطب و فیلم بگذارند اما می‌توان گفت که بخش کمی از آن‌ها مسیر بازیگری و جادوی تصویر را در بزرگسالی ادامه دادند. مثلا فرخ هاشمیان که نقش «علی» در فیلم «بچه‌های آسمان» را بر عهده داشت، یا حتی دوقلوهای فیلم «خواهران غریب»، نتوانستند یا موقعیت برایشان این طور رقم نخورد که بتوانند در فیلم‌های دیگر بازی کنند.

از نسل جدیدتر اما افرادی مثل ارسلان قاسمی و ترلان پروانه بودند که از کودکی تا بزرگسالی‌شان، بازیگری امتداد داشته است. در میان این جمع انگشت‌شمار اما چهره‌ای که بتواند موفق باشد و تبدیل به ستاره فیلم و یا سریالش شود، بسیار اندک است.

علی شادمان از همین اندک‌ها است که مسیر کاری‌اش جالب توجه است. او در زمان کودکی‌اش چند فیلم و سریال بازی کرد که دیده نشده است. یک فیلمش همچنان توقیف و سریال مهمی که بازی کرد اکنون بعد از سال‌ها توقیف در تلویزیون درحال پخش است.

11_21_3499

با این حال این بازیگر که در کودکی با فیلم «میم مثل مادر» حسابی اشک همه‌مان را درآورد، هیچ از چهره معصومانه و چشمان و صدایی که همیشه در آن یک بغضی وجود داشت و ویالون می‌نواخت، برداشت نمی‌شد که روزی یک جوان «یاغی» شود.

این روزها سریال «سرزمین مادری» بعد ازچندسال توقیف از شبکه سوم سیما پخش می‌شود که شادمان نوجوان در آن نقش اصلی را دارد و علیرغم سن کم و تجربه کم او در آن زمان، به صورت درخشانی ظاهر شده است و مخاطب از خود می‌پرسد این پسر چه درکی از آن برهه تاریخی دارد. شادمان در این سریال بارها در موقعیت‌های مختلفی نظیر اندوه، ترس، خشم، ناامیدی، حسرت، بغض، شادی و حتی عشق قرار می‌گیرد و تک تک لحظه‌های فیلم را به راستی زندگی می‌کند. حالا «رهی» گویی یک فلاش بک کاری برای شادمان و مخاطبان او است که کودکی و جوانی‌اش را دیده بودند و نوجوانی‌اش در هاله‌ای از ابهام بود.

Seryal-Sarzamin-Kohan-7-e1696836592850

علی شادمان این روزها عنوان کرد به دلیل این که فیلمبرداری این سریال در دوران بلوغ او بوده است، از داروهای هورمونی استفاده می‌کرده تا رشدش به تاخیر بیافتد و این کار قطعا عوارضی برای او داشته است اما به خوبی نشان می‌دهد این بازیگر در زمان نوجوانی‌اش چه کار بزرگی انجام داده است تا کار به سرانجام برسد.

اما مابین پخش «میم مثل مادر» و «سرزمین مادری»، جوانی شادمان را داریم که برای بار نخست، بیشتر در سریال «کیمیا» آن را دیدیم. شادمان این بار با قد بلندتر و چهره‌ای که نشان از تازه جوان شدنش داشت، ظاهر شد تا برادر کیمیا باشد.

1246883_238

بعد از آن نوبت به سریال طنز «دیوار به دیوار » رسید تا او پسر جوان خانواده خلیل‌زاده باشد. در این بین در فیلم‌های سینمایی چون «جان‌دار» بازی کرد تا بتواند توانایی خودش را در فیلم‌های اجتماعی نشان دهد. او در نقش یک افغان در فیلم «مردن در آب مطهر» ظاهر شد تا برایش نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به همراه داشته باشد و همان سال نقشش در فیلم«شنای پروانه» در یک سکانس بلند، در قالب یک فرد پایین شهری و خلافکار درخشید. همین همکاری او با محمد کارت باعث شد تا بعدتر نقش اول سریال پرمخاطب او شود. «یاغی».

yaghi-2-10

کاراکتر«جاوید» که علیرغم بزرگ شدنش در میان خلافکاران، انگیزه اثبات خود و قهرمانی و مهم‌تر از همه رسیدن به عشقش را داشت. علی شادمان با گریم و استایل پایین شهری همراه با بازی و همان نگاه مظلومانه و  صدای پربغض سیمای یک جوان باانگیزه اما پراز خلاء را به تصویر کشید.

4688845

او پیش از «یاغی» هم در سریال«می‌خواهم زنده بمانم» نقش یک جوان عاشق‌پیشه و عصیانگر را داشت که در جستجوی رسیدن به آرزوهایش بود. «کاوه» شخصیت پیچیده با چالش‌های درونی و بیرونی بود که شادمان به خوبی از پسش برآمد.

پس از طی این مسیر پر فراز و نشیب کاری 17 ساله، حالا می‌توان گفت او چهره مطرح سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی است که مسیرش را با انتخاب‌های درست و فکر شده چیده است و هیچ بعید نیست اگر به زودی بتوانیم آن را ستاره سینما بنامیم.