به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرآنلاین؛ «سرزمین مادری» یا همان «سرزمین کهن» عنوان سریال الف ویژه ای است که در سال 1387 تولید آن توسط کمال تبریزی کارگردان برجسته و صاحب‌نام سینما و تلویزیون آغاز شد و سال 1392 هم به روی آنتن شبکه اول سیما رفت، اما پس از چند قسمت، به خاطر حواشی اش و اعتراض هایی که از سوی برخی گروه‌ها در قوم بختیاری صورت گرفت، پخش این سریال متوقف شد.

دیالوگی که توسط امیرآقایی خطاب به یک خانواده با فامیلی «بختیاری» مطرح شد، اساس اعتراض بختیاری‌ها بود. پس از توقف پخش سریال، مجددا تلاش های زیادی شد تا سریال بر روی آنتن برود و در نهایت قرار شد این سریال با نام جدید «سرزمین مادری» از مهرماه سال 96 مجددا پخش شود، اما باز هم با اعتراض عده‌ای، از پخش این سریال ممانعت شد. در نهایت حالا و با گذشت 10 سال، مجددا پخش این سریال با اصلاحاتی که مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم در نشست خبری خود از آن خبر داده بود، آغاز شده و بینندگان در پنج‌شنبه و جمعه هفته‌ گذشته (20 و 21 مهرماه) شاهد پخش دو قسمت ابتدایی آن از شبکه سوم سیما بوده‌اند و تماشای همین دو قسمت هم کافی بوده تا تفاوت بین تولیدات دهه‌های گذشته و سال های اخیر تلویزیون را به رخ بکشد.

سرزمین کهن

کارگردانیِ یک کارگردان کاربلد، بازیگریِ بازیگران توانمند، دیالوگ هایی به دور از شعار و خوش نشسته در فیلمنامه، همه گویای این مطلب است که نه با یک سریال الف ویژه در حد سریال‌های الف ویژه چند سال گذشته روبرو هستیم، بلکه قرار است در پنج‌شنبه و جمعه‌های آینده هم به تماشای ادامه سریالی بنشینیم که یک سر و گردن از تمامی تولیدات چند سال اخیر سیما بالاتر است. قطعا این بالاتر بودن نیز ابتدا به فیلمنامه خوب آن برمی‌گردد و بعد به کارگردانی‌اش، اما همانطور که اشاره کردیم بازیگران بسیار خوب و توانمندی نیز برای این سریال انتخاب شده اند.

در واقع رفع توقیف و پخش مجدد سریال «سرزمین مادری»، باز هم این واقعیت تلخ را یادآوری می‌کند که در سال های اخیر تلویزیون در سریال‌سازی افت شدیدی داشته است؛ به طوری که می توان گفت سطح سلیقه مخاطب را هم تا حد زیادی تنزل داده است. کاهش کمیت از یک طرف و پایین آمدن کیفیت کارها از طرف دیگر، باعث شده تا مخاطب با تلویزیون قهر کند، این در حالی است که اگر کار را به کاربلد سپرده و آثاری قوی تولید کنیم، بدون شک مخاطب دوباره با تلویزیون آشتی خواهد کرد.