به گزارش هنرآنلاین، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتربرنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خبرگزاری هنرآنلاین، در خصوص مسائل پیرامون دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری این وزارتخانه با خبرنگاران این خبرگزاری به گفت‌و گو پرداخت.

او در بخش دوم گفت‌وگو به قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: از آغاز به کار دولت سیزدهم، یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و رویکردها بحث محرومیت زدایی و مردمی کردن همه امور در زمینه‌های مختلف بود . به همین جهت ایجاد و توسعه عدالت در همه زمینه‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت. در وزارت فرهنگ هم برای اجرای این مسئله با دستور وزارت فرهنگ، قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر تشکیل شد.

وی ادامه داد: یکی از کلان برنامه‌های این قرارگاه طرح ملی آموزش هنر برای همه بود. بحث آموزش در حوزه فرهنگ و هنر جایگاه ویژه‌ای دارد و رویکرد جدید وزارت فرهنگ به بحث آموزش بسیار جدی و ویژه بوده است. این طرح برای توسعه عدالت آموزش‌های فرهنگی و هنری در سراسر کشور به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار و مناطق حاشیه‌ای انجام و از اواخر سال 1400 اجرایی و عملیاتی شد. ابتدا استان‌های مرزی مورد توجه قرار گرفت که 11 استان بود. در سال 1401 استان‌های دیگر را هم تحت پوشش قرار دادیم.

بازدید محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری از هنرآنلاین

اسماعیلی در رابطه با نحوه تعیین رشته‌های هنری بیان کرد: ستادهای استانی تشکیل دادیم که نیازسنجی انجام شود تا رشته‌های موردنیاز استان‌ها انتخاب شود. حدود 34 رشته فرهنگی و هنری به صورت عمومی برای همه استان‌ها در نظر گرفته شد و تقریبا برای هر استان 5 رشته هنری خاص و موردنیاز استان در نظر گرفته شد. رشته‌های مدنظر بیشتر در زمینه هنر کاربردی بود که منجر به اشتغال و کسب و کار فرهنگی و هنری شود. همچنین تلاش کردیم تا از ظرفیت‌ها یعنی آموزشگاه‌ها و اساتیدی که در همان استان بود، استفاده کنیم.

او افزود: اکنون 72هزار نفر  گواهی دوره مقدماتی را دریافت کردند. این 72 هزارنفر در سطح مقدماتی هستند و شاید نشود گفت که اکنون آماده فعالیت هنری هستند اما ما اکنون یک بانک اطلاعاتی از افرادی داریم که علاقه‌مند به حوزه هنر بودند. این افراد ظرفیت جدید هستند و ما حتما باید این افراد را در برنامه‌های مختلف و هنرستان‌ها و آموزشگاه‌ها مورد حمایت قرار دهیم و بیشترین استفاده را هم باید خود استان‌ها باید ببرند.

او در رابطه با آینده این هنرجویان گفت: این که حالا این افراد آموزش دیدند و بعد چه می‌شود، بر عهده ما نیست. ما در ارشاد وظیفه ایجاد اشتغال نداریم و وظیفه‌مان ترویجی است اما با این وجود برای کمک به این جریان با حمایت وزیر فرهنگ تفاهم‌نامه‌هایی را برقرار می‌کنیم که شامل تسهیلات و حمایت‌هایی برای هنرجویان است و به زودی اطلاعات آن در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت. همچنین ما پیشنهاد دادیم که یارانه آموزش هنر در نظر بگیریم که توزیع آن از طریق آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی باشد. ما یک زنجیره ارزشی برای این طرح در نظر گرفتیم که تنها آموزش صرف نباشد و این آموزش منجر به تولید و بعد از آن منجر به شغل و کسب و کار فرهنگی شود.

اسماعیلی ادامه داد: به دلیل محدودیت منابعی که داشتیم شاید خودمان هم دست به عصا جلو رفتیم. چرا که اگر تبلیغات گسترده انجام می‌شد، استقبال چند برابر می‌شد که پاسخگویی را دشوار می‌کرد. ما خواستیم که کار واقعی و عملیاتی باشد.اعتقاد ما این است که این عدد نسبت به نیاز جامعه در بحث آموزش، عدد کمی است اما برای شروع خوب است.

 اسماعیلی مدیرکل دفتربرنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: این طرح بدیع  موجب جریان‌سازی هنری در کشور شده است.