گروه سینمای هنرآنلاین: فیلم سینمایی «استعداد من» به کارگردانی حمید عبداللهی نجف‌آبادی یکی از فیلم‌های داستانی بلند سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. این فیلم روایتگر داستان پسری ۱۲ ساله به نام امیرعلی است که پدرش می‌خواهد او حرفه پدربزرگش را ادامه دهد و یک فوتبالیست معروف شود، اما امیرعلی به نویسندگی علاقه بیشتری دارد و برای تغییر نظر پدرش تلاش می‌کند. این فیلم که با عنصر طنز به کار رفته در آن، تبدیل به فیلمی شیرین برای مخاطبان کودک و بزرگسال شده است، از پدیده‌ای که بین خیلی از خانواده‌ها رایج شده است صحبت می‌کند؛ والدینی که دوست دارند فرزندانشان به آرزوهای آن‌ها برسند یا در جایگاهی قرار بگیرند که معروف و مشهور شوند.

گفت‌وگویی با حمید عبداللهی نجف‌آبادی کارگردان این فیلم در حاشیه اکران آن در جشنواره فیلم کودک و نوجوان داشتیم که در ادامه آمده است.

هنرآنلاین: در فیلم استعداد من از عنصر طنز و کمدی هم استفاده کرده‌اید که هم برای مخاطب کودک و هم بزرگسال شیرین است. به نظر شما چقدر جای عنصر طنز در بین آثار کودک خالی است و چقدر بر پذیرش پیام فیلم توسط مخاطب کودک موثر است؟

حمید عبداللهی: در حال حاضر کودکان جامعه ما به لحاظ تنش‌های اجتماعی، اقتصادی و... که ممکن است وجود داشته باشد، چندان ظرفیت پذیرش کارهای جدی را ندارند و بهتر است دستمایه‌های طنز هم در این کارها لحاظ شود. خود من هم این‌طور ترجیح می‌دهم. هر قصه‌ای، هر موضوعی و یا هر دغدغه‌ای اگر در ظرف طنز و کمدی ریخته شود، به نظرم بازخورد خیلی بیشتر و بهتری خواهد گرفت و پذیرش آن هم از طرف بچه‌ها قابل قبول‌تر است. این دلیلی بود که از ژانر طنز در کارم استفاده کردم.

هنرآنلاین: مخاطب این فیلم شما کودکان هستند یا بزرگسالان؟

حمید عبداللهی: هم کودکان، هم نوجوانان و هم بزرگسالان مخاطب این فیلم هستند. چون بخشی از این کار دغدغه شخصی نویسنده است و تقریبا یک موضوع زمان‌شمول و مکان‌شمول است. فکر می‌کنم هرچند بچه‌ها هم با فیلم ارتباط برقرار می‌کنند، اما مخاطب اصلی ما بزرگ‌ترها هستند. بزرگ‌ترهایی که معمولا علاقه خودشان یا رشته‌ای که دوست دارند فرزندانشان در آن قدم بگذارند را بر اساس پوزیشن‌های اجتماعی انتخاب می‌کنند و آن را به بچه‌شان تحمیل می‌کنند. آن‌ها رشته، شغل و آینده‌ای را به کودک تحمیل می‌کنند که ممکن است مورد پذیرش یا میل کودک نباشد. این در نهایت باعث می‌شود کودک حتی وقتی آن رشته را دنبال می‌کند، یا در آن رشته سرخورده و ناکام شود یا مجبور می‌شود پس از سال‌ها طی کردن یک مسیر اشتباه، دوباره به مسیری که علاقه داشت برگردد. در هر صورت فکر می‌کنم کار برای همه است و یک کار خانوادگی و اجتماعی است. ولی دوست دارم بزرگ‌ترها بیشتر پیام فیلم را متوجه شوند.

هنرآنلاین: فضای کلی جشنواره امسال را چطور می‌بینید؟

حمید عبداللهی: فضای جشنواره امسال خیلی خوب بود. مخصوصا افتتاحیه نشان داد که امسال مسئولین خیلی جدی‌تر به جشنواره پرداخته‌اند و روند جشنواره تا به اینجا خوب بوده است.