"گروه سینمای هنرآنلاین": دقیقا؛ پارسال، همین روزها بود که موج وفضای هنری کشور به شدت سنگین و غیر قابل باور شده بود.هنری که تحت تاثیر برخی ناهنجاری و سیاست های تعیین شده از سوی رسانه های فارسی زبان قرار گرفته بود. هنر و هنرمند هر 2 مشغول کار خود بودند که ناگهان یک ماجرای غیر مرتبط آن را به حاشیه برد.مسئله ای بسیار مهم که شاید نگاه گذری به آن داشته باشیم.اما 2 قطبی سازی ها،انجام برخی شانتاژ کاری ها و... تبعات جبران ناپذیری را برای فرهنگ و هنر این سرزمین رقم زد.در این میان ماجرای "مهاجرت" «لق لقه زبان» برخی مدعیان هنر شده بود که خودشان هم به حرف های خود عمل کرده و از این سرزمین کوچ کردند!

تعدادشان به تعداد انگشت های یک دست هم نمی رسد! احسان کرمی،برزو ارجمند،اشکان خطیبی،فرزین صابونی،شبنم فرشاد جو و به تازگی هم حمید فرخ نژاد. آدم هایی که به تعبیر خودشان؛ از قفس آزاد شدند و در در حال حاضر مشغول پرواز در هنرشان هستند!

 

IMG_۲۰۲۳۰۸۲۷_۱۲۰۲۵۷

نمایشی خودمانی با آدم های غیر خودی!

اواخر تیرماه امسال بود که تبلیغات یک تئاتر در لس آنجلس مطرح شد. "«خانه امن» نمایشی که یکشنبه 15 مرداد اجرا شد. قبل از اجرای این نمایش علیرضا امیرقاسمی، تهیه کننده و هنرمند ایرانی ساکن با انتشار عکسی از خود، حمید فرخ نژاد و مهناز افشار در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «با مهناز افشار نازنین و حمید فرخ‌نژاد‌ عزیز، پیش به سوی تمرین نمایشی که خودمان بی‌صبرانه روزشماری می‌کنیم تا آن را برای شما به اجرا در آوریم.»وی نام این نمایش را «خانه امن» عنوان کرد. امیرقاسمی در ماه آوریل گذشته نیز با انتشار عکسی از خود و احسان کرمی و برزو ارجمند بازیگرانی که بعد از اغتشاشات سال گذشته ایران از کشور خارج شدند و در تجمع‌های خارج از ایران شرکت کردند گفت: «پروژه خانه امن جدیدترین کاری است که بزودی به روی صحنه خواهیم برد و حضور دیگر ستارگان برتر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در کنار هم برایم خوشحال کننده است.»

وی گفته بود: «به تازگی برزو ارجمند عزیز و احسان کرمی نازنین نیز به جمع بازیگران این نمایش پیوستند که مطمئنا به جذابیت بیشتر کار اضافه خواهند کرد، نمایش خانه امن برایم یکی از متفاوت‌ترین پروژه‌هایی‌ست که در طی چهار دهه گذشته انجام داده‌ام.»

علاوه بر این افراد گفته می‌شود اشکان خطیبی دیگر بازیگر ایرانی که اخیرا از کشور خارج شده است نیز در این کار حضور دارد.

امیرقاسمی، اضافه می کند: «ایده اولیه نمایش، از قدم زدن‌های من و حمید فرخ‌نژاد در دوران کرونا آغاز شد که حدود ۵۰۰ مایل (نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر) با همدیگر راه رفتیم. خب در آن زمان حمید در ایران کار می‌کرد و من اینجا بودم و امکان اینکه ارتباط‌مان علنی باشد را نداشتیم.»

چنانکه پیداست، خط و ربط‌های منتهی به ساخته شدن چنین تئاتری، به پیش از حوادث شهریور ۱۴۰۱ و نیم سال پرآشوبی که در پی آن آمد برمی‌گردد

امیرقاسمی ادامه داد: «زمانی که رضا پهلوی صحبت کردند در رابطه با اینکه فرقی نمی‌کند (یک فرد) در چه مرام یا چه ایده‌ای باشد و الان وقت همبستگی است، این من را به یاد دوران انقلاب ۵۷ انداخت که همان همبستگی بین گروه‌های مختلف، آن انقلاب را به راه انداخت. برای همین این طرح (خانه امن) به ذهنم آمد که اقشار مختلف جامعه می‌توانند کنار هم قرار بگیرند، با عقاید مختلف اما با یک هدف!!!

67914

کلبه ای نا امن برای وطن فروشان!

اما اجرای این نمایش واکنش تند برخی هنرمندان را نیز به دنبال دارد؛"فریبرز عرب نیا، ویدئویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که در آن خطاب به مهناز افشار می‌گوید: «از نظر پسندهای اجتماعی و سیاسی و اصلا از نظر باور به هر مسیری، من با شما هیچ گونه نزدیکی ندارم. نه به معنای اینکه من بهتر یا بدترم. خیلی تفاوت داریم ما. این قدر تفاوت داریم که زیر یک سقف در یک سیاره جا نمی‌شویم. هم از نحوه باور به مردم و سرنوشت‌شان و هم از نظر شیوه‌ای که با آنها برخورد می‌کنیم... باز هم تاکید می‌کنم برای مخاطبان؛ من و خانم افشار از نظر آبشخورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی هیچ‌گونه ارتباطی نداریم و ایشان را غیر از یک فیلمی که با هم همکاری کردیم، دیگر نه دیده‌ام و نه رابطه کاری یا غیرکاری داشته‌ام.»

شاهد احمدلو هنرمندی دیگری است که  در واکنش به تئاتری بنام خانه امن که با بازی مهناز افشار، حمید فرخ نژاد، برزو ارجمند و احسان کرمی قرار است به نمایش در بیاد، نوشت:  "مهناز افشار معلوم الحال که تکلیفش مشخصه با پول مردم اونور داره زندگی میکنه، فرخ نژاد هم که از سفره حکومت و نهادهای امنیتی حسابی چرید رفت اونور، اون دوتای دیگه هم دست کمی از این دوتا ندارن. ملت رو چی فرض کردین واقعا؟"

آری؛ آنها می خواهند درباره نا امنی در این سرزمین حرف بزنند؛آنها مدعی هستند که آمدند در کشورهایی ضد ایران درباره ایران و مردم ایران صحبت کنند و صدای آنها باشند! صدایی که جز نفاق،کینه و لجن پراکنی،هیچ فایده ای برای مردم به دنبال نخواهد داشت؛ درست می گویند؛ "ایران" سرزمین امنی برای تشنگان دیده شدن به هر بهانه، شهوت پرستان با هر ابزار و از همه مهمتر "وطن فروشان" نیست... اینجا برای آنها کلبه ای نا امن بوده و خواهد بود...

محمد علی میرزایی