گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین: خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور و رئیس هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی طی حکمی مجید زین‌العابدین را به سمت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی منصوب کرد. این خبری بود که طی یکی  دو روز گذشته در رسانه ها پیچید و واکنش های متفاوتی را به همراه داشت.

باتوجه به بازتعریف مأموریت‌ها و رویکرد هیات امناء بنیاد سینمایی در کلان برنامه‌های بنیاد سینمایی فارابی و همچنین، تمرکز فعالیت‌های این بنیاد بر اجرای سیاست‌های جدید سازمان سینمایی در عرصه سینمای حرفه‌ای و ارتقای جایگاه صنعت سینمای ملی متناظر به کلان برنامه‌های پنج ساله بنیاد، باید منتظر  فصل نوینی در عملکرد این بنیاد بود.

hook-poster01

* ۹ فیلم در جشنواره چهل‌ویکم فجر

یکی از اتفاقات مهم سال گذشته روند رو به رشد  تولیدات فارابی بود. جشنواره چهل و یکم فیلم فجر قله دیده شدن آثار این بنیاد به شمار می رود. ساخت 11 اثر و ارائه 9 فیلم به چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، پرچم مهم‌ترین رویداد سالانه فرهنگی‌ - هنری کشور را بالا نگه داشت.

فهرست فیلم‌های فارابی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهل‌ویکم به این شرح است:

1- «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی

2- «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی

3- «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجید رضابالا

4- «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی

5- «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری

6- «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی

7- «کت‌چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی

8- «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی

9- «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور

با یک نگاه آماری و بررسی می توان گفت که برخی فیلم‌های فارابی نقد منتقدان و اهالی رسانه را به ‌دنبال داشت اما  می توان نتیجه گرفت که علاوه بر کیفیت، توجه به تعداد آثار در آن برهه زمانی خاص بوده است، هر چند در کنار اقبال مخاطب اعم از عام و خاص به فیلم‌هایی نظیر «سینمامتروپل»، «جنگل پرتقال»، «شماره 10» و «کت‌چرمی»، بنیاد سینمایی فارابی با نامزدی در 43 رشته و کسب 12 سیمرغ، دست پرتر از همیشه جشنواره فیلم فجر را پشت سر گذاشت.

* تنوع ژانر

تنوع ژانر را می‌توان رویکرد مهم سال 1401 فارابی خواند که اگرچه همواره ۲ ژانر مهم دفاع‌مقدس و کودک و نوجوان را کارویژه خود می‌دانسته اما در سال گذشته در کنار این دو، گونه‌های دیگر نظیر اجتماعی، خانوادگی، پلیسی‌ - معمایی و... نیز در سبد محصولات خود قرار داد.

فارابی در سالی که گذشت، ۳ حضور در بازارهای جهانی فیلم در کن، برلین و روسیه داشت. اجلاس «فروم» روسیه که در دایره مهم‌ترین رویدادهای تجاری - اقتصادی اورآسیا قرار می‌گیرد، در  آخرین دوره گردهمایی بزرگ خود به اتفاق بنیاد سینمایی فارابی محل 19 نشست و رویداد بود که «حمایت از تولید فیلم و سریال زیر سایه تحریم»، «امضای سند همکاری در مسیر تولیدات مشترک»، «دیدار با سفیر ایران در روسیه» و «امضای توافقنامه با کمپانی‌های بزرگ تولید کشور روسیه» از جمله رداسکوئر و اتحادیه سینماگران این کشور از مهم‌ترین آنها خوانده می‌شود.

فارابی همچنین برای ساماندهی و بهبود فیلمنامه‌های ارسالی، «کلینیک فیلمنامه» را راه‌اندازی کرد تا در این سامانه دیجیتال، فیلمنامه به شکل اتوماتیک گردش کرده، کارشناسان آنها را بخوانند و نسخه‌ای نیز برای مشاوران خارج از فارابی برای بررسی و واکاوی دقیق‌تر ارسال شود.

675279_684

* نمای کودک

"فیلم کودک" یکی از جدی‌ترین چالش‌های این روزهای سینمای کشور و در عین حال چالش بنیاد  فارابی به حساب می آید.طراحی صندوق توسعه فیلم‌های کودک و نوجوان با عنوان «پروانه» یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که توسط فارابی انجام شد؛ صندوقی که با مشارکت شهرداری اصفهان، بنیاد سینمایی فارابی و مشارکت نهادهای سرمایه‌گذاری که تلاش دارد یک زیرساخت پایدار برای توسعه سینمای پرمخاطب کودک و نوجوان ایجاد کند.

در کنار این، ساخت آثاری همچون «کاپیتان» در حوزه سینمای کودک و نوجوان را که اثری درخشان بود هم نباید از نظر دور داشت.

حال باید گفت بنیاد سینمای فارابی این روزها،فصل جدیدی را از تنفس خود در رسانه و سینما می گذراند.فصلی نو که باید بدون توجه به حواشی و پیشامد های طبیعی و غیر طبیعی به فعالیت های خود بپردازد،مسئله ای بسیار مهم که انتطار می رود جزو برنامه ریزی و دستور کار مدیریت جدید این مجموعه سینمایی،فرهنگی باشد.