گروه سینمای هنرآنلاین: جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان که سی‌وپنجمین دوره خود را به میزبانی شهر اصفهان برگزار می‌کند، دومین روز خود را با اکران دو فیلم ایرانی و دو پویانمایی از بخش بین‌الملل جشنواره پشت سر گذاشت.

سالن سینما سوره اصفهان روز یکشنبه شانزدهم مهر با فیلم «در آغوش درخت»، و پویانمایی‌های«سفر به تاریکی»، «جویندگان عسل» و «سرزمین مادری» به استقبال اهالی رسانه و دوست‌داران فیلم‌های کودک و نوجوان رفت که در ادامه بیشتر درباره این آثار خواهیم گفت.

داستانی برادرانه

فیلم سینمایی در آغوش درخت را «بابک خواجه‌پاشا» هم نوشته و هم کارگردانی کرده است. این فیلم که نخستین بار در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اکران شده، اکنون در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان نیز بر پرده سینماهای جشنواره حضور دارد. در آغوش درخت روایت دو برادری است که متوجه می‌شوند قرار است بخاطر اختلاف پدر و مادرشان، آن‌ها هم از یکدیگر جدا شوند اما می‌خواهند جلوی این اتفاق را بگیرند. فیلم داستان پرکششی دارد و مخاطب را تا لحظه آخر روی صندلی سینما میخکوب می‌کند. همچنین بازی دو پسربچه نقش اصلی فیلم بسیار دلنشین است و تبدیل به یکی از نقاط مثبت فیلم شده است.

4255726

اگرچه داستان فیلم درباره دنیای کودکانه دو پسربچه است و نقش‌های اصلی فیلم را دو کودک ایفا می‌کنند، اما حال و هوای فیلم کودکانه نیست و حتی بعید است برای سنین کمتر از ۱۵ سال هم مناسب باشد. ادبیات پدر و مادری که با یکدیگر به اختلاف خورده‌اند، دختر نوجوانی که عاشق پدری در شرف طلاق شده است و الفاظی که عموی نوجوان بچه‌ها به کار می‌برد مناسب سنین کودک و نوجوان نیستند. با این حال نوجوانان می‌توانند با دنیای کودکانه این دو برادر ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها همذات‌پنداری کنند.

روایت هنرمندانه تاریخ به زبان کودکان

در روز دوم جشنواره انیمیشن سفر به تاریکی اثر «علی بصیری‌نیک»، اولین پویانمایی اکران شده در سالن سوره بود. این انیمیشن داستان عماد، پسر نوجوان مشهدی، و دیدار با کودکی‌های مادربزرگش را برای مخاطب روایت می‌کند. عماد یک ساعت قدیمی از پدربزرگش هدیه می‌گیرد و در یک اتفاق عجیب به مشهدِ سال ۱۳۱۴ سفر می‌کند. آن‌جا با کودکی‌های مادربزرگش دوست می‌شود و برای نجات از اتفاقات پیش رویش از او کمک می‌گیرد.

170630696

پویانمایی سفر به تاریکی اطلاعات تاریخی خوبی از روزهای کشف حجاب و واقعه گوهرشاد را در قالب داستان به کودکان انتقال می‌دهد. همچنین نحوه روایت این فاجعه تلخ برای کودکان بسیار هنرمندانه است و متناسب با روحیه و درک کودکان بیان شده است.

در مسیر رسیدن به هدف

جویندگان عسل محصول مشترک کشورهای چین و لهستان بود. این انیمیشن داستان خرسِ پدری بود که به پسر خود قول می‌دهد برایش کیک عسل درست کند. آن‌ها برای تهیه عسل مجبور می‌شوند به سمت عسل‌فروشی انسان‌ها بروند. اگرچه مقصد برایشان مشخص است اما از مسیر و اتفاقات آن بی‌خبرند.

داستان این پویانمایی به خوبی تلاش پدر برای عمل کردن به قولش آن هم از راه درست را نشان می‌دهد. همچنین تلاش آن‌ها در راهی که برایشان ناآشنا است و مواجهه با چالش‌های مسیر برای رسیدن به مقصد، پر از درس سخت‌کوشی و امیدواری برای کودکان است. نکات آموزنده این انیمیشن کم نیستند اما به‌طور غیر مستقیم و با زبان داستان به کودکان منتقل می‌شوند.

سرزمین مادری، داستان شجاعت

سرزمین مادری نام آخرین انیمیشنی بود که در روز دوم جشنواره در سالن سوره اکران شد. این انیمیشن محصول کشور کره جنوبی بود و قهرمان آن «کریشا» یک دختر نوجوان بود. سرزمین مادری داستان شجاعت و امید است. قبیله‌ای که در کوهستان‌های برفی زندگی می‌کنند و برای از دست ندادن سرزمین برفی و نمادهای ارزشمند آن تلاش می‌کنند. پویانمایی سرزمین مادری داستان دختری است که برای نجات جان مادرش به همراه برادر کوچک خود در برف و بوران شدید کوهستان به دل کوهستان می‌زند تا دوای درد مادرش را از خرس قرمز رنگی که ارباب جنگل نام دارد، بگیرد. او در این مسیر باید علاوه‌بر پیدا کردن ارباب جنگل که نماد قدرت سرزمینشان است، با شکارچی‌هایی که برای کشتن خرس قرمز آمده‌اند هم روبه‌رو شود.

Mother-Land-But-Why-Tho

این انیمیشن با عروسک‌های کوچک و به صورت عکاسی فریم به فریم ساخته شده و داستانی ماورایی و افسانه‌ای دارد، اما مفاهیمی چون تلاش کردن و جا نزدن، امید داشتن و شجاعت را به خوبی به کودکان می‌آموزد. هرچند برخی از آداب و رسومی که در این پویانمایی نشان داده شده، مانند خوردن گوشت و خون گوزن به دلیل تفاوت فرهنگی ممکن است برای کودک و نوجوان ایرانی جالب نباشد.