"'گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین": "شورای عالی سینما" کلید واژه ای که یکی از ارکان مهم به لحاظ ساختار سازمانی،صنفی و حتی محتوایی "سینما" به حساب می آید. این شورا به‌عنوان بالاترین نهاد سیاست‌گزاری سینما در کشور شناخته می‌شود و طی سالیان گذشته با هدف اعمال سیاست‌های واحد و متمرکز در حوزه سینمای ایران، پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی توانمندی‌های ملی در عرصه سینما و وظایفی از قبیل تصویب برنامه‌های حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، تعیین ساز و کارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما تشکیل شد.این شورا تا به امروز با نوسانات زیادی روبرو شده. چنانچه در برخی مواقع با استعفای چند تن از اعضا روبرو شد و حتی بعد از گذشت سال‌ها در دوره‌ای احیا شد. در نهایت در سال ۱۳۹۵ این شورا منحل شد و به خاطره‌ها پیوست.

اما با آمدن دولت مردمی مسئله منفعل بودن این شورا رخت بست! سال ۱۴۰۰ بود که محمد خزاعی خبر از احیای این شورا داد،‌ در اولین جلسات این شورا طرح مسکن سینماگران مطرح و تصویب شد و ابتدای سال جاری بود که خزاعی خبر از عملیاتی شدن این مصوبه داد.محمد خزاعی دبیر شورای عالی سینما با اعلام این خبر گفت: این جلسه با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و اعضای حقیقی و حقوقی شورا با هدف بررسی چالش‌های کلان سینما و مشکلات مبتلابه سینما برگزار می‌شود.دبیر خانه شورای عالی سینما در طول یکسال گذشته ۱۱ جلسه تخصصی با حضور اعضای متخصص حقیقی با محوریت بررسی، ارزیابی و احصاء چالش‌ها و مشکلات سینمای ایران در محل سازمان سینمایی برگزار کرده است و در نهایت جمع بندی و خروجی نتایج جلسات مقدماتی در جلسه دوشنبه ۲۰ شهریور شورای عالی سینما که در نهاد ریاست جمهوری برگزار خواهد شد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

خزاعی با اشاره به ۳ مصوبه جلسه قبلی شورای عالی سینما گفت: بخش عمده این مصوبات با موضوعات تجهیز و نوسازی مراکز و دفاتر سینمای جوان، مسکن هنرمندان و مطالعه برای تولید آثار مشترک بین‌المللی در حال پیگیری و تحقق است. در خصوص کمک به احداث، تجهیز و نوسازی تچهیزات مراکز سینمای جوان به نتایج درخشانی دست یافته‌ایم که تقریبا همه اهداف سازمان سینمایی در این خصوص در شرف اجراست.

شورای عالی سینما متشکل از محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به عنوان اعضای حقوقی و ابوالقاسم طالبی، مسعود نقاش زاده، مجید شاه حسینی، داوود میرباقری، منوچهر شاهسواری، مریلا زارعی و پوران درخشنده به عنوان اشخاص حقیقی است.

4659049

پژوهشگر حوزه های اقتصاد فرهنگ:حضور شخص رئیس جمهور در شورا منشا تحولات مثبت در آینده سینمای ایران است

میثم موسایی پژوهشگر حوزه های اقتصاد فرهنگ  و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در گفت وگو با رسانه ها معتقد است که  حضور شخص رئیس جمهور در راس شورا برای طرح مسائل و مشکلات سینمای ایران اتفاق بسیار خوبی است که می تواند منشا تحولات مثبت در آینده سینمای ایران باشد. بسیاری از ابزار های ساخت و تولید فیلم سینمایی از خارج از کشور وارد می شوندو برای ایجاد انگیزه و فضای رقابتی به  بخش خصوصی اجازه داده شود تا  از طریق صادرات سایر کالاهای ارز آور، ابزار و تجهیزات سینمایی وارد کند و همین موورد باعث شکسته شدن انحصار دولتی و پیشرفت کیفی تکنولوژی در هنر صنعت سینما خواهد شد.  محتوای فیلم ها که باید با نگرشی ژرف در حوزه های سیاست گذاری کلان مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

مجید زین‌العابدین،مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در آخرین نشست رسانه ای خود با خبرنگاران به برگزاری شورای عالی سینما با حضور معاون اول رئیس جمهور اشاره می کند و گفت:شورای عالی سینما دو هفته پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد و تصویب شد که «زنگ سینما» برای مدارس از امسال راه اندازی شود.در حین برگزاری جشنواره امسال به سنت جشنواره‌های گذشته، کارگاه‌هایی با حضور اساتید ایرانی و خارجی داریم. شورای عالی سینما ۲ هفته گذشته مجدداً تشکیل جلسه داد. موضوع زنگ سینما همواره از دغدغه‌های اصلی سینماگران، بچه‌ها و ما بوده است بنابراین مصوب شد که زنگ سینما برای مدارس از امسال راه‌اندازی شود منتها دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش ملاحظاتی درباره چگونگی اجرای آن داشتند که قرار شد ساز و کار این موضوع بررسی و تصویب شود. وزیر ارشاد به جد پیگیر این ماجرا بود و قرار شد دوستان سازمان سینمایی کمک کنند تا این ساز و کار مدون شود. پیشنهاد شده هم فیلم‌های خارجی هم ایرانی متناسب با کودکان و نوجوانان به نمایش دربیاید.

62727333

ضرب العجل معاون اول رئیس جمهور برتهیه و تدوین افق پنج ساله شورای عالی سینما!

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دومین جلسه شورای عالی سینما  با اشاره به نفوذ و تأثیر بالای محصولات سینمایی و نمایشی برای تبیین مسائل مختلف در کشور در بین آحاد جامعه، افزود: سینما مهمترین ابزار برای اشاعه و صدور تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی در داخل و در سطح منطقه و جهان است. شورای عالی سینما باید به محل تدوین جریان عملیاتی تبیین و ترویج تمدن اسلامی، آرمان‌های جمهوری اسلامی و فرهنگ ایرانی اسلامی تبدیل شود و سینما مهمترین ابزار و مؤلفه جدی برای حفاظت و اشاعه فرهنگ است. دبیرخانه شورای عالی سینما موظف است افق پنج ساله این شورا را هر چه سریع‌تر تهیه و تدوین نماید و بخش اعظم فعالیت‌های این دبیرخانه باید مختص به تدوین سیاست‌های سینمایی و هنری کشور باشد.

وی افزود: برگزاری، پیگیری مصوبات، تعیین محتوای جلسات شورای عالی سینما در بین سایر شوراها و نهادهای فرهنگی اهمیتی اساسی دارد که باید تمامی اعضا برای برگزاری منظم جلسات حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

در این جلسه اقدامات انجام شده و پیگیری مصوبات اولین جلسه شورای عالی سینما از جمله روند تدوین طرح حقوق معنوی مخاطبان سینمای ایران، طرح کمک به تجهیز و روزآمد سازی ۱۰۰ شعبه و نمایندگی دفتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور، حمایت از سینماگران فاقد مسکن با اختصاص ۲۰۰۰ واحد مسکونی و اختصاص اعتبارات لازم برای تولید مشترک فیلم با کشورهای حوزه تمدنی و محور مقاومت ارائه شد.

در ادامه این جلسه نیز چندین مصوبه در راستای توسعه اقتصاد و بازار سینمای کشور از جمله طرح تخصیص بنیاد ملی پویانمایی و تقویت صنعت پویانمایی کشور مطرح و ایجاد ساختار این بنیاد به تصویب رسید.

ورود مواد اولیه تجهیزات و فناوری‌های تخصصی صنعت سینما که امکان تولید در داخل ندارند، اختصاص اعتبار برای طرح سینما کارت به کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و طرح اکران صبحگاهی فیلم‌های سینمایی برای دانش آموزان از جمله طرح‌هایی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

4582168

حل کردن مشکل مسکن هنرمندان؛ ماحصل مهم جلسات سینمایی

از دیگر مصوبات این جلسه می‌توان به امکان برگزاری جشنواره‌ای منطقه‌ای فیلم خزر، احداث شهرک سینمایی دیجیتال بر مبنای استودیوهای دیجیتال تولید فیلم و زمینه سازی برای برخورداری طرح‌های مهم سینمایی از منابع و تسهیلات ارزان قیمت بانکی و طرح حمایت از سینماگران استان‌ها اشاره کرد.همچنین در خصوص اصلاح نحوه اخذ مالیات از هنرمندان پیشنهاداتی مطرح و مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح پیشنهادی در این زمینه را تهیه نماید.

در دولت سیزدهم به خواست و اصرار رئیس سازمان سینمایی و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته با احیای این شورا با ارزیابی، مطالعه و آسیب‌شناسی و نیازسنجی نسبت به ضرورت‌ها و نیازهای خانواده سینما و ظرفیت‌شناسی در راستای رشد و ارتقای سینمای ایران گام‌هایی بردارد و به نوعی ظرفیت‌سازی در این عرصه ایجاد کند. حال باید گفت که با توجه به تحولاتی که در حوزه صنعت صوت و تصویر به‌خصوص در فضای مجازی رخ داد، تحقق اهداف راهبردی دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ از قبیل شکوفاسازی ظرفیت‌ها، توزیع منابع و امکانات در کشور، مردمی‌سازی، بهبود وضعیت اقتصادی، محصول‌محوری، یارانه‌محوری و حمایت از مردم، بیش از پیش به ارتقای نگاه، احساس مسئولیت، هم‌افزایی و همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط برای انجام اقدامات اساسی و زیربنایی در سینمای کشور نیازمند است.موضوعی که محمد خزاعی،رئیس سازمان سینمایی در دیدار با استاندار اصفهان در تاریخ چهاردهم تیرماه به آن اشاره کرده بود و اضافه کرد که در صدد هستیم این شورا در استان‌ها نیز برگزار شود تا بودجه‌ها هدر نرود و به صورت متمرکز بتوانیم برای هر استان برنامه‌ریزی داشته باشیم تا آثار فاخر تولید شود. این شورا می‌تواند مشکلات را در سطح استان و ملی حل کند از این رو با صلاح دید استاندار اصفهان شورای سینما مختص استان نیز تشکیل شود؛ همچنین باید گفت که یکی از مصوبات این شورا در راستای حل کردن مشکل مسکن هنرمندان سینمایی است.

محمدعلی میرزایی