گروه تئاتر  خبرگزاری «هنرآنلاین» : همواره یکی از پرتکرارترین درخواست‌هایی که در سفرهای استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان این وزارتختانه از سوی مدیران محلی و اهالی فرهنگ و هنر مطرح می شود، مرتبط با ساخت  سالن‌های جدید سینما، تئاتر و موسیقی است و وزیر ارشاد معمولا در واکنش به اینگونه درخواستها بر هم افزایی از امکانات ارگان های دولتی و حاکمیتی در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری تاکید دارد اما در عمل نهادهای مختلف آنگونه که باید در این خصوص همکاری های لازم را انجام نداده  اند این مسئله در حالی است که سالن‌های آمفی تئاترهای بسیاری  زیرمجموعه ارگان های دولتی و حاکمیتی این روزها خاک می خورند و علی رغم داشتن امکانات مناسب، استفاده حداکثری از آنان صورت نمی گیرد.

با این وجود دیده می‌شود که در سراسر کشور سالن‌های آمفی‌تئاتر استاندارد بسیاری وجود دارند که به وضعیت نیمه تعطیل و حتی تعطیل درآمده‌اند و جز در مواردی مثل اختتامیه‌ها و یا همایش‌ها که در طول سال به تعداد انگشت‌شماری اجرا می‌شود، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و حتی گفته می شود در تهران تعداد این سالن‌ها به بیش از صدها سالن می‌رسد.

از سوی دیگر در دوران کرونا و پس از آن با توجه به برخی محدودیت‌ها نمایش‌های بسیاری در صف اجرا باقی مانده‌اند. جای تعجب است که با وجود تعداد زیادی از نمایش‌هایی که در صف اجرا هستند  برخی سالن‌های آمفی‌تئاتر دولتی(به غیر از وزارت ارشاد) و حاکمیتی غیرفعال شده‌اند و سالن چندمنظوره ای مانند پردیس تئاتر تهران از زیرمجموعه های شهرداری تهران که از مدرن‌ترین سالن‌های تئاتر کشور است این ایام میزبان اجراهای چندانی نیست  و این گلایه وجود دارد که چرا هزینه اجاره این سالن‌های دولتی و حاکمیتی برای هنرمندان زیاد است و حتی برخی مواقع هزینه آن از سالن های خصوصی هم بیشتر است. 

این درحالی است که این آمفی‌تئاترهای ارگان‌های مختلف که دولتی و حاکمیتی هستند، از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کنند. بنابراین باید با کمترین هزینه در اختیار عموم مردم قرار گیرد..

مورد بعدی که درمورد سالن‌های آمفی‌تئاتر دولتی و حاکمیتی مانند سالن های حوزه هنری، شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارد این است که برخی مواقع مدیران میانی این مراکز خودسرانه با اعمال سلایق سخصی و بعضا سیاسی‌ خود مانع از اجرای برخی از نمایش‌ها می‌شوند.

البته نکته دیگری که می‌تواند عامل این مهم باشد، این است که بیشتر هنرمندان مایلند که در فضایی مانند تئاترشهر و سالن‌های ایرانشهر اجرا داشته باشند. زیرا تئاترشهر قلب تئاتر ایران است و این تمایل طبیعی است. اما باید این را هم دانست که ظرفیت سالن‌ها محدود است و برای این که نمایش‌ها روی صحنه بروند و در نوبت نمانند، باید از سایر سالن‌های دستگاه های فرهنگی بهترین استفاده را کرد.

اما با توجه به این که نمایش‌های زیادی در نوبت اجرا هستند و باید مورد بررسی قرار گیرد که علی رغم تاکید و پیگیری های فراوان شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم ایجاد هم افزایی امکانات دستگاه های مختلف فرهنگی و هنری چرا شاهد عدم تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور در این خصوص هستیم ، از سوی دیگر شنیدن نقطه نظرات اهالی فرهنگی و هنری کشور نیز در این خصوص مثمرثمر خواهد بود که بزودی گفتگوی هنرآنلاین با برخی هنرمندان منتشر خواهد شد.