به گزارش گروه سینمای هنرآنلاین؛ جشنواره فیلم کوتاه، امسال به چهلمین دوره خود رسیده است. رسیدن به چهلمین سال این جشنواره زمان بسیار مناسبی است تا این رویداد فرهنگی هنری مورد بازبینی قرار بگیرد. جشنواره ای که یکی از مهمترین و معتبرترین رویدادها در حوزه فیلم کوتاه در کشورمان است و به همین دلیل است که بسیار مورد استقبال فعالان و علاقمندان این عرصه قرار می‌گیرد.

جشنواره فیلم کوتاه قطعا در تمامی این سال‌ها خیلی خوب توانسته قدم های موثری برای پیشرفت و اعتلای سینمای کشور بردارد، زیرا از طریق همین جشنواره های فیلم کوتاه و به خصوص فیلم کوتاه تهران با این قدمت و سابقه است که استعدادهای جوان شناخته می شوند، آرام آرام خود را به جامعه هنری معرفی می کنند و می توانند کارهای بعدی خود را نیز با همین اعتبار به دست آمده تولید کنند. پس می توان گفت که بذر سینمای ایران در زمین جشنواره فیلم کوتاه است که کاشته می شود و آنچه در سال‌های آینده و بر روی پرده نقره ای سینما شاهد خواهیم بود، زمینه‌های حرفه‌ای‌اش امروز در جشنواره فیلم کوتاه شکل می‌گیرد.

 

سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

 

سینمای کوتاه و به طور خاص جشنواره فیلم کوتاه بازتابی است از بدنه سینمای ایران. زیرا هر چند گفته می شود که سینمای کوتاه فارغ از سینمای بلند و به خودی خود مستقل است و شاید لازم نباشد هر فیلمسازی از حوزه فیلم کوتاه به حوزه فیلم بلند برود. اما واقعیت این است که هر کسی که دلش می خواهد به عرصه فیلمسازی وارد شود، حتما پیش از آن باید در حوزه فیلم کوتاه تجربه کسب کند، به همین دلیل است که می گوییم سینمای کوتاه می تواند بازتابی از سینمای کنونی و حتی پیش‌بینی نسبتا گویایی از سینمای آینده کشورمان باشد. زیرا بسیاری از فیلمسازان بزرگ امروز نیز در همین حوزه خود را آزموده و در همین جشنواره‌ها به جامعه هنری معرفی شده اند. بنابراین این نکته اهمیت جشنواره فیلم کوتاه را دو چندان می کند.

اما موضوع دیگری که بیش از پیش در مورد جشنواره فیلم کوتاه باید مورد توجه قرار بگیرد، مساله تنوع در ژانر است. پیش از این، تمایل بیشتر فیلمسازان کوتاه این بود که بیشتر در ژانر اجتماعی فیلم تولید کنند، البته ژانر اجتماعی بدون شک یکی از مهم ترین ژانرهاست که نباید از آن غافل شد اما تنوع در موضوعات و این که سیاست جشنواره حمایت از دیگر آثار هم باشد، بسیار مهم است. ژانرهای سیاسی، اکشن، وحشت، دفاع مقدس و ایثار و شهادت و ...نیز می تواند از جمله حوزه‌هایی باشد که باید به آن ها نیز توجه ویژه شود. سینمای ما به تنوع در ژانر نیاز دارد و چه بهتر از عرصه فیلم کوتاه این اتفاق شروع شود. در واقع، ژانرگرایی و تنوع در موضوعات فیلم مهمترین نکته ای است که باید جشنواره کوتاه مورد توجه قرار دهد. البته خوشبختانه امسال در فراخوان جشنواره این نکته مورد اشاره قرار گرفته که «جشنواره‌ی بین­‌المللی فیلم کوتاه تهران در امتداد دوره‌ی اخیر خود و در آستانه‌ی چهل سالگی، به منظور فراهم آوردن زمینه‌ی رشد و اعتلای سینمای نوین ایران و ایجاد سبد متنوعی از آثار، رویکرد "بومی‌گرایی در ژانر" را در انتخاب آثار مورد توجه قرار خواهد داد». بومی گرایی بدون شک رویکردی بسیار مثبت است، به نظر می‌رسد این سیاست اگر درست اجرا شود، نویدبخش تحولات مثبت و رو به جلو در این رویداد سینمایی خواهد بود.