گروه سینمایی هنرآنلاین: مهدی آذرپندار در ابتدای این نشست با اشاره به اتفاق‌های اخیر و انصراف برخی فیلمسازان از حضور در جشنواره و حواشی که در پی این مسائل رخ داده است، گفت: باتوجه به نشست اولی که داشتیم، پیش‌بینی می‌کردیم یک جشنواره با حواشی کم داشته باشیم اما با اتفاقات اخیر روبه رو شدیم و برخی به این نتیجه رسیدند که زمان خوبی برای برگزاری جشنواره نیست که البته با توجه به برنامه فشرده شش ماه دوم سال سینمای کشور عملی شدن چنین اتفاقی امکان پذیر نبود.  

وی افزود: برای برگزاری این جشنواره، تمام تلاش خود را کردیم تا جشنواره‌ای متنوع با گستردگی ژانرها داشته باشیم. همچنین با یکی کردن هیأت‌های انتخاب و داوری‌ در بخش های تجربی، پویانمایی و مستند تلاش کردیم به رای داوران احترام گذاشته و پذیرای سلایق مختلف باشیم. به این ترتیب در این دوره در بخش داستانی ۱۰ فیلم کمدی و ۹ فیلم فانتزی باکیفیت داریم. علاوه بر این موارد در ژانر وحشت و پلیسی نیز چند فیلم داریم که بر اساس تنوع انتخاب شده‌اند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه با اشاره به درخواست‌ها برای برگزاری جشنواره در تاریخ دیگر توضیح داد: از این دوستان می‌پرسم، اگر الان جشنواره را برگزار نکنیم، چه تاریخی برگزار کنیم؟ باتوجه به برگزاری جام‌جهانی، جشنواره سینماحقیقت، جشنواره فجر و... چنین اتفاقی امکان‌پذیر نبوده و تعویق جشنواره منتج به برگزار نشدن آن می‌شود. برگزار نشدن جشنواره ننگ بزرگی است و من زیر بار آن نمی‌روم و این درست نیست که پس از ۳۸ دوره فیلمسازان فیلم کوتاه تریبون خود را از دست بدهند.

آذرپندار در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اگر بعد از اتفاقات سنندج کسی انصراف می‌داد، قابل قبول‌تر بود اما چرا بعد از استوری‌ها که آدم‌ها را به باشرف و بی‌شرف تقسیم می‌کنند، این اتفاق رخ می‌دهد. حتی با آدم‌ها تماس گرفته‌اند. در واقع بسیاری از فیلمسازان برای انصراف دادن از جشنواره با تهدیدهایی مواجه شدند و به همین دلیل فکر کردند آینده فیلمسازی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اینکه فردی به صرف ارتباطاتی که در حوزه فیلم کوتاه دارد دست به این کارها بزند درست نیست. به عنوان مثال تدوین‌گری به فیلمساز گفته اگر انصراف ندهی، راش‌هایت را به تو نمی‌دهیم.

وی افزود: متن انصراف این بچه‌ها خیلی غم‌انگیز است و واقعا از اتفاقی که برایشان رخ داده ناراحتم. البته تا جایی که من دیدم هیچکدام فضای قهری با جشنواره فیلم کوتاه تهران نداشتند، بلکه گفتند در این شرایط شرکت نمی‌کنیم. به هر حال من به فیلمسازان هم گفته‌ام که ما بر مبنای استوری آنها نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم و آنها باید به صورت مکتوب درخواست خود را اعلام کنند. بر این اساس تاکنون دو درخواست کتبی به ما رسیده است.

مدیر عامل انجمن سینماگران جوان در ادامه بیان کرد: ما هیچوقت از جایگاه این صندلی اجاره‌ای که به اصطلاح گفته می‌شود صندلی قدرت است، سعی نکردیم فیلمسازان را تهدید کنیم. اما در مقابل برخی دوستان که به خاطر ارتباطاتشان در حوزه فیلم کوتاه چنین اقداماتی را انجام می‌دهند باید ایستاد. متاسفانه برخی هموطن‌های ما مکاتبه کردند که این جشنواره از ارتباطات بین‌المللی خود محروم شوند. مکاتبه کردند و به آنها گفتند که به ایران نیایید. آدم‌هایی داریم که در تمجید تابستان ۶۰ و سپاه پاسداران سریال می‌سازند اما بچه‌های فیلم کوتاه را تهدید می‌کنند.

آذرپندار ادامه داد: من معتقد به جمهوری اسلامی هستم اما این جشنواره را برای این برگزار نمی‌کنم که بگوییم عقب‌نشینی نکردیم، بلکه به خاطر این برگزار می‌کنیم که فکر می‌کنیم فیلم کوتاه برآمده از جامعه است و نقدی اگر هست در فیلم‌ها مطرح می‌شود. در فیلم‌های این دوره نیز شاهد آثار سیاسی و انتقادی بسیاری بودیم و واقعا نمی‌دانم چرا در این شرایط می‌خواهند فیلم‌ها را نشان ندهند. 

وی درباره انصراف‌ها از بخش بین‌الملل نیز بیان کرد: در بخش بین‌الملل ۴ انصرافی داشتیم که همه از یک جا بودند. مشخصا دوستی نامه‌نگاری کردی و به سوابق قبلی من اشاره کرده است. اینکه من از کجا آمده‌ام، مشخص بوده و به آن هم احترام می‌گذارم. از میزبانان این جشنواره می‌خواهم اگر کسی به لوگو جشنواره خون پاشید، با او مقابله کنند. کسی که ۳۹ دوره جشنواره را به ۳۹ گلوله تشبیه کرد، خودش از این جشنواره جایزه گرفته و بنا به تشبیه خود، خودش یکی از گلوله‌هاست.

این مدیر سینمایی درباره اتفاقاتی که ممکن است در زمان برگزاری جشنواره رخ دهد نیز توضیح داد: قرار نیست فضای جشنواره امنیتی شود. ما از حرف زدن فیلمسازان نباید بترسیم، بلکه از حرف نزدن آنها باید ترسید. به هر ترتیب همین الان اکران فیلم‌ها در جریان است و نمی‌توان به خاطر یکی دو اتفاقی که ممکن است رخ دهد، کلیت یک جشنواره ملی را زیر سوال ببریم و آن را برگزار نکنیم.

آذرپندار در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره شرکت نکردن ایسفا در این دوره توضیح داد: می‌دانم که آنها هم تحت فشار هستند و به تصمیم آنها احترام می‌گذارم اما از صنف فیلم کوتاه و ایسفا توقع دارم در مقابل دوقطبی‌های موجود از کیان فیلم کوتاه دفاع کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیتی برای فیلم‌هایی که بازیگرانشان جزو معترضان بودند، ایجاد می‌شود، گفت: ما هیچ فیلمی را بخاطر بازیگر تنبیه نمی‌کنیم. درباره همکاری فیلم‌های انجمن با آنها در سال‌های آینده نیز باید بگویم تابع مقررات بالادست هستیم اما تاکنون بخشنامه‌ای در این رابطه نداشتیم.

آذرپندار در پایان درباره برنامه‌ریزی برای اتفاقات پیش‌بینی‌نشده در زمان برگزاری جشنواره بیان کرد: شخصا نسبت به هرکسی که وارد پردیس ملت می‌شود، مسئولیت دارم اما باید بگویم بدترین اتفاق ممکن حضور نداشتن فیلمسازان است. بنابراین تلاش می‌کنم فضا به‌گونه‌ای پیش نرود که حضور افراد خدشه‌ای ایجاد و اتفاق پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ دهد.