به گزارش خبرنگار گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران:  نشست خبری عوامل برنامه «به افق فلسطین» در اداره کل روابط عمومی سیما برگزار شد. در این نشست عوامل این برنامه شامل علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق، حسین قاسمی تهیه کننده، حمید انصاری سردبیر و سید حسین حسینی و مهدی آقاموسی تهرانی مجریان این برنامه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حسین قرایی مدیر کل روابط‌عمومی صدا و سیما گفت: ما امروز کنار عوامل برنامه هستیم اما دوست داشتیم یک یادی از شهید زاهدی کنیم و به همین دلیل در خدمت برادر ایشان محمدرضا زاهدی؛ هستیم. برنامه «به افق فلسطین» بیش ۱۹۰ روز روی آنتن بوده و چنین برنامه پرتحرکی داشتن نشان از‌ توانمندی عوامل کار است و به همین جهت به سازندگان برنامه تبریک می‌گویم. تماس های زیادی از ۱۶۲ داشتیم که میتوانم این تماس ها را در انتیار شما بگذارم تا در برنامه یک بسته ای در نظر بگیرید که این صوت ها یا حتی پیام ها پخش شود

ما تیم تولید را نه 1 بار بلکه 5 بار تغییر دادیم

مدیر گروه سیاسی شبکه افق درباره تغییر تیم برنامه‌ساز توضیح داد: تغییر تیم تولید تنها مختص آن مقطع نیست به دلیل طولانی شدن تایم ساخت برنامه ما 5 بار تیم تولید را تغییر دادیم ولی کسی متوجه نشد.

وی با اشاره به مهمان‌های برنامه بیان کرد: اگر اصلاح طلبی، آرمان فلسطین را داشته باشد، دعوتش می‌کنیم. ما یک دوربین گذاشته‌ایم و گفته‌ایم ملت ایران و مردم دنیا پای کار آرمان فلسطین هستند و ناراحتند که دارد به مردم غزه ظلم می‌شود. 

گنجی با مقایسه برنامه فعلی و قبلی به «افق فلسطین» عنوان کرد: وقتی یک کاری را انفجاری شروع می‌کنید دیده می‌شود. ولی در شرایط عادی برنامه را بالا نگه داشتن سخت است.ما تلاش کردیم بی‌طرفانه همه مسایل و اتفاقات را به مخاطب بگوییم. موضع تلویزیون دفاع از مظلوم است اما هر مهمانی که می‌آمد ما درباره شبهه‌ها از او سوال می‌کردیم و قصد و‌ نیت‌مان این بود که مخاطب طرف دیگر ماجرا را هم ببیند. گاهی وقت‌ها منبع اخبار ما شبکه‌های بین‌المللی بودند.

200 برنامه را بدون افت مخاطب جلو بردیم

علی گنجی در ارتباط با روند ساخت برنامه گفت: این برنامه یک تجربه شیرینی بود چراکه ما در این برنامه کاری یک شبکه خبری را انجام می دادیم و نزدیک به ۲۰۰ برنامه ایجاد کردیم. صفر تا صد اتفاقاتی که بعد از طوفان الاقصی رخ داد را به یک برنامه روتین تبدیل کردیم. درعین حال کار سختی بود چرا که برای ساخت  دویست قسمت برنامه با یک موضوع واحد و خاص آن هم فلسطین نیاز به زیر ساخت های زیادی که ما در محدودیت بودیم برای فرار از تکرار ها  حتی در یک مقطعی گروه اجتماعی را پای کار آوردیم.

ما پیش از عملیات وعده صادق از آن با خبر بودیم

وی ادامه داد: مهم این بود که ما صدای فلسطین، هم‌ برای مردم خودمان و‌ هم‌ برای کشورهای دیگر باشیم. در بسیاری از بخش های برنامه  برای عرب زبان ها ترجمه می شود و در حقیقت ما  منبع اطلاعات آن ها شده‌ایم. برای مثال در شبی که موشک‌ها پرتاب شد، هفت ساعت یک برنامه سیاسی را از جنس خبری اجرا کردیم که روایت گر اول آن ما بودیم از قبل از اینکه موشک پرتاب شود تا روایت های پس از آن ما راوی اصلی ماجرا بودیم.

این مدیر برنامه ساز در خصوص ادامه این برنامه گفت: ادامه برنامه منوط بر آن چیزی است که در کف میدان رخ دهد، اگر همچنان میدان مقاومت در غزه فعال باشد ما هم با برنامه خود را ادامه خواهیم داد، شاید آیتمی به عنوان افق مقاومت به برنامه افق فلسطین اضافه شود.

به هر قمیتی برنامه خود را وایرال نمی کنیم

حسینی مجری برنامه به افق فلسطین درباره وایرال های برنامه در فضای مجازی گفت: برنامه به افق فلسطین حاضر نیست به هر قمیتی در فضای مجازی وایرال شود.

وی در ادامه گفت:محتوا در راستای وایرال شدن تعریف نمی شد، شاهد مثال آن چند نمونه از اتفاقات مثبت تلویزیون را می توان نام برد که درفضای مجازی وایرال می شود. ما تلاش می کنیم محتوای درستی را ارائه دهیم

این مجری در این مورد که چراکه برنامه‌های سیاسی مانند برنامه‌های اجتماعی و هنری به مرحله‌های بعد نمی‌رسند، گفت: بخشی از برنامه‌های سیاسی موسمی و فصلی هستند و مجری های سیاسی هم بعضی وقت ها کم کار می شوند اما برنامه های فرهنگی و اجتماعی روال است و مدیران هم تمایل دارند که کار کنند و از این جهت است که مجری‌های سیاسی کم کار می‌شوند.

برنامه پای حرف همه گروه ها نشست

مهدی آقاموسی تهرانی؛ مجری دوم برنامه بیان کرد: طی صحبت هایی که با مخاطبان داشتیم نشان داده که مخاطب برنامه بسیار دقیق است و حتی کوچک ترین مسائل مانند نحوی اکت و ری اکشن ما در برنامه برای آن ها مهم بوده است و با دقت برنامه را رصد می کرده اند. در عین حال ما هم تمام تلاش خود را کردیم تا یک روایت جذاب را از غزه و اتفاقات آن ارائه دهیم.

حمید انصاری؛ سردبیر برنامه «به افق فلسطین» گفت: ما با یک پشتوانه رسانه ای قوی روایت سازی و دعوت از مهمان ها را پیش بردیم. و همکاران از رسانه های دیگر در دعوت از مهمان کمک ما بودند.

وی در ادامه گفت: روزهای اول برنامه مهمانان از جریانهای خاصی بودند که باید تغییر می کرد چرا که در روایت سازی باید پای حرف همه و تمام گروه ها نشست.

در پایان این نشست از مدیر کل روابط‌عمومی صدا و سیما از عوامل تولید برنامه «به افق فلسطین» تقدیر کرد.