گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - باتوجه به لزوم ورود اهالی ادبیات به ماجراهای مهمی همچون عملیات «وعدۀ صادق» که پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل بود، با نویسنده‌ها و شعرای متعهد و اندیشمند کشورمان گفتگو کردیم تا از نگاه آنها، شیوه و چگونگی پرداخت ادبی به این موضوع تاریخی را بررسی کنیم.

رضا رسولی حقوق‌دان، استاد دانشگاه و یکی از نویسنده‌های صاحب سبک کشورمان در گفتگو با هنرآنلاین ابتدا به تشریح ابعاد حقوقی مسئله پرداخت و گفت: طبق مادۀ 51 منشور ملل متحد اقدام ایران یک دفاع مشروع محسوب می‌شود چرا که سفارت‌خانه بخش از خاک کشورهاست و ما حق داریم از خاک خودمان دفاع کنیم و نسبت به تجاوز دیگر کشورها واکنش نشان بدهیم. البتّه که این عملیات پاسخ یکی از هزاران دشمنی صهیونیست‌ها با ملّت ماست.

از ایشان دربارۀ وظیفۀ اهل قلم در چنین مقاطع حساسی پرسیدیم. رسولی پرسش ما را این‌گونه پاسخ داد: هر حماسه، سلحشوری و رویداد قهرمانانه‌ای نیاز به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای دارد و اهالی قلم، فیلم‌سازها، شعرا و سایر هنرمندان یک جامعه باید با تولید آثار مناسب و مرتبط اهمّیت آن اتفاق را در برای مردم تشریح کنند. ما این‌روزها نیاز به افزایش روحیۀ سلحشوری داریم که مبادا توانایی‌ها، قدریت و دستاوردهای خودمان که با زحمات زیاد و تقدیم شهدا در سایۀ هدایت‌های رهبر معظم انقلاب به‌دست آمده است را به‌سادگی از دست بدهیم. ما نباید اجازه بدهیم که تلاش نیروهای تأمین امنیت در مرزهای آبی و خاکی و سایر مناطق کشورمان در ‌چشم مردم کم فروغ بشود.

در خاتمه از دکتر رضا رسولی سوال کردیم که پس از شنیدن خبر عملیات چه حس و حالی داشت. او در جواب این سوال ما خاطرنشان کرد: بنده یقین داشتم که این اتفاق رخ خواهد داد. به همین دلیل عملیات نیروهای نظامی شگفتانه‌ای برای من نداشت. با این وصف از شنیدن اخبار مربوط به پاسخ مشروع کشورمان بسیار خوشحال شدم. همۀ ما باید دین خودمان را نسبت به مردم مظلوم فلسطین ادا کنیم. خود بنده مدّتی است که به تولید یک اثر با محوریت مسائل غزه فکر می کنم و امیدوارم در آینده‌ای نه خیلی دور بتوانم ایده‌هایم را به ثمر و نتیجه برسانم. متأسفانه اهالی ادبیات در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند. شاید هم در حال تولید آثار درخور و شایسته هستند. به‌هرحال باید منتظر بمانیم تا زمان نشان بدهد که ما به تکلیف‌مان درست عمل کرده‌ایم یا خیر. در چند ماه اخیر به‌غیر از چند شعر و دلنوشته، شاهد تولید آثار ادبی دیگری نبودیم. جا دارد که نویسنده‌ها و شعرای دغدغه‌مند کشورمان توجه بیش‌تری به این مقولۀ مهم داشته باشند.