گروه رادیو و تلویزیون«هنرآنلاین» ، شاهو رستمی بازیگر فصل دوم سریال «مستوران» است که فعالیت بازیگری خود را از سال 1380 در سنندج  با تئاتر آغاز کرد و در ادامه با حضور در تهران، در آثاری چون رسوایی جمعی برای ساکنین یک خیابان فرعی، زیر یک سقف، صیاف، مسافران کابوس، این یک سگ نیست، راز شب بارانی، آنجا که آیینه‌ها رنگ می‌گیرند، برف سرخ به ایفای نقش پرداخت.

رستمی در فیلم سینمایی زاوالا به کارگردانی ارسلان امیری در نقش «خلج» در کنار هدی زین العابدین ، نوید پورفرج پوریا رحیمی سام، باسط رضایی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، مهسا حجازی، نارین ملکی و … حضور داشت. او همچنین در سریال از سرنوشت ۴ و نوروز رنگی نیز به ایفای نقش پرداخت. به بهانه تازه‌ترین اثر این هنرمند، سریال «مستوران2» به گفتگو با ایشان پرداختیم.

شاهو رستمی در ابتدا با اشاره به این نکته که فیلم سینمایی «زالاوا» یکی از محبوبترین آثارش است، گفت: «زالاوا» برای من طلسم شکن بود چرا که پیش از آن فیلم‌های زیادی بود که قرار بود در آن‌ها حضور داشته باشم که یا به تولید نرسیدند و یا پس از تولید هیچوقت پخش نشدند. «زالاوا» جرقه حضورم در سینما بود و بعد از حضور در آن اتفاقات خوبی برایم رخ داد.

IMG_20240121_150442_253

وی افزود: توسط نوید محمدی به علی مسعودی برای حضور در سریال «نوروز رنگی» معرفی شدم که این مجموعه در زمان پخش با استقبالی خوبی روبرو شد. «مستوران» تازه ترین سریالی است که در آن حضور دارم.

رستمی در ادامه به توضیح درباره نقش خود در سریال «مستوران» پرداخت و بیان کرد: در «مستوران2» نقش صائب را بازی می‌کنم. صائب در فصل یک نیز حضور داشت، او در فصل یک پسر بچه‌ای بود که دوست لطفعلی به حساب می‌آمد و اکنون بزرگ شده است.

رستمی با بیان این مطلب که اولین چیزی که در سریال «مستوران» او را جذب کرد، پرداختن به داستان‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی بوده است، گفت: این موضوع که یک بخشی از داستان‌های کهن ایرانی برای نسل جدید که شاید از ادبیات کهن فاصله گرفته باشند در قالب تصویر روایت شود بسیار ارزشمند است. نکته دیگری که «مستوران را برایم جذاب کرد این است که زمانی که می‌خواستیم قرارداد این سریال را بندم به من گفتند بار طنز این سریال روی دوش شخصیت صائب و نگین است. این موضوع اشتیاق و انگیزه من را برای ایفای نقش صائب چند برابر کرد.

IMG_20240121_150441_655

وی افزود: صائب دوستی است که دلسوز، غم‌خوار و هواخواه لطفعلی است. برای پر و بال دادن به این نقش پیشنهادهای زیادی به کارگردان دادم که مورد قبول سیدعلی هاشمی قرار گرفت و به نظرم باعث جذابیت بیشتر نقش شد.

رستمی خاطر نشان کرد: زمانی که شکوفه هاشمیان برای ایفای نقش نگین انتخاب شد، خیلی خوشحال شدم چون بنظرم ایشان بهترین انتخاب برای نقش نگین بودند.

بازیگر نقش صائب در سریال «مستوران» حضور در یک اثر تاریخی را دشوار خواند و مطرح کرد: در آثار تاریخی کاراکترها مابه ازای بیرونی ندارند و بازیگر نمی‌تواند برای نقش خود الگویی پیدا کند که او را در ساخت شخصیت مورد نظر خود کمک کند. در یک اثر تاریخی تنها مطالعه و خواندن اشعار کهن می‌تواند برای بازیگر راهنما باشد تا با زبان و ادبیات کهن فارسی بیشتر آشنا شود و بتواند بداهه و خلاقیت را وارد کار خود کند.

رستمی در انتها افزود: بازیگر یک نقش تاریخی نباید در ورطه اغراق بیفتد، از علی هاشمی کارگردان «مستوران» برای کمک‌های بی دریغش برای ساخت یک مجموعه جذابی که از اغراق و زیاده روی در هر بخشی به دور است تشکر می‌کنم. سیدعلی هاشمی را به واسطه اینکه مدیربرنامه‌ریزی خوش نامی در سینما و تلویزیون بود میشناختم و از اینکه در این مجموعه در کنار تیم پرتلاش او حضور داشتم خوشحالم.

شاهو رستمی در سریال رحیل نیز حضور داشته که پخش این مجموعه به تازگی از شبکه سه سیما به پایان رسیده است.