گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین: چند وقتی بود مافیاها جدول پخش نمایش خانگی را قرق کرده بودند و با جمعیت 6 نفره‌شان، در آن زمان نیمی از محصولات پلتفرم‌ها را تشکیل می‌دادند. همین تعدد برنامه‌های مشابه، کنداکتور شبکه نمایش خانگی را با نوعی عدم توازن مواجه کرده بود و عملا مخاطب نمی‌توانست توقع تنوع از این کنداکتور داشته باشد.

در پی این موضوع، پیگیری‌های هنرآنلاین -که بیش از ده مساله گوناگون را در قالب پرونده‌های مختلف بررسی می‌کند- برای یافتن یک تنظیم‌گر برای جدول پخش نمایش خانگی آغاز شد. رئالیتی‌شو‌های مافیا ملموس‌ترین مصداق از این مشابهت در محتواهای نمایش خانگی بودند؛ برنامه‌هایی که تنها به نمایش خانگی اکتفا نکردند و با بلیط‌هایی گرانقیمت پایشان به سینما هم باز شد. البته عده‌ای از جمله سعید ابوطالب کارگردان رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» در جریان این پیگیری‌ها، این مشابهت را با استناد به اینکه این بازی‌ها اگرچه در نقش‌مخفی بودن اشتراک دارند اما همه آنها مافیا نیستند، انکار می‌کردند اما همین اشتراک در نقش‌مخفی بودن نیز گویای تشابه بود.

این تشابه اما تنها تشابه موجود در شبکه نمایش خانگی نبود؛ قصه‌ سریال‌های پلتفرم‌ها در یکی دو سال اخیر یا قصه چندضلعی عشقی بوده و یا فقر و معضلات و گرفتاری اجتماعی مردم پایین شهر. این در حالی است که برخی ژانرها از جمله سریال‌های جنگی ایرانی مغفول مانده‌اند و جایی در جدول پخش پلتفرم‌ها نداشته‌اند!

پیگیری چندین باره این موضوع از رئیس سازمان صداوسیما اما امیدها به ظهور یک تنظیم‌گر برای این عرصه را زنده‌تر کرد و پیمان جبلی در آخرین مصاحبه خود با هنرآنلاین، گفته بود: این که نباید هم‌زمان چند برنامه با محتوای یکسان(همانند بازی مافیا) پخش شود کاملا نقد به‌جایی است و مشکلی است که ما بعضا در صداوسیما هم با آن روبرو هستیم... اکنون یک مجمع به نام مجمع «رصتا» با حضور خود صاحبان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تشکیل شده است تا خود مجموعه عوامل فعال در نمایش خانگی به یک جدول پخش مناسبی برسند و تنظیم کنند.

به تازگی هم مهدی شاملو رئیس شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران (رصتا) با اعلام ورود صداوسیما به تنظیم‌گری جدول پخش نمایش خانگی، به طور رسمی آغاز فعالیت «رصتا» را اعلام کرده است. شاملو در این باره اعلام کرده است: سازمان صداوسیما به توصیه رئیس آن، به جدول پخش برنامه‌های شبکه نمایش خانگی ورود می‌کند.

ساترا با راه‌اندازی این مجمع، مأموریت پیدا کرده است تا چارچوبی برای تعیین جدول پخش سکوهای نمایش خانگی طراحی کند تا از این پس شاهد پخش همزمان برنامه های مشابه در شبکه نمایش خانگی نباشیم. با توجه به اینکه از این پس، جدول پخش نمایش خانگی نیز تنظیم‌گر دارد، می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک کنداکتور این حوزه از سلایق صاحبان پلتفرم‌ها فاصله بگیرد و به سلایق مخاطب و تنوع و توازن نزدیک شود.